Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1238 ggr
Torreador
3/27/18, 1:55 PM

Vattenvärden och PMDD hightech resp lowtech

Hjälp med vattenvärden och PMDD till hightech resp lowtech.

Jag har ett hightech-kar som funkar utmärkt, inga problem med alger, sjuka fiskar eller annat trist. Kör med Co2 och PMDD där. Den enda växt som inte riktigt är så fin som den kan vara är min Alternanthera Reineckii Lilacina. Jag gjorde ett fullständigt vattentest idag och tänkte höra om ni har några synpunkter på något. Jag kör med full dos PMDD vid 50% vattenbyte varje vecka samt halv dos ytterligare varannan dag.

PH: 7
Gh: 10
Kh: 9
Koppar: 0
Järn: 0,4
Nitrit: 0,0
Nitrat: 15
Fosfat: 2,0
Ammonium: 0,5

Mitt andra kar är ett lowtech med jordbotten, bränd lera, ingen pump, inget filter, ingen värmare, inga vattenbyten men däremot en bra belysning. 
Startat för ca 3 veckor sedan och allt har gått bra än så länge. Ska inte påstå att växterna växer speciellt fort men jag har ju bara mitt hightech att jämföra med där det växer som attan. 
Jag har inte vågat köra i någon PMDD i detta men det kanske jag borde göra? Jag har bara kört i Easycarbo dagligen.

Värden på detta var:

PH: 7,5
Gh: 17
Kh: 10
Koppar: 0
Järn: 0,4
Nitrit: 0,0
Nitrat: 0,5
Fosfat: 2,0
Ammonium: 0,25

Har ni några tips och råd ang vattenvärden? Något som ser knas ut?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Torreador
3/27/18, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild på mitt hightech

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
3/27/18, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild på mitt lowtech

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

morfargugge
3/28/18, 12:36 PM
#3

Hej blev nyfiken på din dosering av PMDD.

Jag är inte kunnig på vattenvärden, men tyckte det passade att tränga sig in när det gäller användning av PMDD för att få lite mer kunskap och synpunkter.
Hur mycket växtnäring PMDD kan man ha utan att man riskerar att det får en negativ inverkan på vattenkvalitén, fiskar och växter.
Jag har använt mig av pmdd dels den man får 3 påsar som späds med vatten, jag tyckte att det fungerade bra, sedan hittade jag PMDD på nätet som var i pulver form, mycket enklare att använda. Det i pulver form fungerar minst lika bra tycker jag, någon som andra åsikter eller erfarenheter?

morfargugge
4/7/18, 11:57 AM
#4

Vill gärna fortsätta på tråden angående vatten värden.
Vad händer med vatten värdena om man överdoserar med PMDD och vilket värde märks det  på?  Hoppas någon har någon erfarenhet.
Nyfiken på svar då jag vill ha  lite mer fart  på mina växter.
Har i PMDD i samband med vattenbyte en gång i veckan.

Torreador
4/8/18, 10:04 PM
#5

Jag kör full dos pmdd varje vecka vid vattenbyte plus halv dos varannan dag. Jag har mycket växter som du ser. Byter 50% vatten i veckan för att nollställa värdena. Jag har inte haft några problem alls med fiskar, räkor eller snäckor så det verkar inte bli ngt fel på vattnet. I mitt lowtech kan jag inte utvärdera än för det har inte varit igång så länge.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

morfargugge
4/9/18, 7:25 PM
#6

Har varit rädd för att överdosera med PMDD.
Jag ska prova att ha i  halvdosering mellan vattenbytena.
Vill ha  lite mer fart  på mina växter.
Tack för  uppslaget.

Annons:
Upp till toppen
Annons: