Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2059 ggr
Gazpedal
2018-03-23 22:29

Egen brunn med mycket järn

Hejsan Jag är ny medlem och har problem med vattnet. Det är ett kar på 720liter med Svärdbärare (ca:20st) , 15 st pansarmalar och en pleco. Byter ungefär 1/4 vatten varje vecka. Har 4st Ytterfilter som sammanlagt pumpar 1200 l/t . Ph värde 7,5-8,0. Efter 4veckor blir bildas en brun beläggning på allt: sand, växter stenar mm… Fiskarna verkar inte påverkas, dom är friska och pigga. Har egen brun och vet efter test att vattnet innehåller järn men det ligger inom gränserna för vad som är normalt enligt företaget som gjorde testet. Dessutom är det butan eller metangas i vattnet (luktar brottarbralla🤥) men det dunstar fort. Har även ett 200 l yngelkar men det klarar sig bättre pga att jag byter 50 liter/veckan som jag hämtar i stan och det blir ju ganska mycket vatten om jag ska hämta 150-200 l till det stora karet med. Tacksam för tips. Behöver jag mer pumpar/filter? // Andreas

Annons:
Gazpedal
2018-03-23 22:48
#1

Kollade mina filter nu och jag hade nog fel om kapaciteten… Det är 4st Eheim Professionel 3. Osäker hur mycket dom pumpar.

Draken
2018-03-23 22:56
#2

Det låter som det kan vara kiselalger du har.  Det får m,an oftast i relativt nystartade kar, men det kan även förekomma i väl "inkörda" kar. Beroende på hur det står i förhållande till solljus, eller också …som du själv funderar på…att det kan vara vattnet från brunnen.

Hur har du det med växter i karet (gärna snabbväxande) ? de konkurrerar oftast ut alger av alla de slag.

Nästa gång du gör vattenbyte, prova att tillsätta flytande filtermedia (easylife,Happylife eller aquasafe t.ex) om du inte redan gör det.

1250 liter sammanlagd med alla filter, kan nog varta lite klent. Man brukar uppskatta att man skall ha filtrering som uppgår till ungefär det tredubbla av akvariets vattenvolym.

Jag kör FX6 i mitt 630 liters, (det är lite överdimensionerad, men jag har rätt stora fiskar i karet) och den drar 2500 (tror jag det var) l/h

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gazpedal
2018-03-24 01:40
#3

Tack för svaret. Akvariet är startat för en månad sen ungefär efter att ha stått tomt i ett år. Har kollat och det är fyra Eheim pro 350 som om jag fattat det rätt ska ge ca:1000/t styck. Jag hade malawiciklider för 15-20 år sen och har precis kommit Igång igen så jag är ganska grön och tekniken har ju gått framåt på filter. I mina filter har jag biobollar av plast. Kan det vara en del av problemet? Köpte karet och pumparna begagnat, säljaren har haft pirayor i det och sa att biobollar är det bästa. Men det finns ju mycket olika att filtrera genom och det går väl blanda olika.? En fråga till: vad är kiselalger? Bildas det i brunnen eller i akvariumet? Det bruna ser ut som ett fint pulver som sitter ganska löst.

Gazpedal
2018-03-24 01:44
#4

Och växterna har inte riktigt kommit igång. Köpte lite olika och det mesta ska vara snabbväxande.

hejkomochhjälpmig
2018-03-24 02:41
#5

Har du 4st Eheim Professionel 3  så har du ju de bästa ytterfiltren man kan ha typ och de pumpar ju då 6800 liter/h sammanlagt. Behöver du mer cirkulation så använd dig av t.ex powerheads, mer filtrering lär du inte behöva.

Jag kör 3 st fx6or i mitt 720 liters kar och landar då på 6390 l/h och kör extra powerheads för att få mer cirkulation och ytrörelse i hela karet, men fx6orna är klart underlägsna eheimfiltrena du har.

hejkomochhjälpmig
2018-03-24 02:55
#6

Aha, såg att du ändrat vilka pumpar du hade.  Eheim 350 ger dig ju ändå 4200 l/h och därtill ca 30 liter utrymme för filtermedia så det borde ju räcka ändå.

Biobollar av plast är inte bra filtermatrial dock, eller det beror förstås på hur de ser ut och hur vattnet tvingas röra  sig genom dem men generellt sett så är de flesta biobollar oeffektiva jämfört med andra alternativ. Jag kör mestadels med dessa och vanliga hederliga grövre filtermattor.

Annons:
Lillyrod
2018-03-24 05:46
#7

Kiselalger dyker alltid upp i nystartade kar. För det mesta försvinner de av sig själva när karet kommer i balans men de är ju tråkiga att se under tiden.

Otocinclus är väldigt effektiva på just kiselalger och är dessutom en väldigt rolig liten fisk. Snäckor som t ex posthorn fixar det också : )

Välkommen till sajten!

Gazpedal
2018-03-24 13:57
#8

Tack för hjälpen!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: