Annons:
Etikettalger
Läst 1144 ggr
Dessiibell
3/23/18, 8:26 AM

Disigt akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Varför är mitt kär ständigt disigt och lite grönt? Varit mörklagt 3 dygn sen vattenbyte - hjälpte inte Algmedel och filter vadd - fortfarande disigt Vatten byten är gjorde men förblir bra klar en dag sen blir det disigt igen

Annons:
Draken
3/23/18, 9:23 AM
#1

Svävaralger förodligen. Jag ser också att du har väldigt lite växter i karet,och det är verkligen optimala förhållanden för alger, finns ingen konkurrens om näringen, så algerna får all näring de behöver för att verkligen gotta sig i karet .

Köp mer växter (ju mer desto bättre) och gärna snabbväxande. De kommer konkurrera ut algerna, eftersom då tar växterna näringen och det blir inte så mycket över till algerna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
3/23/18, 10:16 AM
#2

Mörkläggning brukar fungera men kan ibland kräva att akvariet täcks så att det faktiskt blir helt mörkt. Om du har ytterfilter eller sump så kan en UV lampa hjälpa till. Långsiktigt är dock lösningen att kontrollera mängden näringsämnen tex genom växter som Rovfisk föreslår

Dessiibell
3/23/18, 10:51 AM
#3

Länge sedan jag gav någon näring. Växterna jag har växer dåligt. Satte soppåsar på hela akvariumet så det va kolsvart i karet. Men hur får jag bort algerna då?

Draken
3/23/18, 11:46 AM
#4

Börja med att plantera mer snabbväxande växter, Ser ut som du i huvudsak har Anubias och nån cryptocoryne eller vallesineria. Dessa växer ganska sakta och gör inte så väldigt stor nytta om du vill bekämpa algerna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
3/23/18, 4:44 PM
#5

Svävalger är svåra. Jag slogs mot dem ett bra tag men fick till slut ge upp och köpa en UV-lampa. 

Det finns näring i karet även om du inte tillsätter någon. Fiskbajs och matrester ombildas till näring och då måste det finnas växter där som tar upp den annars kommer algerna. 

I ditt kar finns det plats för massor av växter : ) Jag gillar växterna lika mycket som fiskarna.

Upp till toppen
Annons: