Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 911 ggr
VästkustSnäcka
2018-03-18 11:32

Hona eller hane?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Köpte den här "honan" på Nols Ciklidhobby igår. Är helt förälskad i henne, men nu påstår folk att hon är en hane 🤔   Hon ska vara en fancy dragon koi Plakat hona 

Så vad säger expertnerna? H*n går just nu med 5 honor i sällskapskaret på 100l. Ser inget aggro bettende eller lekbeteende. Gnabbats lite med ena honan , men det gjorde Märta och Blu (två andra honor) när dom var nya också.

Annons:
Draken
2018-03-18 12:23
#1

Skall man se till fenorna på en vuxen individ så är det en hona, men jag vet inte tillräckligt mycket om kampfiskar för att säga det bergsäkert.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

VästkustSnäcka
2018-03-18 13:31
#2

#1 Hon är fortfarande ganska liten, jobbar på att mata upp henne :)

färgfest
2018-03-18 18:05
#3

Hmm, svårt att säga. Den har ganska stora bukfenor, vilket brukar betyda att det är en hane. Ser du en vitprick mellan dem? Hanar kan också ha dem när de är unga eller smala. Oftast har honor den. 

http://4.bp.blogspot.com/-oC4yUkQOgr0/UyUsE9nIpZI/AAAAAAAABYw/vDDqxdEEr-E/s1600/Male&Female+Betta.jpg

VästkustSnäcka
2018-03-18 19:03
#4

#3 Lite svårt o se, men tycker jag skymtar något. Försökte trigga henne med en spegel men hon sket bara i den (medan ct hanen jag har gick igång på det)

raichu
2018-03-18 19:18
#5

Nu när jag ser dessa bilder så är jag en mer säker än på Kampfisk sverige (om jag minns rätt) att det är en hane.
Känns som lite stort huvud och för stora fenor för att vara hona, dessutom är munnen ganska stor i förhållande till  huvudet vilket också indikerar hane.
Hur stor är den i förhållande till de övriga? 😎

VästkustSnäcka
2018-03-18 20:06
#6

#5 H*n är väl tre cm kanske, h*n är väldigt ung fortfarande :)  Min största är 4.5 och koien är väldigt liten jämfört med den största . Ska se om jag kan fånga en bild på dom två bredvid varandra

Annons:
VästkustSnäcka
2018-03-18 20:44
#7

#3  Utifrån din länk vill jag kalla henne maskulin hona! Hon saknar fler han-drag än hondrag. tycker också hon är mer strömlinjeformad är min ct hane, samt att hon saknar gälflikarna som hanarna har 

Vågar hon säga att 99% att hon är en hona. Mycket bra länk i övrigt!

CorneliaAndersson
2018-03-18 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Honor kan dock också ha långa fenor beroende på sort :)

Halfmoon hona här :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

färgfest
2018-03-18 22:24
#9

#8 Ja men de har väldigt korta bukfenor. :) Så det är tydligt att de är honor.

#7 Din Kampfisk är väldigt ung och de flesta maskulina drag kommer när de blir större. Men jag vågar inte säga vad den är.

VästkustSnäcka
2018-03-19 08:41
#10

#8  ja, har också en halfmoon hona med stora fenor. Den här koien ska dock vara en hmpk :)

raichu
2018-03-19 18:49
#11

#8 Honan som du visar har i förhållande till sin storlek en mindre mun och något mindre huvud, dessutom är bukfenorna mindre än på TS Kampfisk.

Upp till toppen
Annons: