Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 2177 ggr
haidar85
2018-03-17 22:59

Skillnad mellan Easylife och Aquasafe?

Hej Jag undrar nu om det finns något skillnad mellan Easylife medium filter och Aquasafe? Jag har precis köpt en akvarium och hoppas inte gjort något fel, men jag gjorde så att jag la båda enligt instruktioner i vattnen i akvariet, när jag först la i Aquasafe blev vattnet riktigt fin och klar, men när jag sen la i Easylife blev det dimmigt i vattnet, det är nu tredje dag och är fortfarande lite dimmigt men bättre än första dagen! Har jag gjort något fel när jag blandade båda medel? Obs, det finns inga fiskar i akvariet än! Tackar för svar 😊

Annons:
Lillyrod
2018-03-18 06:11
#1

Du behöver inte använda båda medlen. I fortsättningen behöver du inget medel alls om det inte är så att du t ex har egen brunn med lite konstigheter i vattnet.

Det är i stort sett samma medel och det är olika vilket man föredrar. Aquasafe ger vattnet en blåaktig ton en stund för att sedan försvinna. Filtermedium ger en vit ton så länge medlet verkar i vattnet. Det kommer att försvinna när det har verkat klart. Det ska egentligen inte ta mer än 2 dygn.

Jag använder filtermedium när jag gjort rent filtret ordentligt för att få fart på de goda bakterierna igen men annars har jag aldrig i något medel i vattnet : )

haidar85
2018-03-18 12:05
#2

Ok, men behöver jag tömma vattnet nu o fylla på nytt eftersom jag använt båda medel?

Draken
2018-03-18 12:20
#3

Om du skall ha snäckor i karet och behöver använda medel i akvariumet, så är Aquasafe snäcksäkert.

Jag använder ytterst sällan medel i karet, endast (som ovanstående skriver) när jag gör ren filtren ordentligt :)

Har du kommunalt vatten, utan konstiga tillsatser så kommer det inte vara nödvändigt vid varje vattenbyte :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-03-18 12:59
#4

#2 Jag tror inte du behöver byta vatten förrän nästa vecka vid det normala vattenbytet. Se det som att du använde både hängslen och bälte 😃

haidar85
2018-03-18 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja, men eftersom det har gått tre dagar nu sen jag la i både aqua och Easylife och vattnet ser fortfarande dimmigt se bilden, har jag nu tömt hrla akvariet från vatten, är kvar bara ca 10%, jag kommer fylla på mer kranvatten eftersom jag har kommunalt vatten kommer jag då inte använda något medel längre kanske bara en gång per månad när jag gör rent filtret och då är det esaylife istället för aqua? , tänker ja rätt nu? Kommer bara ha i sällskapfiskar inga snäckor, Hoppas bara att det inte bli lika dimmigt som det blev sist då 

Lillyrod
2018-03-18 14:01
#6

Är karet helt nystartat är det inte fel att ha i medel vid uppstarten. Välj då ett av dem. Jag använder filtermedium men det är en smaksak vilket man vill ha. 

Efter det använder jag bara när jag gjort rent pumpen (ibland inte ens då) eller när det verkar som om det är något fel med vattnet. Det händer att kommunen feldoserar eller extradoserar en gång ibland. Det har hänt här.

Annons:
haidar85
2018-03-18 14:17
#7

Kanon, tack för info 😊

Upp till toppen
Annons: