Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1638 ggr
Loppelus
2018-03-17 15:57

Betta splendens

Kan man ha en hane i 30 liter?

Djurälskare

Annons:
Lillyrod
2018-03-17 16:00
#1

Ja det kan man men det gör absolut inget om karet är lite större.

Personligen tycker jag 30 liter passar bättre för räkor och snäckor än fiskar.

färgfest
2018-03-17 16:48
#2

30 liter går jättebra att ha en hane i. :)

Loppelus
2018-03-17 16:49
#3

Tack då får det bli det. 😍

Djurälskare

Lillyrod
2018-03-17 16:53
#4

Enligt Jordbruksverket så är 40 liter minsta volym man får hålla fisk i så jättebra skulle jag inte kalla det. Man får tänka på att det försvinner ganska mycket vatten i och med inredningen också.

När det gäller rekommenderade literantal så är det för det mesta absolut minsta som står i artbeskrivningarna.

Om det är 30 liter vatten som är minsta så är ju inte ett 30 liters kar det man ska välja för då får man köra utan inredning.

Så tänker jag 🙂

Loppelus
2018-03-17 17:13
#5

Har bara växter och sand

Djurälskare

Lillyrod
2018-03-17 17:26
#6

Ja växter och sand tar också upp plats. Har du ingen doppvärmare för  kampfiskar vill ju ha det ganska varmt?

Annons:
CorneliaAndersson
2018-03-17 23:20
#7

Hej!

Kampfiskar går faktiskt jättebra att hålla i 30L!

#4 På jäv står det dock inte ''……40 liter minsta volym man får hålla fisk i ……'', utan att man inte bör ha mindre än 40L i akvariet. 

Ang. doppvärmare. Enligt många andra som har kampfiskar och även enligt mig och min fästman så går det mycket bra att hålla kampfiskar i ca. 25-26 grader. Detta är dock väldigt individuellt. Men en del menar att de endast har 27-28 grader till sina kampfiskar vid parning. Andra håller nästan 30 grader. Detta är dock individuellt, för fiskens skull.

Till en Kampfisk tycker jag att man bör ha detta i sitt akvarium: 

° En del flytväxter (Frogbit är ett bra exempel)

° Gärna också växter med lite bredare blad.

° En bit rot, eller annan plan yta som kampfisken kan ligga och vila på, nära ytan.

° Catappa löv.

° En doppvärmare, om behov finns.

° En pump eller ett luftdrivet filter. Nästan alla våra kampfiskar har gått emot normen att 'kampfiskar inte vill ha drag'. Även många andras kampfiskar. De simmar emot flödet och gör det om och om igen. Dock individuellt såklart.  Tittar man på hur de lever naturligt så är detta kanske inte så himla konstigt egentligen. De lever bla. i 'kanterna' på bäckar, alltså i ett lugnt område med relativt högt drag ganska nära.

° Sen självklart termometer och sådant.

° Man bör också ha en spegel eller liknande så man kan låta kampfisken spegla sig lite då och då för att få träna sina muskler genom att spänna upp sig och sträcka ut sina fenor. 

:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lillyrod
2018-03-18 06:16
#8

#7 Jag tycker dina bör låter bra för en Kampfisk

Jordbruksverkets bör är också till för fiskens skull  eller hur?

Får ni upp 26 grader i karet utan doppvärmare? Här går det ganska omgående ner till 19 om jag glömmer att sätta i kontakten igen 😃

VästkustSnäcka
2018-03-18 10:47
#9

30l går bra o ha en Kampfisk i. 

Generellt beror det även på hur karet är utformat. Ett långt och lågt kar är mer optimalt än ett högt och smalt. Beror även på hur aktiv kampfisken är. En väldigt aktiv mår bättre i ett långt och lägre kar på 25l än ett högt och smalt 40l. 

tycker även att #7  är väkdigt bra :)  

Har ens fisk väldigt stora fenor (speciellt halfmoon och delta) kan höga vattendrag var jobbigt. Jag har en crown tail som vill ha väldigt svagt till inget flöde medan min ena halfmoon hona älskar pumpen och flödet :)

CorneliaAndersson
2018-03-18 13:25
#10

#8 Tänkte att du menade att man inte fick ha fisk i mindre än 40L enligt jbv.

Japp, vi har, nästan, alla våra kar i ett rum i en lokal. Där värmer både karen, och en form av avfuktare upp rummet. :).

#9 Vår första Veiltail hane älskade andra fiskar, åt tillsammans med dem och simmade med dem, simmade mot draget, trots att han självklart hade möjlighet till lugna platser etc. haha

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lillyrod
2018-03-18 13:31
#11

Om man ska hårddra det så får man ju inte ha fisk i mindre än 40 liter. Det är ingen lag så jag tror inte man åker fast för det men ett bör är högre än en rekommendation. 

Jag vet att en Kampfisk klarar sig i ett 30 liters kar men jag förordar alltid lite mer än minimum 😉

VästkustSnäcka
2018-03-18 13:35
#12

#11 självklart är alltid större bättre ;)  Hade jag kunnat hade min grabb fått gå i 100L :P

färgfest
2018-03-18 17:07
#13

Det är ju också billigare att skaffa nån 60l. Då får bettan ett bättre liv också. :)

Annons:
VästkustSnäcka
2018-03-18 20:40
#14

54L brukar ju gå för ca 500. Min lokala zoobutik säljer för 450, komplett sett

CorneliaAndersson
2018-03-18 21:39
#15

Ja, personligen tycker jag också att ett permanent boende borde vara 54L. Men det går att ha dem i 30L, så länge man kan ha de saker de behöver. Men som någon nämnt ovan så är det allra bästa för en Kampfisk är ett långt, och gärna lite lägre, kar det som är allra mest optimalt :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Loppelus
2018-03-19 21:14
#16

Klart jag har doppvärmare

Djurälskare

Rafflan
2018-03-20 06:17
#17

Ska ni hänvisa till Jordbruksverkets lag/regler läs dem ordentligt!

Exakt såhär står det:
"Utrymmen 
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt. 
Allmänna råd till 13 kap. 5 §  Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer."

Så lever arten i det vilda i små ytor (som kampfiskar gör) är det okej att hålla dem på mindre ytor är 40 liter :)

**Till TS:
**Ett 30 liters kar funkar jätte bra, viktigt med inredning, mina kampfiskar älskar att kunna simma runt, igenom, över och under saker, speciellt om jag lutar stenar emot varandra så det bildas grottor/tunnlar blir dem glada.
Viktigt med växter som dem kan ligga på under ytan och vila :)

Doppvärmare är nästan ett måste, och pump är bra för det är lättare att hålla bra nivåer på vattnet med en pump, dock måste pumpen blåsa svagt annars får kampfisken svårt att simma pga sina långa fenor :)

CorneliaAndersson
2018-03-20 15:53
#18

#17 Menar du b.l.a. min kommentar med ''…..läs ordentligt!''?

Isåfall finner jag inget fel med det jag skrivit :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lillyrod
2018-03-20 18:41
#19

Jag tror inte den här tråden var menad för att folk ska slänga saker i ansiktet på varandra när den startades.

Jag sa från början att ett 30 liters funkar för en Kampfisk. Att vi sedan diskuterar om den kanske skulle trivas ännu bättre på större yta behöver väl inte få sådana reaktioner som från #17

Dessutom lever inte Kampfisk i små pölar i det vilda. Däremot händer det att vattnet torkar ut och då förflyttar den sig genom att hoppa mellan pölarna för att hitta ett bättre ställe att bo på.

Rafflan
2018-03-20 18:43
#20

#18 menade både #4 och #7 som skrev att lagen säger minst 40 liter, men lagen säger "om inte fisken är anpassad till mindre" :)

Annons:
Loppelus
2018-03-20 18:45
#21

Nä det va inte min tanke. Ville bara ha ett svar och det har jag fått, tack.

Djurälskare

CorneliaAndersson
2018-03-20 21:57
#22

#21 respekterar nu ditt ''avslut''

men med ett sista svar till #20. Som jag skrev så menade jag endast just den halva meningen. som jag citerade. Och det är just att det inte är ett KRAV på minst 40L utan att akvariet bör innehålla 40L.

Men jag nämnde inget alls om något annat eftersom det enda jag ville säga var att det inte var ett KRAV med 40L, utan en 'rekommendation'. Så att jag i #7 säger att lagen säger minst 40L är fel. Det sa jag inte :)

(''…..och #7 som skrev att lagen säger minst 40 liter…..'')

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Rafflan
2018-03-21 01:47
#23

#18 & #19 jag ber om ursäkt om mitt svar tolkades lite hårt, men jag som är väldigt påläst om L80 och hur man hittar fakta i den, och blir lite irriterad när folk säger "detta säger lagen" men sen stämmer det inte :)

usvead
2018-03-21 06:16
#24

Det är nog läge för admin att låsa tråden. 

TS verkar vara nöjd med de svar som han/hon fått. Fler inlägg tillför nog inte något mer i frågan.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: