Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1750 ggr
raichu
2018-03-10 18:07

Raichus akvarier

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan gänget!

Tänkte att jag likt en del andra ska skriva om mina akvarier.

Jag kommer att börja tråden med mitt 250l kar och sedan göra en kommentar om de övriga 4 karen här hemma.

250l burken är värsta blandburken vad gäller antalet arter, dock så är ingen av arterna vidare stor.

I detta kar har jag följande:

Xiphophorus Helleri Vildvarianten, dessa är dock högst tillfälliga invånare.

Betta Splendens, 3 unga hanar och 2 unga honor, kommer från en kull som jag och en jag känner fixat ihop från hanen på min visningsbild.  2 av hanarna ska jag försöka få sålda på Örebro auktionen samt honorna.

Corydoras panda, Pygmeus och Habrosus, pandorna är 8, pygmeus 11 och habrosus 5 st om ingen dött sedan jag kollade sist.

Otocinclus affinis, denna är ensam som sin art.

Otocinclus Hoppei, även denna är ensam, köpte 3 men 2 dog rätt snabbt.

Dario Dario, 2+2 av dessa små skönheter.

Hisonotus Leucofrenatus, av denna har jag 2 st.

Phallichys Quattropunctatus, 2 honor men ska få tag i en hane vid tillfälle.

Aspidoras Pauciradiatus, denna har jag 5 av.

Parosphromenus Deissneri, 2+2

Boraras Brigittae, 1+6

Danio Margaritatus, ingen riktig koll på hur många jag har nu men kan kolla vid tillfälle och ork.

Neocardina ett gäng blandade städräkor.

Heterandria Formosa, för stunden bara en grupp killar.

2 Dvärgklogrodor

Och

Ett gäng Helenor

Kan ha glömt någon art men tror inte att jag gjort det.

OBS: skulle uppskatta fall ni inte börjar svara innan jag hunnit skriva alla karen. 👍

Annons:
Galaxy86
2018-03-10 20:01
#1

Hej raichu har en Pokémon akvarium? 😀 ingen vet. Men jag tycket det ser jättefint ut !

Pokemon hundar och konst

raichu
2018-03-10 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Då ger vi oss på 240l burken med ett gäng malar av olika arter som huvudinvånare.

I detta har jag följande:

Microctenopoma Congicum, 2+2

Trichopodus Pectoralis, 1 som är på tillfällig uppmatning och sedan ska få flytta tillbaka till affären den kom ifrån.

Crossocheilus Oblongus, 1 av

Crossocheilus Reticulatus, 3 av

Heteropneustes Microps, 4 st

Microglanis Iherngi, 1 - 4 (osäker på hur många)

Synodontis Nigriventris, 3 st

Synodontis Eupterus (tror jag), 1

L- 66, 3 st

Banjomal, 3-6 st (osäker även där)

Kan ha glömt någon.

Snart kommer även en Chokladmal komma med i mixen. 🙂

raichu
2018-03-10 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Då ger vi oss på 70l burken.

Lite olika småfiskar bebor detta kar.

Det som bebor detta kar är:

Boraras Naveus, 10-15 st

Betta Persephone, 1 ensam hona, om någon får nys om att det går att få tag i denna så hojta gärna till så blir jag väldigt glad. 👍

Betta Splendens, 1 liten hona som hamnade på efterkälken.

Heterandria Formosa, 1+1, sista honan jag har så planen är att hon ska ge mig en del yngel.

Xiphophorus Pygmeus, 1+1, de två sista jag har så hoppas även på yngel.

Ett gäng crystal black

Och 

Ett gäng Malaysiska sandsnäckor

raichu
2018-03-10 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu ger vi oss på det undre 7 liters karet.

I detta bor:

Neoheterandria Elegans, 1 hona, hanen dog så behöver skaffa en ny.

Och

En grupp räkor

Detta ska jag göra en ommöblering i.

raichu
2018-03-10 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och till sist har vi kommit till övre 7l karet.

I detta bor:

Epiplatys Annulatus, 1+1

Och

Ett gäng räkor

raichu
2018-03-10 20:55
#6

#1 Klart en pokémon har akvarier. 😎

Annons:
Draken
2018-03-11 11:00
#7

Jättefina akvarium.

Sätter en fena här :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
2018-03-11 11:28
#8

Som sagt, visste nästan att jag glömt någon art i 240l burken. ☝️

Har en Afrikansk Knivfisk också. 🙂

raichu
2018-03-11 20:01
#9

Var till Farsta djurmagazin idag och handla lite fisk, som ni kanske ser så är ju rutan rätt grön i 240l karet och det är för att jag inte har någon som äter detta.

Så jag åkte dit för att köpa något som gillar det, summan av kardemumman blev till en grupp om 4  L-103 till det karet.

Och när jag nu endå var där kunde jag lika gärna passa på att utöka mina ottosar så det fick bli 2 Otocinclus affinis. 👍

Lillyrod
2018-03-11 20:32
#10

Större malar är jag inte så förtjust i men otocinclus är en klar favorit 👍

raichu
2018-03-11 20:35
#11

L-103 blir typ 10 cm enligt Planet catfish. 😎

Lillyrod
2018-03-11 20:57
#12

Ja jag menar inte jättemalar som gibbi mm utan mer ancistrusstorlek 😉

raichu
2018-03-11 21:37
#13

Well, hade jag haft möjlighet så hade jag lätta haft Gibbiceps i typ 10.000l eller så. 😎

Annons:
hejkomochhjälpmig
2018-03-11 23:39
#14

#8 Biiiild! :D Afrikanska knivfiskar är så himla söta 😍

raichu
2018-03-12 19:07
#15

Kan fixa det om några dagar, då har nog mina L-103 hunnit äta upp algerna från rutan. 🙂

raichu
2018-03-13 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Gjorde vattenbyte i 70l och undre 7l karen idag och i 7l karet gjorde jag en ommöblering. 

När jag skulle finjustera i karet efter att ha fyllt upp det märkte jag att Neoheterandria honan tyckte att det var lite för kallt så jag flytta upp henne till det övre så kommer hon få bo där något dygn eller så. 👍

Detta så att vattnet ska bli varmt nog igen. 👍

raichu
2018-03-18 19:25
#17

Idag skaffade jag mig ett nytt par Neoheterandria elegans, går ju inte vidare bra att ha avel på en art där man bara har en hona. 😉

Neoheterandria elegans är världen minsta ungfördande tandkarp, hanen når en storlek av ca 1,3 cm som vuxen. 😎

Lillyrod
2018-03-18 19:28
#18

Där var jag tvungen att söka för att se vad det var för en firre. Den har jag inte träffat på innan : )

raichu
2018-03-18 19:37
#19

Inte vidare konstigt då jag personligen bara träffat på den på Södermalms akvarieaffär. 👍

raichu
2018-03-24 08:26
#20

Av någon mysko anledning så vägrar mina L-103:or att äta alger och de ska vara duktiga algätare vad jag vet. 🤔

Så nu kommer jag behöva försöka hitta en annan mal som kan äta alger åt mig, detta är ytterst irriterande. 😕

Annons:
Lillyrod
2018-03-24 20:27
#21

Lite tråkigt är det ju när man tror man ska förena nytta med nöje och det inte funkar 😉

raichu
2018-03-28 19:55
#22

Jag börjar gå i tankarna på att kanske sälja min svärdsplanta då jag känner att den kanske tar för mycket plats och skymmer ljuset för växter som behöver det.

Vad är era tankar, hur tycker ni att jag ska göra? 🤔

Draken
2018-03-29 09:52
#23

Den ser lite stor ut, men samtidigt tycker jag den är snygg också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2018-03-29 12:22
#24

#22 Vore nästan lite synd, den är ju otroligt snygg där den står! Kanske ha växter under den som inte kräver så mycket ljus?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

raichu
2018-04-02 19:01
#25

#24 Jag har akvariet i övrigt fullt med crypto av 3 olika arter. 👍

raichu
2018-04-07 17:06
#26

Juste, har glömt att berätta om senaste inköpet på 2v sedan. ☝️

Det är Xiphophorus Meyeri "Melchor Muzquiz", inte vidare färgglada (ska fixa bild) men tydligen är den stammen av Meyeri utdöd i naturen så planen är att se om jag kan få det paret jag köpte på mig nu att överleva i ca 1-1½ månad och om så är fallet köpa ytterligare 1 par (om Janne fortfarande har kvar det). 👍
Tanken är då att det inte ska bli lika mycket inavel som fall jag enbart ha 1 avelspar. 👍

raichu
2018-04-12 00:51
#27

I 250l karet har jag ju Xiphophorus helleri, först när stoppa ner de 2 (av 4) som överlevde mitt misstag att släppa ihop de med Microctenopoma congicum så var jag säker på att dessa 2 var en av varje men visade sig vara 2 hanar. 🥵

Nu när månadsmötet för Haninge akvarieförening var så hade en i föreningen med sig 1+2 helt säkra Xiphophorus helleri (till min stora glädje), de Xiphophorus helleri jag har är nämligen vildvarianten. 👍

Planen var att jag skulle sälja av mina 2 grabbar och köpa de som är på Örebro auktionen (finns 1 post med +5 vildvarianten), planen nu är att behålla en av mina hanar och sälja de 2 andra (en hane mer än honor är ingen vidare bra idé) och försöka få tag i posten med Helleri. 👍

Mina Microctenopoma funkar inte i det kar de bor i och jag har inget annat att ha de i så de ska jag försöka sälja på auktionen har jag tänkt. 👍

Annons:
raichu
2018-05-18 19:34
#28

Nu har det gått ett tag, jag ska fortfarande fixa bilder men har haft lite annat för mig och så har jag ett värdelöst minne att försöka brottas med. 🙂😊

På auktionen så fick jag av en som kallas för Robban en grupp unga Phallichthys quadripunctatus, köpte även på mig Xiphophorus helleri, L-66, L-15, Neoheterndria elegans och Trichopsis pumila. 🙂

Guppy utställningen som var i Jannes affär så köpte jag lite Guppys som jag vart förtjust i.

Jag har även köpt det andra paret av Xiphophorus meyeri.

Äntligen så har det lossnat med att börja få avel på mina Neoheterandria elegans, nu är bara utmatningen att få de att växa upp. 🙂

Dessvärre så har min Epiplatys annulatus hane dött, förstod inte riktigt vad som hände men tanken är att skaffa en ny hane och eventuellt en hona också. 🙂

Lojs
2018-05-18 19:41
#29

Vad köpte du för guppyvarianter?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

raichu
2018-05-18 20:09
#30

2 Rundstjärtsvarianter och någon typ blond variant om jag minns rätt. 🙂

1 av Blond hanarna hade ett mindre undersvärd så han och de båda honorna som fanns med går med Meyeri i 70l burken, tanken är lite att försöka få lite större svärd då jag är svag för det på Guppy. 🙂

raichu
2018-05-29 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Såhär blev det efter att jag tog bort svärdsplantan, nu hoppas jag bara att de som ska hämta skalarer och samtidigt köpa svärdsplantan kommer imorgon också men det ska de väl göra. 🙂

Upp till toppen
Annons: