Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 1594 ggr
raichu
3/9/18, 10:24 PM

Ny omgång tipstolvor

Hej!

Det finns nog de som känner igen mitt användarnamn, detta då jag tidigare avslutade kontot vid en dispyt men nu skapat ett nytt och hade turen att ingen tagit mitt användarnamn.

De av er som kommer ihåg mig kommer säkert ihåg de kluriga tips tolvor som jag gjorde, sist var det uppskattat så jag tänkte att jag börjar igen.

Denna kommer att vara mer åt ett spretigt håll, kommer även komma mer nischade.

Må den med bäst kunskap lyckas bäst. 😎

OBS: fusk är bara dålig stil så var duktiga och använd inte google. 👍

Annons:
Lillyrod
3/9/18, 11:02 PM
#1

Välkommen tillbaka! Fuskade inte och fick 8 rätt. Känns som om jag borde haft fler : )

raichu
3/9/18, 11:06 PM
#2

Den var lite i den svårare kategorin det erkänner jag. 😎

Kirnzy
3/9/18, 11:16 PM
#3

Jag gillar sånt här! Fick dock inte så många rätt på denna, blev bara 7 då jag fick gissa en hel del.. :) Men fråga 1 kan väll ändå inte stämma? Och isåfall vad räknas som "långa känselspröt"..? Tex amblydoras affinis, redtail, pictus-mal och flera synodontis-arter har långa spröt och är allätare..

raichu
3/9/18, 11:24 PM
#4

Att de betecknas som allätare gör de inte till allätare, visst kan de äta gröna fodertabletter i brist på annan mat, men de är helt klart rovmalar som äter animaliskt i första hand alla dagar i veckan.

Kirnzy
3/9/18, 11:31 PM
#5

#4 Har du pålitliga länkar till det? Av allt jag kan hitta så är de allätare i naturen men föredrar animaliskt-men att de föredrar något gör dem inte till köttätare. (Är själv inget proffs- och menar det inte på det sättet- men jag litar mer på säkert över 30 källor jag hittat nu än en människa här inne. Men jag vill gärna ha fakta om det faktiskt är så :)

raichu
3/9/18, 11:47 PM
#6

En fisk som äter standardfoder (typ vanlig fling) betecknas som allätare.

Ser man däremot till naturligt habitat så äter dessa animaliskt såsom ryggradslösa djur och (de som kan) ryggradsdjur såsom fiskar, däggdjur och fåglar fall de kommer åt.

Därmed så går de inte på och äter vegetabiliskt.

Detta hittade jag efter en snabb googling på pictus med hjälp av dess vetenskapliga namn på Seriously fish "Very easy to feed. It mainly preys on aquatic invertebrates in nature but in the aquarium will greedily accept just about anything offered. Meaty items such as live or frozen bloodwormTubifex or small earthworms are particularly relished, but dried sinking foods will also be taken.".

Därmed sagt, även om de lär äta gröna fodertabletter om de är hungriga så skulle de inte äta grönt i naturen.

Annons:
raichu
3/9/18, 11:49 PM
#7

Planet catfish påpekar även denna att pictus är en rovfisk.

Kirnzy
3/10/18, 12:58 AM
#8

Menade någon pålitlig sida där det tydligt står att alla malar med långa spröt är köttätare. Synodontis (nigriventis, schall, schoutedini mm), phractocephalus hemioliopterus, humbug (platydoras armatulus), agamyxis pectinifrons, hoplosternum magdalenae, är några arter med långa spröt där det står (på de flesta väldigt tydligt) på både seriouslyfish och planetcatfish (och en del andra sidor) att de är omnivorer- på några av dem står det att de är omnivorer i naturen men klarar sig bra på animalisk föda i akvarium. Aja, kommer inte skriva mer om det. Tycker bara att frågan är dåligt ställd då alla inte är direkta köttätare.

raichu
3/10/18, 8:31 AM
#9

Verkar som att du hade rätt i denna fråga, det är inte alltid som kunskaperna är vad man tror att de är.

Detta kan hända alla, detta ber jag om ursäkt för.

Så slarvig ska jag se till att inte vara nästa gång.

Lillyrod
3/10/18, 8:34 AM
#10

Sånt händer som sagt alla och dina tipstolvor är mycket uppskattade raichu! 👍

Lojs
3/10/18, 10:56 AM
#11

Alltid kul med svåra quiz tycker jag! Jag fick 7 rätt och är riktigt nöjd!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
3/10/18, 11:19 AM
#12

Gick sisådär, fick 8 rätt utan fusk. Är lite sur på mig själv dock två av felsvaren jag hade visste jag, så det var slarvfel av mig. Får skärpa mig till nästa gång ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
3/10/18, 6:19 PM
#13

11/12 utan fusk såklart, failade på fråga ett Allätare/Köttätare/växtätare =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
raichu
3/12/18, 9:45 PM
#14

Verkar som att 2 lyckats få 12 rätt, vilka är dessa? 😎

Upp till toppen
Annons: