Annons:
Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 2126 ggr
Chomper
3/9/18, 5:48 PM

Vill skaffa slöjstjärt!

Efter att ha följt en youtuber som har slöjstjärtar har jag sakta men säkert blivit förälskad i dessa varelser. Har i nuläget bara ett 47L akvarium. Så kommer bli ett stort hopp ”uppåt” i hobbyn då jag vet att dessa individer kräver minst 300-400L om man ska ha en liten grupp med dom. Dessvärre kan jag inte ge mig in i detta projekt förens jag och min sambo har flyttat till större.. men det ger mig bara mer tid att planera och lära mig. Jag skulle vilja ha lite allmän info om slöjstjärtar, främst teleskop/butterfly då det är dom jag intresserad av att skaffa. Lätta att få tag i i Sverige? Vet att det finns ”standard” guldfiskar i nästan varje djuraffär, men aldrig sett butterflies.. Ska man skippa växter då dom äter iprincip alla växter? Minsta storlek för en grupp på 3-4 st teleskop? Bottensubtrat? Man kan väl egentligen köra utan subtrat då dom ”skräpar” ganska mycket? Eller skulle dom må sämre av det? Så mycket info som möjligt! Oavsett om det är ett projekt som är ett tag bort, så vill jag endå förbereda mig och samla så mycket info som möjligt!


Annons:
Lillyrod
3/9/18, 6:11 PM
#1

Slöjstjärtar är underbara fiskar. Då de vill ha kyligare vatten än de flesta andra fiskar vi har i våra hem så är det bäst att ha dem för sig själva.

Min åsikt är att man ska hoppa över de konstigt avlade som t ex teleskop. De har problem med sina ögon och det är ju inte så konstigt om man ser hur de ser ut. Att man ska välja de som är i naturligt utförande är ju naturligtvis min egen åsikt 🙂

Visst kan man ha växter men välj de som är lite stadigare t ex anubias. Det är också bra att ha sand på botten då de har lätt att svälja grus och det kan orsaka förstoppning. Att ha helt utan bottensubstrat blir lite tråkigt för dem eftersom de naturligt silar sanden i jakt på föda.

Nu är det länge sedan jag hade några. Skaffade då jag inte hade kunskap om hur stort de verkligen behöver men det finns säkert fler här på forumet som kan ge dig tips 🙂

Maleficum
3/9/18, 8:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det går att ha slöjstjärtar (och guldfiskar) med växter så länge de är ordentliga växter :) Som kan ses på bilden så bodde mina i ett akvarium med anubias och cryptocoryne och hornsärv ett antal veckor utan problem efter att jag flyttat (de bodde i ett större kar som inte kunde följa med i flytten och fick tillfälligt bo i mitt 200liters akvarium tills jag var helt inflyttad och kunde lösa huseringen åt dem, som tur är var ingen av dem fullvuxna).

Ordentligt filter är ju en fördel också (hade själv två stycken ytterfilter igång då guldfiskarna bodde i karet).

Tycker bottensubstratet jag hade funka riktigt bra, hade inga problem med att de svalde substratet och det var inte stort nog att fastna i munnen (vilket en av våra guldfiskar vi hade när jag var yngre råka ut för, tog ett bra tag innan vi lyckades få ut den stenen ur munnen på fisken, vi hade då engelsk sjösten i akvariet för det var ju typ det man hade på den tiden…).

Kan vara bra att eventuella växter får rota sig ordentligt också innan fiskarna flyttar in då de annars lätt kan lossna och flyta upp då fiskarna rotar runt i bottensubstratet.

Tyvärr har jag haft väldig otur med just mina slöjstjärtar :( Att de efter en tid ofta fått bukvattensot eller andra liknande problem och dött (något jag inte hade problem med hos guldfiskarna).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chomper
3/9/18, 9:57 PM
#3

#1 Jo ja.. men tycker teleskop är fruktansvärt fina.. #2 Fint! Synd att du haft otur med dom :(


Draken
3/10/18, 11:36 AM
#4

Jag hade Slöjstjärtar i 300 litern för ett tag sedan, och där hade jag växter och sand. Hade både Anubias, vallisineria , hornsärv och vattenpest. Hornsärven och vattenpesten tuggade de på, men de andra växterna fick stå ifred.

Kom också på att de riktigt älskade andmat, hade läst någonstans att de kunde äta det som "kost tilskott" så jag slängde i en näve, dagen efter var det soprent, fanns inte ett enda andmatsblad kvar i akvariumet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
3/10/18, 12:39 PM
#5

#4 Det var det bästa när jag hade mina guldfiskar =D När det blev fullt med andmat i akvarierna var det bara att hiva i det till guldfiskarna! Blev dock ofta så mycket andmat att det faktiskt tog dem två tre dagar att äta upp allt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
3/10/18, 3:09 PM
#6

Mina Papegojciklider tar gärna lite andmat ibland, men det är ingenting mot att ha slöjstjärtar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: