Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1154 ggr
Alina_March
3/8/18, 5:21 PM

Svamp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får snart fnatt! Min BM har något som ser ut som svamp el nåt på ryggen. Kan någon bekräfta detta eller vad har hon för fel? Hon har varit i karantän ganska länge nu och i saltbad men inget som tydligen har hjälpt.

Annons:
Alina_March
3/8/18, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hopas den bättre bilden kommer med här nu :)

Draken
3/8/18, 6:06 PM
#2

Svårt att säga av bilden. Ser inte riktigt ut som svamp. Svamp brukar vara som "ludd" på det angripna stället.

Däremot ser de väldigt magra ut .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chomper
3/8/18, 9:49 PM
#3

Vita prick kanske?


Alina_March
3/8/18, 10:14 PM
#4

Rovfisk dom har faktiskt ätit väldigt dåligt på sista tiden, därför ser dom lite magra ut. De ser värre ut på bilden än va dom egentligen är. Vad är behandlingen för vita prickarna?

Cecilia.S
3/9/18, 7:31 AM
#5

Det är inte vitaprick sjukan, då skulle fler bli drabbade och fiskarna hade mest sannolikt inte längre varit vid liv. Däremot instämmer jag med Rovfisk: dom ser smala ut. Du säger att dom går i ett karantänakvarium och inte äter så bra, då undrar jag hur karantänen ser ut? Hur många liter vatten, inredning m.m.? Har dom alltid haft dessa ”mystiska vita fläckar”? I så fall kan det kanske vara ärrvävnad från tidigare skador, eller så enkelt som att det är en del av deras färgteckning.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
3/9/18, 9:43 AM
#6

Håller med ovanstående. Vita prick är det inte. Ser mer ut som om det kan vara ärrvävnad eller deras egen teckning som ser ut så.

Vad ger du dem för foder ? Om de inte är så pigg på maten så är det ju tecken på att de inte mår så bra, eller så tycker de helt enkelt inte om maten, sånt händer också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Alina_March
3/9/18, 4:18 PM
#7

Dessa he kommit nu sedan hon hamnade i karantän och jag misstänker att det är svamp ellr jag är ganska 100% säker på det nu döende blir bara större och mer fluffigt. Karantän karet är nog bara en hink med ca 5 l vatten, sand och några växter. Jag bor på en ö och det är inte så lätt att bara få tag på akvarium :( Jag trodde ju att hon bara skulle behöva gå där några dagar. Jag har 3 olika sorters mat hemma och inget verkar duga just nu så jag vet inte vad jag ska ta mig till i den saken :/ Men då kommer den stora frågan, hur behandlar man svamp?

Lillyrod
3/9/18, 4:31 PM
#8

Svamp är en av få saker som kan behandlas med salt. Ett snabbt saltbad kan bättra på men om du har dem i en hink bara så är det svårt att få dem att bli bra. 

Svamp smittar inte så släpp tillbaka dem i det karet där de ska vara efter ett snabbt saltbad och håll tummarna.

Alina_March
3/9/18, 5:40 PM
#9

Hon har varit saltbad nu ett tag så ska försöka lägga till lite salt nu och sen lägga tillbaka henne med dom andra om de faktiskt är så att det inte smittar :)

Alina_March
3/12/18, 3:53 PM
#10

Baddade damen idag med lite akvariesalt, det var en som rekommenderade detta mot svamp men då jag gjorde det så lossnade det färg å den lämna på topsen. Nu blir jag väldigt orolig, varför hände detta?! 😱

Alina_March
3/12/18, 3:59 PM
#11

Och nu blöder hon, ser inte alls bra ut det här!

Alina_March
3/12/18, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
Lillyrod
3/12/18, 4:12 PM
#13

Det var förmodligen fjäll som släppte. Den verkar vara illa däran för den ser inte pigg ut alls. Molly är väldigt känsliga för dåliga vattenvärden. Det kan också vara något den hade med sig när du köpte den.

Annons:
Alina_March
3/12/18, 6:05 PM
#14

Ja här har vatten värdena kollats och inte varit något problem utan allt har nog varit bra. De gör ont i mig att se henne såhär jag blir så ledsen. Va tror du, gör jag rätt i att avliva henne?

Lillyrod
3/12/18, 6:14 PM
#15

Det kan vara galet med vattnet utan att det visar sig när man kollar. Allt är inte mätbart tyvärr. 

Ja jag tror du gör rätt i att låta henne slippa undan.

hejkomochhjälpmig
3/12/18, 6:38 PM
#16

#14 Men har du rätt vattenvärden för just Mollys? De behöver ett stabilt, hårt och alkaliskt vatten. 

Och jag håller med Lillyrod, tycker också du borde avliva henne, det har gått för långt. :(

Alina_March
3/12/18, 6:59 PM
#17

Ja nu har hon fått gå vidare :( Nu är det bara hennes 3 yngel kvar och en stackars hane men dom mår bara bra så helt åt skogen kan inte vattnet i mitt akvarium vara!

Upp till toppen
Annons: