Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 1865 ggr
Majeas
3/4/18, 10:08 AM

Vad är detta för fiskar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte ett begagnat akvarium igår och fick med fiskar som jag inte har en aning om vad det är. Någon här kanske vet vad det är för några?

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Annons:
Majeas
3/4/18, 10:09 AM
#1

Är två av dessa.

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Majeas
3/4/18, 10:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Lillyrod
3/4/18, 10:40 AM
#3

På första bilden har du Neontetra, Galaxyrasbora och ev en Molly. Svårt att se då den är suddig.

Andra bilden ser ut som en Guppy och möjligen en slöjstjärt i mitten. Underst är en Platy.

Fiskarna på bilderna har inte samma krav på sin omgivning och passar därför inte att gå i samma kar. En slöjstjärt vill ha mycket kallare vatten och kräver dessutom minst 300 liter.

Läs på om dem och fundera över vilka du kan/vill ha kvar. Det beror ju lite på hur stort karet är : )

Majeas
3/4/18, 11:35 AM
#4

Tack för svar! :) Mollysarna, tetrorna och guppysarna är sedan innan. Detta karet var i extremt behov av rengörning så de fick vara i 180 litern så länge :) Slöjsjärten ser även extremt tunn ut, får se om den klarar sig. Han som sålde det har nog inte gjort någonting med det på väldigt länge. Så den på bilden är en Platy? Väldigt lik mollysarna men större :)

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lillyrod
3/4/18, 11:38 AM
#7

Ja den blåagröna på andra bilden är en Platy.

Majeas
3/4/18, 11:38 AM
#8

Bilden vill tydligen inte med, men dem är orangea och ser ut som den du beskriver som Platy på andra bilden :)

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Lillyrod
3/4/18, 11:45 AM
#9

Platy finns i många olika färger så det kan vara Platy som är orange. Använder du mobil kan det vara svårt att lägga upp bilder har jag förstått 🙂

Majeas
3/4/18, 12:29 PM
#10

Tack, då har jag lite koll på vad det är för några jag har 😁 Ja, använder mobilen nu så det är nog därför :)

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Cecilia.S
3/4/18, 4:28 PM
#11

Du har fått jättebra svar av Lillyrod, men jag skulle vilja påstå att stimfisken som har följt med är Kardinaltetra och inte Neontetra. 🙂 Precis som skrivet tidigare har inte fiskarna samma krav på vattnet, därför rekommenderar jag också dig att läsa på om varje art. Om du klickar på artnamnen så kan du läsa mer om varje fisk, och få lite tips. 👍

  • Kardinaltetra
  • Galaxyrasbora
  • Platy
  • Guppy
  • Slöjstjärt

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
3/4/18, 4:35 PM
#12

Det har du så rätt i Cecilia.S. Jag tänkte inte på att det röda gick ända till rumpan 😃

Cecilia.S
3/4/18, 4:45 PM
#13

Haha, lätt hänt 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Majeas
3/5/18, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu kommer en fråga om speciellt slöjstjärten, men även de andra.
Den är så otroligt undernärd (tycker jag iaf) och fenorna är ser "slamsiga" ut. Fenröta?  Bifogar bild på den.
En av platysarna har någon vit prick, har inte sett det på någon annan. Vet inte om det är vita pricksjukan eller om det har hänt något annat. 

Lång historia kort: Köpte ett 350 liters akvarium, han sa att han hade håvat upp alla fiskarna vilket han inte hade gjort märkte vi när vi kom hem. Låg 1 Kuhliiål, 1 amanoräka  och 2 platys i pölarna som var mellan sanden. Det satt döda fiskar i växterna & i dekorationerna och stanken som uppstod när gruset skulle ut går inte ens att beskriva. Har nog inte varit skött på väldigt länge. Kuhliiålen och räkan verkar pigga men resten ser mindre pigga ut. Vad ska man göra? 😮

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Majeas
3/5/18, 5:43 PM
#15

Slöjstjärten har även som en grumlig hinna på ögonen.

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

PeG
3/5/18, 5:49 PM
#16

För inredning mm rensa och skölj noga de saker du vill ha kvar och släng resten. Jag skulle ta tillfället att slänga gruset och ersätta med sand som tycker är snyggare. För allt som lever försök att sätta dem i akvarier som du har men helst inte med existerande djur. Efter en karantänsperiod och när du vet vilka som överlever och vilka krav de har på vatten mm så kan du bestämma vad du ska ha vart och vad du eventuellt behöver ge bort.

Denna kommentar har tagits bort.
Cecilia.S
3/5/18, 6:41 PM
#18

Det ser tyvärr ut som att din slöjstjärt har fenröta, ja. Det är inte alls konstigt egentligen eftersom vattenkvalitén säkerligen har varit väldigt dålig i det tidigare hemmet.😕 HÄR kan du läsa mer om hur du kan behandla mot fenröta (högst upp på den länkade sidan). 

Vilken hemsk upplevelse, både för dig, räkan och fiskarna. Försök flytta över dom till en vattenbalja eller ett annat akvarium. Men för att minska på smittrisken så är det nog bra om du undviker kontakt mellan dessa och eventuella andra fiskar/räkor som du har haft sedan tidigare. Dom fiskar som inte återhämtar sig bör avlivas så att inte vattenkvalitén i baljan eller akvariet blir dåligt, även så att de inte behöver självdö vilket drar ut på lidandet. 

Angående slöjstjärtens hull: jag är inte så insatt i slöjstjärtar då jag själv aldrig har haft några, så jag överlåter den frågan till någon annan. Däremot så skulle jag nog vilja påstå att den ser lite tunn ut, men samtidigt så blir slöjstjärtar lätt överviktiga i fel hem.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

GuUuLd
3/5/18, 6:57 PM
#19

Jag skulle nog vilja säga att "platyn" på bilden i inlägg #2 är en svärdbärarhona 🙂

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Majeas
3/5/18, 7:03 PM
#20

#16 Har slängt allt grus och all inredning. Ingenting att spara på.
Dem bor i en väldigt tillfällig karantänsbajla förutom slöjstjärten som jag satte i ett större eget akvarium. (Blev för varmt i baljan) De satt inte mer än ett par timmar med mina fiskar. Lätt att vara efterklok ibland 🥵

#18
Nej, tänkte det jag också iom att vattnet var så fruktansvärt äckligt. 
Har köpt medicin för fenröta så hoppas att det hjälper. Tycker så synd om den 😕
Den äter iaf så hoppas att den kanske lägger på sig lite (om den nu är för tunn).

Tack så mycket för alla svar, är första och sista gången jag köper ett begagnat akvarium 🥵

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Annons:
Majeas
3/5/18, 7:06 PM
#21

#19
Sökte på Svärdbärare och de orangea "platysarna" såg ut att vara väldigt lik, men den har ju inget svärd liksom. Men honor kanske inte har det?

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Majeas
3/5/18, 7:08 PM
#22

Hur smittar fenröta? Tänkte eftersom att det inte verkar som att någon av de andra fiskarna har det 🤔 Går det att använda akvariet till andra fiskar efter tömning eller måste man ut sand och hela köret?

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

GuUuLd
3/5/18, 7:34 PM
#23

#21 Nej svärdbärar honor har inga svärd 🙂Den är ganska lik just den färgvarianten vi har inne i butiken där jag arbetstränar.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Lillyrod
3/5/18, 7:34 PM
#24

Svärdbärarhonor har inte svärd. Det är bara hanar som har det så det kan mycket väl vara så. 

Fenröta får fiskar vid stress, dåligt vatten, när någon är där och naggar mm. 

Om du menar det nya karet skulle jag ha ut allt. Slänga sanden och köpa ny, den kostar inte så många kronor. Spara bara det du kan göra ordentligt rent.

Lycka till med fiskarna!

Majeas
3/5/18, 7:50 PM
#25

#23 #24  
Man lär sig något nytt varje dag 😃

Tänkte på akvariet som slöjstjärten är iom fenrötan. Om slöjstjärten inte klarar sig och jag vill ha andra fiskar i karet. Om det går att använda det igen utan att riva ut allt :) 

Det nya karet är helt rengjort, ny sand, dekorationer mm :)

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Lillyrod
3/5/18, 8:12 PM
#26

Där slöjstjärten är räcker det med att byta vattnet skulle jag tro : )

Majeas
3/5/18, 8:21 PM
#27

#26 Tack för svar! Väldigt bra forum med mycket kunniga människor :)

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Annons:
TccT
3/6/18, 8:25 AM
#28

#19 Den har helt klart mer utdragen svärdbärarform

Majeas
3/6/18, 6:18 PM
#29

Här kommer en liten uppdatering.
Slöjstjärten är mycket piggare, rotar runt i sanden och äter fint.
Resten av fiskarna ligger på sidan på botten, räkan rör sig inte värst mycket och ålen har dött. Gjort vattenbyte men det tycks inte hjälpa. Hoppas att slöjstjärten klarar sig iaf.

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Majeas
3/6/18, 6:59 PM
#30

Verkar som att fiskarna har rätat upp sig lite nu och simmar runt, men med tanke på hur dem har haft det så har jag inte jättestort hopp om att dem klarar sig :/

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Draken
3/7/18, 10:18 AM
#31

Hoppas de klarar sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: