Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1215 ggr
GatesGO
2018-03-03 18:04

Lägga ner akvarium

Hej. Jag har ett 52Liters akvarie och har alger väldigt ofta och hinner inte med städningen eftersom har skolarbete och massa annat o göra. Jag skulle kunna bara byta vatten men vill inte ha alger som ska synas så kraftigt så då måste jag ju göra en större städning. Så jag har ett ytterfilter och undrar om jag lägger ner allt. Kan man ba lämna filtret nånstans efter att ha hällt ut allt vatten? För det blir ju fof blött innuti alla rör och i filtret vid typ pumpdelar o sånt , så tänkte jag då kanske det möglar, ska man kanske använda en kompressor och blåsa tort allt?

Annons:
Lillyrod
2018-03-03 18:28
#1

Du behöver inte torka allting men det måste göras rent ordentligt. Filtren är bättre att kasta faktiskt om man inte kan få det riktigt rent för det luktar fruktansvärt illa om man låter det vara kvar i pumpen. Ta ur gör rent och förvara delarna isär så tror jag det ska gå bra : )

GatesGO
2018-03-03 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

blir svårt och kasta filtret för det var ganska dyrt men ska försöka torka allt bra som du sa Men tack för info.! Lägger upp en bild på filtret

Lillyrod
2018-03-03 19:27
#3

Nu menar jag inte hela ytterfiltret utan filtreringsdelarna inuti 😃 Att slänga hela vore ganska dumt ja.

GatesGO
2018-03-03 19:33
#4

Oj aha ok. Är inte så kunnig på detta men vilka delar är filtrerings delarna

Lillyrod
2018-03-03 19:36
#5

Det var väl mest de svampaktiga jag tänkte på. De kan lätt börja lukta illa om man inte får dem rena men du kanske inte har sådana i ditt filter? Det är ju lite olika vad man har i.

GatesGO
2018-03-03 19:40
#6

Jo har sådana men tänkte kommer det inte mögla i rören o typ pumparna som pumpar ut vattnet eller de som suger in allt vatten?

Annons:
Lojs
2018-03-03 20:40
#7

Om du inte vill lägga ner det, ta reda på varför du får alger så kanske du inte behöver lägga ner det? Jag låter ofta mina kar gå långa perioder med bara vattenbyten utan att få alger.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

GatesGO
2018-03-03 21:09
#8

Ok ska försöka med att ta reda på vilka alger det är. Får nog ge akvariet en chans till. Men tack för info!

Lojs
2018-03-03 22:46
#9

#8 Ofta är det för många ljustimmar (dra ner till 7-8 timmar om dagen är en bra start), solljus mot akvariet eller möjligtvis för lite konkurrerande  växter som är problemet, vanligtvis ljustimmar eller solljus.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

kallepudas
2018-03-04 12:33
#10

Gör man rent filterdelarna och lägger dom på tork så luktar dom inte något direkt. 

Minska ljustimmarna och man kan u sätta en timer på ljuset så det lyser när man är hemma och kan vara släckt när man är iväg på dagen.

Rätt mycket växter underlättar ju mot alger.

Draken
2018-03-06 16:00
#11

Mindre ljustimmar och massa växter kan ta bukt på algproblemet, precis som flera andra redan har skrivit :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
2018-03-10 14:26
#12

Har du mer belastning än karet kan ta hand om så får du problem, för mycket näring leder till massa alger.

Finns olika fiskar/djur för olika alger. 😎

Upp till toppen
Annons: