Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 2526 ggr
conversano
3/3/18, 5:18 PM

Hur svårt är svartvatten?

Hej! Jag gjorde en tråd här för några veckor sedan där jag ställde lite olika frågor. Jag löd råden och tänkte skaffa ett större akvarium (55-60 liter) till att börja med. Jag rekade alltså bland artbeskrivningarna på zoopet när jag upptäckte den lite mer ovanliga chokladgouramin (Sphaerichthys osphromenoides) och blev totalt störtförälskad i den! Jag har läst att det ska vara en väldigt känslig fisk, rent utav väldigt svår att hålla över lag. Däremot ska det mosatta ska också vara sant enligt vissa. Men, jag känner att jag gärna skulle vilja utmana mig själv eftersom att jag absolut vill lära mig mer om akvaristik. Min fråga är därför; hur svårt är det med svartvatten? Är chokladgouramin en art som jag bör överlåta till proffsen eller är det rimligt att jag, som nybörjare, skulle kunna hålla dem framgångsrikt? Borde jag satsa på en enklare, mer tålig gourami och lite tetror istället? Tack på förhand :)

Annons:
Lillyrod
3/3/18, 5:48 PM
#1

Det värsta med den fisken är nog vattenkvalitén. Den vill ha väldigt lågt ph och har man kommunalt vatten ligger det oftast en bit över 8.

Det finns ju många olika sätt att sänka ph och om du tror att du kan klara det och att hålla det jämnt även efter vattenbyte så varför inte. Om man är medveten om vad man ger sig in på och vad fisken vill ha så har man goda chanser att lyckas.

Uppdatera oss gärna om hur allt går 🙂

hejkomochhjälpmig
3/3/18, 6:23 PM
#2

Jag har också alltid velat haft denna 😍men har aldrig vågat mig på det.😕

Har du haft akvarium alls innan? Om inte hade jag börjat med en betydligt enklare och tåligare art och kännt på hur det är att ha akvarium först.  Det är inte kul när fiskar blir sjuka och dör.

Är chokladgurami fisken med stort F för dig så är mitt tips att i så fall försöka få tag på odlade sådana, de viltfångade är mycket svårare. Här har du en jättebra artikel om mjukt och surt vatten.

conversano
3/3/18, 6:42 PM
#3

Jag hade ett akvarium när jag var mindre, men då gjorde vi all som man kan göra för att det ska gå åt pipan🤪 Så jag har aldrig haft akvarium seriöst, nej. Men jag har inte bråtom eller så, chokladgouramin kan alltid vänta. Kanske det rent ut av är en bra sak att ha en drömfisk som motiverar en att fortsätta. Annars funderade jag på honungsgourami och ett stim med amandatetra för att "mjukstarta" lite. Jag är bara så väldigt sugen på att testa chokladgourami!

conversano
3/3/18, 7:50 PM
#4

Jag ska eventuellt köpa mitt akvarium hos Åleds, och då ingår ett bottenfilter. Hur avänder jag torv i ett sådant filter om jag (i framtiden) ska ha svartvatten? Behöver man byta ut torven eller inte? Är torv, catappa och alkottar bättre eller sämre än extrakt och liknande på flaska?

Lillyrod
3/3/18, 8:14 PM
#5

I mitt tycke är ju det naturliga bättre. Torven måste bytas med jämna mellanrum ja.

conversano
3/4/18, 12:39 AM
#6

Mina misstankar stämde. Svartvatten verkar helt enkelt lite för krångligt för att jag ska ha det i mitt första akvarium. Men jag är också helt okej med detSkrattar Chokladgurami blir det när det blir.

Kan då passa på att fråga om det finns något annat som får plats i ca. 55L istället för chokladgurami? Kan man exempelvis ha en grupp falska pygmeguramis? Funkar Honungsgurami och amandatetra som jag nämnde tidigare? Otos som algeätare möjligtvis? Jag är öppen för förslag!

Annons:
Lillyrod
3/4/18, 6:35 AM
#7

Enligt vad jag kan läsa mej till bör karet vara minst 80 liter om man ska ha pygmégurami ihop med andra fiskar. Själva går bra i 55 liter. Det verkar gälla för de flesta av dvärgguramisarna.

Alla Gurami är sura när de leker och det gör de för det mesta även i akvarium och därför måste de andra fiskarna ges en chans att komma undan : )

conversano
3/4/18, 9:58 AM
#8

Jag är mest intresserad av att ha ett "species only" akvarium. Jag vill inte börja blanda olika arter just precis eftersom att jag är orolig över att mindre fiskar kanske blir trakaserade och inte kan komma undan… Finns det något annat än Gurami som också går bra att ha?

Lillyrod
3/4/18, 10:36 AM
#9

Det finns många fiskar som går att ha i 55 liter. Är det Gurami du är intresserad av tycker jag du ska satsa på det.  Ett gäng otocinclus kan mycket väl samsas i karet med guramin. De är så snabba så guramin har inte en chans 😉

conversano
3/4/18, 11:57 AM
#10

Jo, nog har jag fattat tycke för guramis allt👍 Som du säger, jag ska sattsa på en lite tåligare art först och sedan jobba mig uppåt. Jag antar att om jag verkligen fastnar för det här så blir det nog fler kar, eller så verkar det iallafall när jag tittar runt på användare som hållit på längre😂 Tack för all hjälp!

Cecilia.S
3/4/18, 4:34 PM
#11

Så roligt att du har fastnat för Gurami, det har jag också gjort! Dom är otroligt vackra och sällskapliga fiskar tycker jag 🙂 Stort lycka till! Glöm inte att du alltid kan söka dig till oss för vidare frågor, vi hjälper gärna till. 

Jag vill passa på att tipsa om en artikel som kan vara bra för dig som är ny inom akvaristiken. HÄR kan du läsa en nybörjarguide om hur du på ett säkert och smidigt sätt startar upp ett akvarium.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
3/6/18, 10:38 AM
#12

Gurami är vackra fiskar, men jag håller med övriga. satsa p en tåligare till en början, så du får "känna på" hur det är att ha Gurami. Även fast du har fastnat för den just nu, så finns det alltid en risk att man efter ett tag kommer underfund om att, nej det där var ingen fisk för mig ;)

Blir du biten av akvariehobbyn, så finns det nog en  risk att du inom kort har fler akvarium som står och puttrar 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: