Annons:
Etikettövrigt
Läst 2133 ggr
AMC
2018-03-03 10:39

Elefantnosfisk

Köpte en Elefantnosfisk igår. Har läst massor om den o har fixat så där är massa gömställen, sanden ska vara ok o köpte frysta röda mygg till den. När jag satte i den i akvariet 360l (den är kanske 7-10 cm) hade jag i Happy life. I butiken sa dom att den nästan aldrig var ute o simma o hade börjat äta efter 4-5 dagar. Men här har den simmat runt sen igår. Ser ut som den upptäcker omgivningen o ”pillar” i sanden o på alla saker i akvariet. La i en bit frysta mygglarver igår o det såg ut som h*n åt lite av dem. Är detta normalt för en elefant? Allt jag läst går emot varann. Den ena skriver att dom bara ligger still, nästa att dom är jätte aktiva. Nån skriver att dom måste hållas ensamma o nån skriver att dom ska vars i stim…vad är rätt??

Annons:
Lillyrod
2018-03-03 11:01
#1

Den här hade jag inte hört om innan. Den är nattaktiv står det på zoopet samt att den kan vara svår att få till att äta. 

Hoppas någon kikar in som vet något om den : )

hejkomochhjälpmig
2018-03-03 11:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Visst är det förvirrande!

Detta är egentligen inte en fisk som passar i fångenskap så bra. Men de är helt fantastiskt intressanta och trevliga fiskar. Väldigt personliga, intelligenta och blir lätt handtama.

En frisk elefantnosfisk som mår bra är aktiv, nyfiken och undersöker sin omgivning. I det vilda lever de i grupp, men de är långt ifrån en snäll stimfisk och det krävs verkligen rätt förutsättningar från början och helst riktigt stora akvarium för att faktiskt kunna hålla dem i grupp i fångenskap, vad jag har förstått.  

De kommunicerar och känner igen varandra med hjälp av sina elektriska organ som tar emot och sänder ut elektriska signaler, dessa blir (vad jag har förstått) förvrängda i akvarier. De kan vara fruktansvärt aggressiva mot artfränder och en arg elefantnosfisk menar blodigt allvar! De kan även vara riktigt elaka mot andra arter.

En elefantnosfisk som gått själv hade jag inte vågat introducera en ny grupp till. Jag har provat just för att det är mer likt deras naturliga sätt att leva, men det var en ren och skär katastrof där den attackerande elefantnosfisken inte gav upp trots att jag jagade henne med nät samtidigt för att fånga henne och få henne att sluta försöka döda resten! Jag har aldrig sett en fisk vara så in i norden rosenrasande varken före eller efter detta faktiskt.

Att få i dem tillräckligt mycket näringsrik mat kan vara ett problem. De verkar ha en hög ämesomsättning. Håll noga koll så att den går upp i vikt och inte ner i vikt!

Här är ett klipp på en fungerande grupp i ett 2000 liters akvarium.

Jag har läst en jättebra artikel om dem för ett tag sen, ska se om jag kan hitta den igen.

Här är en bild på min fina Khali ( även kallad "Snabelina") när hon var nyinflyttad, man ser bitmärken på henne efter de andra elefantnosfiskarna hon hölls med i akvarieaffären, och då var hon ändå en av de tuffare som delade ut mer stryk än vad hon fick… :(

AMC
2018-03-03 11:58
#3

Här är en video från igår…det är fortfarande lite ”dimmigt” av happy life lösningen.. Om du hittar artikeln om det hade jag blivit glad… blir ju förvirrad av all info..🙈 Denna har gått i ett litet 150 l akvarie i butiken så dom blev glada när jag köpte den..

AMC
2018-03-03 11:58
#4
AMC
2018-03-03 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nä gick inte o lägga upp.. 🙈 här är en bild istället…

Lillyrod
2018-03-03 12:10
#6

Det går inte att lägga upp en video direkt på iFokus. Man får lägga upp den på t ex youtube först och sen länka till den så funkar det 🙂

Annons:
hejkomochhjälpmig
2018-03-03 12:27
#7

Jag tycker den ser frisk och fin ut av bilden att dömma! Att den är framme, aktiv och undersöker sitt nya hem är positivt. De är och ska vara väldigt nyfikna av sig.

Försök variera kosten sen när du ser att den äter som den ska, så att den inte alltid bara får röda mygglarver, erbjud den lite olika saker sen. :)

På filmen jag länkade ser du hur ägaren matar dem ur nät med artemia - det är också ett smart sätt, för då flyger inte maten omkring i hela karet. Man kan även ta ett glas och lägga på botten, och lägga in maten där så att maten stannar därinne och är lättare för elefantnosen att hitta. 

Du kan även klippa eller mixa räkor i smala, smala bitar och se om den gillar det. Mina har ätit i princip allt som erbjuds, bara det är i tillräckligt små delar.

Jag letar efter artikel men jag hittar den inte just nu, här har du ett exempel på en ljudinspelning av de elektriska singnalerna de sänder ut sålänge!

AMC
2018-03-03 12:41
hejkomochhjälpmig
2018-03-03 12:43
#9

Det här är en okej artbeskrivning

Seriously fish levererar som vanligt och deras  artbeskrivning är också bra.

Läs dem om du inte redan gjort det! :)

hejkomochhjälpmig
2018-03-03 12:45
#10

#8 Du har köpt en jättefin, frisk och välskött elefantnos. Vad härligt! ❤️

usvead
2018-03-03 14:36
#11

#5 En stilla undran…. 

Dvärggurami och Kampfisk och elefantnosfisk, är det en bra mix?

AMC
2018-03-03 15:26
#12

Har inte varit ngt problem. Kampfisken har blivit väldigt lugn o sävlig sen han kom över i det stora akvariet o dvärgguramisen gör inte mkt..

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
AMC
2018-03-03 22:45
#14

Hur ofta ska man ge den mat o hur mkt ska man ge den? Har bara röda mygglarver hemma men ska köpa annat med…men har ju fler fiskar som blev helt galna i mygglarverna så har inte sett h*n äta så himla mkt men h*n äter med hyfsat god aptit tycker jag…

AMC
2018-03-03 22:45
#15
hejkomochhjälpmig
2018-03-05 11:58
#16

Nu matar jag alla mina fiskar ganska mycket, vilket bör sägas innan du tar några råd från mig. Men min elefantnos är ganska gammal nu och verkar ha lätt att magra av samt går ihop med väldigt matglada fiskar, vilket gör att jag får ge henne ordentligt med mat två gånger om dagen helst. Jag brukar titta så att hon verkligen får i sig ordentligt med foder varje matning. Jag vill se en putande mätt mage innan jag är nöjd. Övriga fiskar får ju också de mer mat än vad de annars skulle ha fått, eftersom jag måste distrahera dem på annat håll med mat för att elefantnosen faktiskt ska ha en chans att äta sig mätt. Så det är svårt att säga exakt hur mycket mat din elefantnos behöver, utan du får helt enkel hålla koll - den ska gå upp i vikt, inte ner helt enkelt. :)

Upp till toppen
Annons: