Annons:
Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 1504 ggr
EmblaDockan
2018-03-03 00:56

Krokig ryggfena

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag är nybörjare på att ha fiskat och har tre slöjstjärtar i ett 240L sedan ett par veckor. Fisken i fråga jag är lite orolig för har jag haft i nästan ett år och inte haft problem men nu är den lite föreläsning på de vita delarna (är en Calcio ) samt att ryggfena är krokig och övre delen är böjd bak mot ryggen. Se bild Inte den bästa förklaringen men någon som känner igen symptom.. Eller överreagerar jag?

Annons:
EmblaDockan
2018-03-03 00:59
#1

Mena så klart rödaktig inte föreläsning

Draken
2018-03-03 10:06
#2

Någon eller nånting kan ha orsakat en skada, bråkar de andra med den ? Krokig ryggfena kan bero på mycket …för trångt akvarium, bettskada, transportskada etc.

Att den är rödaktig på¨det vita, kan vara färgen, men det kan även vara tecken på sjukdom. Det är svårt att säga.

Hur mår den i övrigt ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EmblaDockan
2018-03-03 10:40
#3

En skada va vad jag tänkte först, är möjligt att den simmat in och fastnat i något kanske.( I min värd tänkte Jag det värsta att det va fen bryta sjuka eller något annat påhitt tack att du lungna ner mig lite) Jag har en annan slöjstjärtar som har varit väldigt "på" och jagat. Hittade massa Rom så de ville nog para sig.. Känns som den mår okej i övrigt lite off i blan och ligger själv i ett hörn och vilar av o till men det kanske är normalt?

EmblaDockan
2018-03-03 11:03
#4

När det gäller färgen så brukar den inte vara så rödaktig. Vad för sjukdomar visar sådana symptom över lag? Jag inser att jag kanske överreagerar i min okunskap för dem verkar må bra nu när jag kolla på den. Hat även en dålig erfarenhet att vara tvungen att ta bort en av slöjstjärtarna för dem blev röd och fick blodsprängda fenor och betedde sig konstigt.

Draken
2018-03-04 09:20
#5

Det är mestadels parasitsjukdomar som kan utmärka sig genom att gälar och fenor blir rödaktiga (blodsprängda)

Men vissa vita fiskar ser ut så naturligt, de är nästan som genomskinlig och då ser man bl.a blodkärlen. Men som sagt, det är svårt att veta exakt. Du får hålla koll och observera de andra om de får liknande symptom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EmblaDockan
2018-03-26 14:17
#6

Tack!

Annons:
Varpin
2019-08-16 20:49
#7

Krokig fyggfena och rödförgade fenor är två olika saker. Blodsprängda fenor beror på nitriten i vattnet är för högt och försvinner snabbt om du byter ut en tredjedel av vattnet, kanske ytterligare en gång efter några dagar. Slöjstjärtar är känsliga för höga nitrithalter i vattnet.

Upp till toppen
Annons: