Annons:
Etikettväxter
Läst 892 ggr
Galaxy86
2018-03-02 08:26

Tips på akvarieväxter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Något tips på en lätt växt? Har bara javormbunke. Vill göra en skog

Pokemon hundar och konst

Annons:
Lojs
2018-03-02 08:59
#1

Vattenpest? Hornsärv?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

hejkomochhjälpmig
2018-03-02 14:53
#2

Här har du en hel lista på enkla växter:

http://tropica.com/en/plants/?tabIndex=1&alias=Easy

Glöm inte att även lätta växter behöver växtnäring en gång per vecka och vill ha belysning avsedd för växter på åtminstone 0.25 W per liter. :)

Lojs
2018-03-02 15:00
#3

#2 Jag upplever att till exempel de jag nämnde inte behöver växtnäring alls, räcker med den näring som fiskarna bidrar med. :) Jag kör inte flytande näring i mina kar alls utan har såna där lerkulor i botten på de båda största karen och ingen extra näring alls i övrigt, men såklart ljus som funkar för växter plus att jag bara har rätt kravlösa växter. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

hejkomochhjälpmig
2018-03-02 15:19
#4

#3 De där lerkulorna är ju också en typ av växtnäring, bara det att man inte tillsätter den varje vecka som man gör med flytande. 

Sen har du ju givetvis rätt i att det är flera enkla växter som klarar sig helt utan någonting, anubias till exempel. Men för att kunna välja och vraka bland alla växterna på den listan jag länkade till så bör man tillsätta även någon typ av växtnäring.  

Samt att även de allra enklaste växterna blir så mycket finare om man bara tillsätter lite växtnäring också, så jag, personligen, tycker att man bör ge dem det för att helt enkelt få ut det mesta utav dem. :)

Lojs
2018-03-02 15:41
#5

#4 Ja, precis, de är också näring, men smidigare tycker jag, men det beror ju på vilken typ av växter man har, om de tar upp näring från sanden eller vattnet.
Vi har olika upplevelser helt enkelt. Jag körde flytande näring ett tag, en flaska som följde med något kar jag köpte, men jag märkte ingen skillnad. Men som sagt, jag har väldigt tacksamma växter. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

hejkomochhjälpmig
2018-03-02 15:54
#6

Ja, jag kör ju med både flytande (pmdd) och näringskulor i substratet fast jag bara har lätta växter jag med just på grund av att olika växter tar upp näring på olika sätt, så det var dumt av mig att skriva bara om flytande växtnäring i mitt första inlägg. :)

Annons:
Lojs
2018-03-02 15:58
#7

#6 Aha, men det är klart att det blir bra med pmdd, det är ju typ det bästa man kan ha vad jag har förstått. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Galaxy86
2018-03-02 17:14
#8

Jag har kulor i botten nu. Men borde man ha flytande också?

Pokemon hundar och konst

Lillyrod
2018-03-02 17:28
#9

Om du behöver båda beror på vilka växter du har. Ger man för mycket näring blir det algexplosion istället och det är ju inte kul.

Man får anpassa gödningen efter hur mycket och vilka växter man har helt enkelt.

Upp till toppen
Annons: