Annons:
Etikettväxter
Läst 1428 ggr
Doodlemom
2/28/18, 5:22 PM

Landväxter med rötter i akvarium

Tycker det är så fint med landlevande växter som växer med rötterna i akvariet! Ber om tips på arter som kan leva så utan påverkan av fisk. Vet att gullranka är populär så förutom den.

När jag läst på om detta var det på ett ställe där det stod att sådana växter tar upp väldigt mycket näring, stämmer det? Har sett folk som har små plastkorgar vid vattenytan som fylls med torv (inte helt säker), är det ett alternativ om man inte vill gå miste om näring till vattenväxterna?  Finns det för övrigt något annat som kan vara bra att veta?

Annons:
Pyttelite
2/28/18, 5:49 PM
#1

Kanske kan idén om ett paludarium vara något! Här en länk: http://www.isfjol.se/paludarium/index.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Torreador
2/28/18, 6:31 PM
#2

Ampellilja, fredskalla, murgröna och orkidé har jag ovanför mina kar. Bara rötterna i vatten.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Doodlemom
2/28/18, 8:36 PM
#3

#1 Tack för tipset, känner dock att jag vill ha projektet med mina nuvarande akvarium, i framtiden blir det nog ett palandarium tycker det är så vackert😍 

#2 Har läst att växtsaften är giftig från murgröna, men det funkar alltså om man inte skulle  snitta växten i karet? Och orkidee har jag läst inte trivs med rötterna i blöt?

Pyttelite
2/28/18, 8:45 PM
#4

#3 Tror att du kan kika lite på vad det är för växter som används för ett paludarium och utgå ifrån en växtlista därifrån med tanke på att det är ett kombo terrarium och akvarium.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Torreador
2/28/18, 9:27 PM
#5

När det gäller orkiden är det bara de ljusa långa rötterna som ska vara i vattnet. De övre rötterna ska vara i luften.

Jag har aldrig märkt något konstigt med murgrönan, har haft den i alla mina 5 nanokar och nu i ett av mina stora.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Doodlemom
2/28/18, 10:25 PM
#6

#4 då ska jag kolla, trodde inte det var givet att man har djur i vattendelen. 

#5 Okej tack för info, har alla växter du nämnde förutom ampellilja så kommer testa imorgon. :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: