Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 792 ggr
Torreador
2018-02-25 09:54

Ljus till hörnkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver tips!! Har precis startat upp detta karet och har lagt några gamla lysrörsarmaturer till andra kar över tills jag hittar ngt annat. Det är ett hörnkar så jag vet inte vad jag ska ha för belysning riktigt. En stor i mitten eller en längre fram och en kortare bak? Vill nog ha en jag kan fästa i taket/snedtaket ovanför. Det är ett lowtech men tänkte köra med bra belysning ändå. Tips? Behöver inte vara just en akvarielampa utan har ni andra förslag så kläm fram dem.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Draken
2018-02-25 10:03
Torreador
2018-02-25 10:16
#2

Ja spotar hade nog varit läckert, frågan är vilka lampor mn ska ha så mn får rätt ljus och tillräckligt ljus till växterna? Kollade på stora arbetsspotlights igår på biltema, jula, krauta osv. Det var mest blått ljus med väldigt lite grönt och rött. Hittade upp till 3500Lm men ingen info om kelvin. Svårt med ljus tycker jag :(

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Draken
2018-02-25 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är jättesvårt med just belysning. Natureljuset är ju det bäxta för växterna, men jag avskyr det gula skenet som blir, så jag har konvertareat mina akvarium till Led.

Seras Day sunlight verkar fungera jättebra med växter, det blir ett ganska klart ljus. 8000-10000 kelvin

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: