Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 2093 ggr
Waaankel
2/25/18, 1:47 AM

Vad är det för fel på min fisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Min vad jag trott gravida hona har varit såhär tjock i 1,5 månad. Men inga yngel kommer jag känner jag behöver lite råd vad som kan vara fel och vad jag kan göra? Har frgat på djuraffären dom sa kanske hon har cancer?

Annons:
Cecilia.S
2/25/18, 9:16 AM
#1

Oj, stackarn 😕 Yngel lär det inte vara i och med att hon har varit så tjock om magen under en så lång period. En eller flera tumörer kan tyvärr vara anledningen till att hon ser ut som hon gör och i så fall finns det ingenting att göra. Eftersom att det är en så stor utbuktning så är jag rädd att det kan påverka hennes tarmar och kanske andra inälvor också, trycket lär dessutom göra ont. Om det var min fisk så hade jag valt att avsluta hennes lidande.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2/25/18, 10:00 AM
#2

Tumörer, förstoppning bukvattensot. Äter hon något?

Hur är det med övriga invånare i karet, ser de likadana ut, eller är de pigga och friska ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Waaankel
2/25/18, 2:47 PM
#3

Hej tack för svaren. Hon äter som alla andra och bajsar bra! Hon är hur pigg som helst finns inga tecken alls på att hon skulle vara sjuk eller lida. Ingen annan fisk mår dåligt de är bara toppen. Jag vet liksom inte vad man skulle hittat på som sista grej.

hejkomochhjälpmig
2/25/18, 4:27 PM
#4

Jag tycker hon ser frisk och fin ut i övrigt av bilden att dömma. Platy kan ju i vissa fall vara dräktiga i upp till 6 veckor… är du säker på att hon har varit så tjock så länge som du tror?

Waaankel
2/25/18, 7:03 PM
#5

Ja jag är säker, men jag får helt enkelt ge det tid bara för hon mår ju inte dåligt.

Waaankel
2/27/18, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hittade en bild från 10 januari på henne. De har gått 48 dagar sedan dess :/

Annons:
hejkomochhjälpmig
2/27/18, 7:21 PM
#7

Hon ser ju faktiskt ut mer som en ballongplaty än en vanlig. Men hon har alltså sett helt normal ut innan? Är hon väldigt ung? Kanske odlingsformen "ballongplaty" blir mer extrem ju äldre de blir? Jag vet inte. 

Jag vet inte vad som är felet, min största oro är nog att vad det nu är som gör att hon ser ut sådär, skulle börja orsaka tryck på simblåsan så hon får problem med den. 

Har du provat att fråga på zoopet? Det finns flera otroligt kunniga akvarister som håller till där, och de har sett det mesta. :)

Draken
2/28/18, 8:12 AM
#8

Finns det ballongplaty ? Har bara hört och sett  Ballongmolly  🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2/28/18, 8:39 AM
#9

Japp, det finns en ballong-version på Platy med.

Draken
2/28/18, 8:46 AM
#10

#9 Ok, det visste jag inte. Tack, då fick jag lära mig något nytt :)

Då är det ju frågan om det inte är en ballongplaty du har fått tag på TS. Det är en rimlig förklaring isf. Jag menar, den ser inte direkt sjuk ut (bortsett från buken) den är ju klar och fin i färgen och fenorna verkar vara fina.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Waaankel
2/28/18, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack för alla svar! De är kanske så då. Alltså hon har alltid varit lite rundare, men inte såhär. Men har googlat bilder nu och detta säger dom är en ballong Platy så hon år kanske det då!

hejkomochhjälpmig
3/1/18, 8:45 AM
#12

Det som kallas för ”ballong-platys” är alltså en missbildning egentligen, som på andra arter oftast kallas för ”short body” förkortat SB. Det innebär en förkortning av ryggraden hos fisken. Det finns både mer eller mindre extrema varianter. Så har hon alltid varit kortare (och alltså upplevts som rundare) jämfört dina andra platys så kan hon vara en s.k ballong Platy. De kan få problem med simblåsan pågrund av denna missbildning, så att du är beredd på det isåfall.

Waaankel
3/1/18, 9:05 AM
#13

Okej tack för svaret! Min andra jag har är också som henne men inte riktigt lika rund. Har bara hört att det är korallplaty jag haft. Men vi får hoppas hon inte har några problem. Men då kan jag släpp att hon har några yngel. Då hanen dog för 1,5 månad sedan.

Annons:
hejkomochhjälpmig
3/1/18, 5:33 PM
#14

Ja, det får vi hoppas! :) 

Yngel har hon med största sannorlikhet i magen också förstås.  Platyhonor kan lagra livskraftiga spermier i sina äggledare i upp till 15 månader. Så har hon en gång gått med en hane så är hon befruktad, och kan föda en hel del nya kullar i åtminstone ett år till även om hon aldrig träffar en hane igen.  :)

Upp till toppen
Annons: