Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1006 ggr
axa
2018-02-24 18:06

Black Molly

Kan man få ett svar som berättar vad dessa fiskar egentligen kräver - alla säger olika.. Vad mår djuren - bäst - av? Varken har eller har tänkt skaffa BM. Bara nyfiken.

Ska dem ha bräckt eller sötvatten - eller tar dem sig ok i båda vatten?

Akvarielagret har dem i rent sötvatten och anser att de klarar sig fint i det. Läser jag på nätet sägs ofta annat. På vilket sätt påverkas de i bräckt respektive sött vatten - vad är skillnaden för deras välbefinnande/risker? Eftersom dem i alla fall tycks kunna leva även i sött.

Annons:
Lillyrod
2018-02-24 18:27
#1

Det är ju en sötvattensfisk från början.  Det är en fisk från Sydamerika med allt vad det innebär. 

Vad jag kan förstå så odlas de i bräckt, varmt vatten för att undvika sjukdomar. Detta i sin tur gör att det är svårt att stoppa ner dem i ett sötvattenskar och få dem att överleva där. De drabbas ofta av olika svampsjukdomar pga detta.

Jag antar att det är massproduktionen som är boven i dramat även här.

hejkomochhjälpmig
2018-02-24 18:40
#2

Det är som är viktigt för mollys är egentligen inte hurvida vattnet är sött, salt eller bräckt och det är nog därför det blir så rörigt.

Det de behöver för att må som allra bäst är ett stabilt, hårt och alkaliskt vatten. Detta kan man uppnå både i sötvatten, bräckvatten och saltvatten (Japp, man kan till och med ha Black molly i saltvatten!) . Men i det vilda kommer de ursprungligen från sötvatten som är just hårt och basiskt.

Att tillsätta vanligt bordsalt gör dock ingenting för varken pH eller hårdeheten på vattnet, utan det måste vara en marin saltblandning (som också innehåller ett stort antal mineralsalter utöver natriumklorid (bordsalt)) om man vill ha sina mollys i t.ex bräckvatten.

Lillyrod
2018-02-24 18:46
#3

Jag trodde det mesta vattnet i Sydamerika var mjukt och surt men så kanske det inte är?

hejkomochhjälpmig
2018-02-24 19:21
#4

Det mesta vattnet är nog mjukt och surt där skulle jag också tro, men jag vet faktiskt inte 🤐 men allt vatten är dock inte mjukt och surt där. 

Det är bland annat därför det går så bra att ha mollys i bräcktvatten, bräckvatten är naturligt stabilt, hårt och alkaliskt - och alltså, trots saltet, närmare de vattenvärdena de ursprungligen kommer ifrån och faktiskt trivs i än t.ex mjukt och surt vatten. :)

Precis som du skrev så har ju odlingen av Molly också medfört känsligare mollys så att ha dem i bräcktvatten kan definitivt ha stora fördelar i och med att de tål salt så otroligt bra och då istället bara skyddas och hjälps av saltets alla fördelar.

molam
2018-02-25 13:27
#5

Är dom avlade i Sötvatten så trivs dom bäst i sött, men annars trivs dom bäst i bräckt, dom på akvarielagret har jag för mig att dom har avlat själv, och så i sötvatten =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: