Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1710 ggr
Alina_March
2018-02-24 11:14

Sjuk Kampfisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror att min Kampfisk hona är sjuk. Hon ligger mycket på bottnen och hon ser lite "skabbig" ut. Någon som har idéer på vad det kan va och vad jag kan göra för att hon inte ska dö :/ Den andra damen är så otroligt stor och fin :(

Annons:
Draken
2018-02-24 11:20
#1

Hon ser ganska mager ut och visar tydliga stressränder. Exakt vad som felar henne är svårt att säga, ålder, parasiter etc.

Har du en lite tydligare/bättre bild.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Alina_March
2018-02-24 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är en bättre bild

VästkustSnäcka
2018-02-24 11:46
#3

Slänger in en fena här och följer

usvead
2018-02-24 11:49
#4

Det kan ju vara så att hon inte orkar med den andra honan, om det nu är så att du har de tillsammans. Vissa honor är väldigt aggressiva nästan i paritet  med hanarna medans andra fungerar bra ihop. 

Har du de tillsammans ska du nog sära på de, då kan hon piggna till.

färgfest
2018-02-24 11:59
#5

Vad har du för temp? Kampfiskar trivs bäst på 27-28. 

Finns det fiskar i karet som mobbar henne? Verkar som hon inte får i sig mat pga hur smal hon är.  Kan absolute vara som usvead sa och den andra honan mobbar henne. 

Det kan vara möjligt att hon är en yngre betta - de brukar visa såna ränder tills de har vuxit upp. Har du sett henne färgglad nån gång?

Hur länge har du haft henne?

Alina_March
2018-02-24 13:58
#6

En stund efter att jag slängt upp bilden här så såg jag att hon blev ju faktiskt mobbad av den andra honan så jag tog bort henne genast ur akvariet och satt henne nu tillfälligt med hanen som bori ett eget akvarie. Det var tyvärr den enda lösningen just nu för jag skulle iväg och jobba ett par timmar så vi får se hur hon mår då jag kommer tillbaka. Hon var fint lila då jag tog hem henne från affären, då bodde alla 3 kampfiskar tillsammans och då gick det jätte bra för alla kom bra överens! Hon har bott med mig i snart en månad nu och de e dom senaste dagarna som hon blivit som hon är :/ Ända ändringarna som jag gjort är dom vanliga vatten bytena, så kom de 3 Black molly yngel och igår flyttade två slöjstjärtar in.

Annons:
Lillyrod
2018-02-24 14:09
#7

Risken är mycket stor att din hane har slagit ihjäl honan när du kommer hem. 

Jag vet inte hur många gånger vi skrivit det här och överallt där man kan läsa över nätet så står det att man absolut inte ska ha Kampfisk av olika kön tillsammans. Inte heller hanar. 

Konstigt att inte honorna kunde komma överens i ett så stort kar. Jag antar att det är 300 liter eller mer eftersom du köpt slöjstjärtar : )

Alina_March
2018-02-24 14:14
#8

Ja det är jätte konstigt för det här är något nytt för under all den tid som jag haft dom så har de gått jätte bra mellan dem. Jag måste tyvärr säga emot dig lite här nu #7 för Alpha (min kampis hane) brydde sig inte så mycket i henne då ja la dit henne.

VästkustSnäcka
2018-02-24 14:15
#9

Har också en stressad brud, vet ej vad jag ska göra med henne. Hon visar stressränder i 100L men inte i 30L (dock kan hon inte gå där p.g.a hane där nu) :/   dem kommer överäns i 100L (hon och en annan hona hänger ihop som bästisar) men hon visar ändå stressränder :s

Alina_March
2018-02-24 14:20
#10

#9 vad jobbigt! :( Tydligen måste vi båda skaffa ett tredje akvarie bara för våra stressade brudar. Jag tror dock att min kommer inte överleva för fick just uppdatering hemifrån att hon ligger mest på pumpen nu :(

VästkustSnäcka
2018-02-24 14:42
#11

#10 Ja :( Misstänker att jag "måste" skaffa ett till akvarium nu. Tror det är daniosarna som stressar henne, dem ska omplaceras så vi får se

Lillen då :( Hoppas det löser sig på ett sätt eller ett annat

Alina_March
2018-02-24 14:49
#12

Hoppas jag också, förlorade min första slöjstjärt för nån vecka sen och de va inte så kul. Skulle inte vilja mista min kampis hona 😭 Hittade en bild på henne då hon flyttade in ska se om jag får med den här :)

Alina_March
2018-02-24 14:50
#13
Annons:
Draken
2018-02-24 15:21
#14

Kampfisk, Slöjstjärt. danio, Platy , Molly ? Inte undra på att hon är stressad. Denna kombo på fisk är helt absurd, de flesta av arterna har helt olika krav på vattnet.

Hur stort akvarium har du ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Rafflan
2018-02-24 15:23
#15

#11 & #12 **VästkustSnäcka  & Alina_March 
**Era fiskar behöver egna kar IDAG om dem ska överleva, och det kan vara svårt att få tag på, så detta är vad ni ska göra så era egna fiskar får tillfälligt egna kar tills ni har tid att köpa och fixa ordentligt så dem inte dör pga stress.

Köp en plastlåda, helst genomskinliga sidor, men viktigast idag är bara att det är en plastlåda, ica maxi supermarket, claes ohlson, biltema, mm säljer såna här lådor och större mataffärer som ica maxi brukar ha öppet sent. 
Tex denna låda --> https://www.icahemma.se/forvaringsbox-transparent-50x39x26cm-smartstore--p-35982-c-1720.aspx

Inget lock på
Fyll den med vatten, ca 10-15 cm djupt bara om honan är dålig så hon har nära till ytan att hämta syre.
Fyll i med någon form av sand/grus i botten gärna, går att ta lite från det gamla karet, måste inte vara ett tjockt lager bara lite.
I med inredning som stenar och viktigt med växter.
Viktigt att det finns så dem kan ligga och vila nära ytan, tex att lägga i växterna så dem flyter lite brukar funka, så kan honan ligga bland växterna under ytan och vila.

Om honan  mår dåligt och har stress ränder kan det vara bra att salta med jodfritt salt, det kan ni köpa på mataffären. dosen är 1 dl per 100 liter = 1 tsk på 5 liter, så det är bara att räkna hur mycket salt ni behöver ha i dem tillfälliga karen.

Om ni har någon form av lampa att ställa nära karet så dem får ljus är också bra.

Vore bra om ni skaffade termometer och doppvärmare inom dem närmaste dagarna, och får dem ljus från en lampa som står bredvid tex så kan dem klara sig länge i ett tillfälligt kar :)

färgfest
2018-02-24 16:03
#16

Jag började skriva en hel del men det lyckades försvinna. Så jag rekommenderar att du gör följande: läsa upp om hur man "cycle" en akvarium, olika behöv för fiskarna du har köpt och att gör så innan du köper fler fiskar i framtiden och lämna aldrig en hona med en hane igen. Det hade varit bättre att fylla en stor burk med vattnet från akvarium och sätta henne där inne tillfälligt tills du kunde lösa problemet.

Jag rekommenderar att du lyssnar på de kunniga här på forumet. De är en bra resurs för en nybörjare. :)

Alina_March
2018-02-24 16:25
#17

Jo jag lyssnar och frågar för att få hjälp och tips på vad jag kan göra. Hon var mycket piggare nu dåjag kom hem såjag gissar att det var nog då den andra honan mobbade henne som det har gått såhär nu :( får skaffa ett till akvarie nu bara.

Alina_March
2018-02-25 15:12
#18

Uppdatering: Damen mår bättre idag, hon vilar nog fortfarande på bottnen. Men hon har iaf överlevt natten så de är bra. Börjar fundera på om hon har fenklibb.

Rafflan
2018-02-25 15:41
#19

#18 har du särat på hanen och honan nu?

Stress gör att dem lättare bli sjuka, men dem brukar simma och funka normalt trots fenklibb om inte sjukdomen är riktigt långt gången

Alina_March
2018-03-04 16:07
#20

Uppdatering 4.3-18 Ett tredje akvarium har startats nu och snart blir de dags för lite ommöblering av fisk :) Mera växter har jag köpt in och en ny pump. Tyvärr strök 4 av mina 6 platysar med, har 2 Mollysar som fortfarande är i karantän och samma med Kampis honan som mår mycket bättre nu, får se vilket akvarie hon får flytta in i.

Annons:
Cecilia.S
2018-03-04 16:21
#21

Vad roligt med en liten uppdatering 🙂 Jag beklagar att några av dina Platys strök med, men det är tyvärr vanligare än vad man tror när det gäller butiksköpta exemplar. Dom är så inavlade och tål därför, ibland, inte stress lika bra som andra. Det är jättesynd, men så skönt att två klarade sig. 

Du får jättegärna uppdatera med bilder sen när du har startat igång det nya akvariet också 😛 Ska kampfisk-honan få gå ensam?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

VästkustSnäcka
2018-03-04 16:37
#22

Min kamphona har också piggnat till , räckte med några fler växter för att hon skulle bli nöjd :) Så det löste sig också

Cecilia.S
2018-03-04 16:42
#23

Så skönt! 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2018-03-06 09:43
#24

vad bra att det börjar lösa sig för dina fiskar. synd med platyna bara :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: