Annons:
Etikettmalar
Läst 657 ggr
VästkustSnäcka
2018-02-21 20:05

Aggro ancistrus

funderar på hur det skulle gå om jag släppte ihop ett gäng otocinclus med en Ancistrus . Min Ancistrus är lite smått tjurig och kränkt över allt, men accepterar att andra fiskar är kring hans rot. Vågar jag släppa ihop mina småttingar med honom? eller hur revirhävdande är en ancsitrus? 

Någon som har erfarenhet om det? Googlat men inte kunnat hitta något

Annons:
Draken
2018-02-22 07:03
#1

Ancistrius kan vara väldigt revirhävdande, särskilt om de börjar komma upp till åren. De brukar i vanliga fall sällan ge sig på övriga invånare, men undantag finns.

Du kan prova, men håll koll. Fungerar det inte så får du flytta tillbaka Otto tills du har kunnat omplacera ancistrusen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[dynamitella]
2018-02-22 08:29
#2

Hur stort är akvariet? 

I vårt 540 liters prylade vår 13 cm långa ancistrushona vår dubbelt så stora gibbiceps. Men hon lät pansarmalarna vara ifred. Så hon kände sig hotad av den större malen, men var annars ok. 

Så som jag har upplevt det så är det viktigt att:

1. Ha tillräckligt med användbar bottenyta.

2. Ha gott om grottor, gömslen och utrymmen för malarna att gömma sig.

3. Mata i helt olika sidor av akvariet, för att undvika konkurrens.

VästkustSnäcka
2018-02-22 10:08
#3

#1  Får testa, vill inte att varken ottosar eller herr surpelle ska råka illa ut. 

#2  Har en del sten, rötter och grottor, även en del växter (och ska hämta mer på fredag), funderar på o sätta min andra rot med.  

Akvariet är 75x40cm i bottenytan. Fin sandbotten

VästkustSnäcka
2018-02-22 10:11
#4

#1  Min Ancistrus är ca 8cm och vi (jag och förra ägaren) tror han är kring 2-3 år

Upp till toppen
Annons: