Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1615 ggr
Uffapuffa
2018-02-21 13:46

Blå ciklid får skakningar

Hejsan. Jag undrar om någon vet vad min ena Blå ciklid-hane håller på med? På filmen jag bifogade kan man se att han får "skakningar". På filmen har han det nästan konstant, så ofta brukar det inte vara. Det är kanske en "skakning" var femte minut. Då blir det som att han vibrerar i ett par sekunder och det är främst huvudet/framkroppen som skakar. Han är högst i rang i akvariet, det är bara för honom det blir sådär. Någon som vet vad det är?

Annons:
Uffapuffa
2018-02-21 13:48
#1

Såret han har vid munnen är för övrigt efter ett bråk med den andra hanen.

Draken
2018-02-21 13:53
#2

Han varnar/vaktar ( är du säker på att den andra också är en hane) :)

Detta beteende uppvisar de även under lek, men då står han oftast bredvid honan och vibrerar, ibland kan det se ut som han har värsta dödsryckningar.

Du behöver inte oroa dig, det är ett naturligt beteende :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Uffapuffa
2018-02-21 14:16
#3

#2 ååh vad skönt, har varit orolig ganska länge! Ja det är en hona, dom får ägg jätteofta men dom äts alltid upp. Efter en kort tid får dom nya ägg igen så han kanske alltid är lite upp i varv. Han gör sådär hela tiden, inte bara bredvid frugan. Markerar han för dom andra att det är han som bestämmer kanske? Skönt att han inte är sjuk i alla fall :)

Draken
2018-02-21 14:28
#4

Ja. Det är hans sätt att tala om för alla andra att "jag är störst, bäst och vackrast" .  Såg på filmen att han tenderar att vilja "varna" dig också …"Kom inte för nära" ;)

Nejdå, han är inte sjuk :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Uffapuffa
2018-02-21 14:34
#5

Jag trodde faktiskt inte att skakningarna berodde på det men det var ju skönt! Haha skojar du? Jag skulle inte vilja bo med honom, han attackerar ofta sina "medfiskar" haha!

Upp till toppen
Annons: