Annons:
Etikettallmänt
Läst 1444 ggr
VästkustSnäcka
2/21/18, 10:23 AM

Gymnasieprojekt med akvaristik

Som gymnasieelev har jag blivit tillsagd att tänka på mitt gymnasieprojekt och är väldigt inne på att göra något om akvaristiken. Går estet media f.ö. 

Är lite inne på att sätta upp ett växtakvarie och ta en kull guppys i det för att dokumentera. Ett akvarium utan filter och pump. Enbart guppys och ev snäckor som städare. Tänker mig typ 40-60L. Dokumentären lär hamna på youtube sen som en del av arbetet. 

Någon som kan uppskatta ungefär hur lång tid det projektet hade kunnat ta samt vad det kostat? :)  Tänker mig bara ett helglasat akvarium från hornbach, inget täcklock, ingen pump, ingen doppis, filtermedia i botten typ.  

Eller har ni helt andra idéer /projekt som förslag? Jag är öppen för allt

Annons:
Cecilia.S
2/21/18, 11:20 AM
#1

Vad menar du med växtakvarium? Är det tänkt att ha trycksatt CO2 i det? I så fall kan kostnaderna dra iväg en hel del. För övrigt roligt projekt 🙂 

Vad kostnaderna hamnar på beror mycket på vad du ska ha för bottensubstrat och inredning, t.ex. soil fungerar bra om du inte ska ha något filtermedia, men det kostar lite mer än vanlig sand eller grus. Rötter är snygga och olika växtarter kostar olika mycket.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

oh-la
2/21/18, 11:23 AM
#2

En grupp fiskar eller andra invånare, gärna lite olika, Guppy funkar bra, och gör en dokusåpa på några korta avsnitt! Du har en tittare här! Hade ju varit skitkul! "Burken" vem gjorde vem på smällen, vem är den store intrigstartaren, vem är enstöringen och vem dödade Kurt?

VästkustSnäcka
2/21/18, 1:03 PM
#3

#1 Akvarium fullproppatmed växter som tar hand om fiskarnas restprodukter. Ger just nu mitt "stora" kar fytande Co2 manuellt (från flaska, Aqua-life eller happy life tror jag märket heter) och tänkte isåfall fortsätta med det i "projektkaret".  Tänkte ha soil, hur mycket bör man ha? Tänkte ha helt täckt botten med lågväxande plantor. Bör jag ha syrestenar i karet isåfall? 

#2 Haha det hade vart roligt! Funderar på o skaffa två guppyhonor och en hane (alla i olika färger), ta en kull och sen flytta hanen till mitt stora kar och se vilka arvsanlag som ärvs ner till ynglen, men fått veta att blanda Guppy stammar ökar risken för vita prick. Tänkte även ha ett gäng räkor som städare

Draken
2/21/18, 1:44 PM
#4

Spännande projekt :)

Tror inte det är en nackdel, snarare tvärtom, att blanda stammar. Blir mindre inavel och således starkare avkommor skulle ju jag tycka då :)

Kommer med spänning följa detta :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

VästkustSnäcka
2/21/18, 3:07 PM
#5

Då blire en orange Guppy från min lokala zoo butik, en moskvablå och en annan. Tänker att jag köper på olika affärer med :D 

Hur lång tid lär det ta innan karet är redo o köras igång?

VästkustSnäcka
2/21/18, 3:11 PM
#6

Eller hur lång tid bör jag räkna med från att jag fyllt det (tänkt ha i huvudsak snabbväxande växter, tar gärna förslag på sådna + lågväxande) tills att guppykullen är uppvuxen? 

Hur länge är ens en Guppy gravid?

Annons:
Lillyrod
2/21/18, 4:51 PM
#7

En Guppy kan du släppa i direkt när karet är klart och inrett. Guppy är tåliga fiskar om du inte råkar få ett dåligt exemplar från butiken.

En Guppy ynglar ca var fjärde vecka. 

Jag har haft mina drygt en månad och har minst 3 olika kullar nu 😃

VästkustSnäcka
2/21/18, 6:57 PM
#8

då är det ingen brådska 😃

Draken
2/22/18, 6:55 AM
#9

Tror Imazo har haft bra kvalitee på Guppy på sistone. Jag köpte 2 hanar och 6 honor för nån månad sedan. En hane dog tyvärr, men alla de andra lever och mår bra. Ena honan släppte sin tredje kull här om dagen, och hon är fortfarande fit for fight :D

Har hört andra som har köpt butiksguppy på sistone, och de har varit pigga och alerta, enstaka dödsfall bara :D Törs man hoppas på att akvariestammarna är på uppgång igen ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

VästkustSnäcka
2/22/18, 10:14 AM
#10

#9 Tyvärr ligger Imazo lite långt bort för mig (bor i göteborgsområdet med omnejd) :P  Men "min" zoo affär har haft ganska fina och har bara haft problem med deras Danios, som jag verkar vara ensam om att ha enligt tanten i affären. Alla andra fiskar jag köpt därifrån verkar må prima. Annars blir det Guppys från Bäckebol, tror dom hade fina färger med (x

Draken
2/22/18, 10:47 AM
#11

Jag menade på att de flesta djurbutiker tar från Imazo idag, så man kan (åtminstone i våra butiker) beställa direkt från Imazo via butiken :)  Då får du precis det du vill ha också, om de har det hemma :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: