Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1629 ggr
VästkustSnäcka
2/20/18, 3:25 PM

Fisksoppan

Här kommer det. 

I oktober förra året skaffade jag mitt första akvarium, 100l stort. Satte upp det i mitt rum där det fortfarande står. Lade in grusbotten, en rot, en stor sten och lite olika växter. Tre dagar senare flyttade det in 5 stycken drottingrasboror (som ganska snart blev 4) och ca 2 veckor senare flyttade det in en svärdbärarhane och en Ancistrus, båda omplaceringar från en kompis som inte vill ha kvar. Fick tyvärr bara ha svävrbäraren i några dagar innan doppvärmaren fick spatt och kokade den levande under en helg jag inte var hemma. Min mor som hittade den stendöd. 

Suckade mest men sörjde inte så mycket. I början av december kom det 5 drottingrasboror till. Stimmet på 9 hade jag kvar tills idag. (kommer till det senare) 

Började även vid den här tidpunkten kika runt på vad för mer fiskar jag ville ha. Av någon brutalt dum anledning tyckte jag att en Kampfisk i ett 100 liters var en bra ide. och visst är det ingen fruktansvärd ide- men jag sopade den när jag insåg hur begränsad jag kommer bli i valet av fiskar. 

I ungefär samma veva hade min goda vän, S, skaffade sig ett gäng Danio Rerio som jag blev lite småkär i. Så när hon skickat lagom många videos och bilder råkade jag spontant bestämma mig i zooaffären efter mycket om och men (var inne på rosetetror först) blev det 13 stycken sådana. 

Min maljävel åt upp exakt alla mina svärdsplantor jag fick i december, så fick slänga ut ALLA för det var bara nät kvar i princip. Nu är vi efter nyår och hittills har jag varken haft dödsfall eller sjukdomar, vilket var sjukt awesome. Bestämde mig för att införskaffa MER fisk till mitt akvarie. Fast lite färggladare) så det skulle bara ha blivit ett par dvärgguramis. Men så råkade jag bli kär i en liten betta hona. Det var också under den här trippen som jag upptäckte charmen hos kulfiskar. Mer om det sen. Med mig hem fick jag en random flytväxt som jag inte minns vad den hette, två dvärgguramis och 3 kamptjejer. Fin fisksoppa va? 

Väl hemma introducerade jag allt och det gick åt rätt håll och som det skulle. Och så fortsatte det. Vecka 6 fick jag ett ryck och gjorde om min scape. Bytte bort allt grovt mörkt grus mot fin sand, alla fiskar fick bo i tillfälliga behållare (griniga ancistrusgubbar är svåra att håva upp). Det flöt på, 20kg grus ut och 15kg sand in. Vatten påfyllt, alla fiskar in igen och körde igång det. Det var också nu som jag noterade att fan - jag saknar 3 danios?!  Under veckorna har jag alltså förlorat 4 av 13 danio rerio.  Blah. Panik typ. Har ju skött mina vattebyten perfekt, haft mycket växter, matat sparsamt. Värdera är som dom ska och vattenkvalitén är som den ska vara. Har inga alger. Och det är bara daniosarna som dött av? Hittade inte heller några döda när jag tömde akvariet och la in nytt. Efter den här mystiska upptäckten hittade jag även en danio som var hyfsad avmagrad och en med stora sår på sidorna, troligtvis orsakade av antingen ett rejält slagsmål eller skurit sig på stenarna. Min far tror det kan vara från när jag håvade upp honom för att göra om i karet. Jag tvivlar dock på det. Gav honom tid att läka. Han somnade in igår. Den avmagrade dog två dagar efter jag såg den, hittade den fastklämd bakom pumpen. 

Vecka 7 började med en tripp till Norge, stängde av doppvärmaren som av oklar anledning inte slutar värma (har testat en annan doppvärmare också, men inte funkar den heller) . Var borta i knappt två dagar. När jag återvände på söndagen upptäckte jag en vit prick på en av mina nio rasboror. Första tanken var vita pricksjukan, men ingen annan fisk var eller har blivit drabbad. Gav det ett par dagar innan jag såg att den bara växte och växte, genom mitt lite smutsiga glas på rutan såg det lite luddigt ut så jag tog beslutet att behandla mot svamp. Sagt och gjort blev till att åka till närmaste Zoobutik på torsdagen. Precis innan jag skulle åka slängde jag en blick i akvariet för att försäkra mig om att jag inte såg i syne om "svampen". Såg en stendöd Danio på botten med en stor röd fläck på magen. Helvete också. Plockade snabbt ut den och fotade. Återigen - ingen annan fisk påverkad. På morgonen hade den till synes sett helt frisk ut och ätit som vanligt under utfodring. 

Nu måste jag pausa min "svamp"fisk. Under tisdagen skaffade jag ett 30L nanokar som jag flyttade mina kamphonor till som inkörsfiskar. Dom har gått där utan problem i en vecka även om dom snart ska flytta "hem". 

Och vi fortsätter på svampen. Har nu medicinerat mot svamp i 5 dagar enligt instruktioner och fisken har blivit sämre. "svampen" har blivit mer böldaktig och även dubblat sig i storlek (!). Behandligen avslutades igår och fisken ska få somna in idag… Eller ja. När ni läser det här är den redan död. 

Hittills har akvariehobbyn varit väldigt intressant för mig. 

Planen för framtiden då? 
Omplacera labyrintfiskarna, daniosarna och ancsitrusen (är fortfarande otroligt sur över mina svärdplantor). Utöka stimmet drottingrasboror till kanske 20, skaffa ett mindre stim otocinclus (har 3 st som testobjekt i 30L, bara bebisar och dom ska inte går där permanent) och några Corydoras, lutar åt panda men okart.

Ville nog mest dela med mig av min berättelse i korta drag. Nu ska jag avliva en fisk och göra vb.

Annons:
PeG
2/20/18, 6:12 PM
#1

Att planera för framtiden är en av de roliga delarna med att ha akvarium. Mitt råd skulle vara att ta det lugnt och fortsätta planeringen och ha tålamod tills akvariesituatiomen stabiliserat sig innan du lägger till fler invånare. När det sedan är stabilt så lägg till lite i taget och låt det ta sin tid.

VästkustSnäcka
2/20/18, 7:06 PM
#2

absolut, stressa långsamt ;)

Draken
2/21/18, 8:44 AM
#3

Spännande. Följer :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2/21/18, 9:03 AM
#4

Jag sätter också en fena här 😛

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

VästkustSnäcka
2/21/18, 10:10 AM
#5

Just nu har otocinclusarna bott i min 30L tank i tre dagar, de är experter på att gömma sig så jag blir stressorolig. Algtabletten var inge poppis men roten verkar god. Och som nämnt går dem där tillfälligt

Nämnde jag att jag klev sönder täckglaset till 100L där det går Danios?  Som inte listat ut att de ska kunna hoppa :')  Väntar med spänning på att hitta en på golvet.

VästkustSnäcka
2/22/18, 1:24 PM
#6

Stora karet är i balans i alla fall. Gott om växter, alla fiskar mår prima

Mina bettahonor som gått tillfälligt i min 30L tank fick flytta "hem" då jag upptäckte att två av dom verkade vara lite griniga och jag orkar inte med mer problem, sår o dyl 

men nu upptäckte jag detta i 30L, svarta fläckar på botten. Karet luktar dessutom lite surt :s   Av de tre otocinclusarna som bor där har jag bara sett till två idag och de verkar pigga och friska :s   Dem är mästare på att gömma sig så det är inget konstigt att "trean" saknas

Annons:
PeG
2/22/18, 1:37 PM
#7

Svarta fläckar är sannolikt alger och därmed förmodligen inget att oroa sig för. Om akvariet luktar konstigt så är det en annan sak. Är dina vattenvärden ok?

VästkustSnäcka
2/22/18, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 jag har inget test hemma  :/   Men det luktar typ syrligt, du vet när man går in i en lite halvdan akvariebutik och dem inte har bytt vatten på ett tag? ungefär så luktar det. Bytte vatten senast i tisdags (byte ca 30% då)   

bild på "fläckarna"

PeG
2/23/18, 1:49 PM
#9

Svårt att se på bilden men svarta/gröna/brunaktiga fläckar brukar vara alger. Jag skulle rekommendera inköp av tester för åtminstone pH och nitrat/nitrit/ammoniak. Generellt brukar vätskebaserade tester vara bättre än stickor.

VästkustSnäcka
2/23/18, 4:34 PM
#10

#9  Testade nitrit idag med lägsta möjliga resultat i båda karen! (Halleluja!)  

Tog även en shoppingrunda och införskaffade mig lite nya växter, otocinclusarna har fått flytta till stora karet där dom verkar stormtrivas samtidigt som kampfisken "pluto" och white wizard snäckan "Dumbeldore" har fått flytta in i lillkaret, får skicka lite bilder senare :)

VästkustSnäcka
2/23/18, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Får ju visa Pluto och Dumbeldore 😃

hejkomochhjälpmig
2/24/18, 7:20 AM
#12

#11 Vilken fin CT! 😍

Draken
2/24/18, 11:07 AM
#13

Jättefina :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
VästkustSnäcka
2/24/18, 11:49 AM
#14

#12 #13 tackar ! :D  Pluto är mycket mer aktiv än vad jag förväntade mig haha! Riktigt trevlig kompis. 

Snart flyttar Daniosarna med, då blir det fler drottingrasboror till att börja med när studiebidraget rullar in .  Jag har funderat ett tag på rödnosbarber, skulle man våga ha några sådna ihop med drottingrasboror (samma krav på vatten) och otocinclus?  Eller riskerar något och bli mat? Har läst att rödnosarna kan bli lite stöddiga även mot andra än sin egen art

Alina_March
2/24/18, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Vilken fin CT du har 😍 Har också en Alpha men han har inte alls lika fina färger :(

VästkustSnäcka
2/24/18, 2:41 PM
#16

#15 Tack! Men din var ju skitsnygg också! Alpha? Är det så färgen kallas?

Alina_March
2/24/18, 2:46 PM
#17

Vet inte vad färgen kallas men Alpha e hans namn :) Första gången jag såg honom så visste jag att han skulle heta så :) Jo nog är han fin men jag skulle gärna ha en till en med klarare å ljusare färger kanske också en med annan form på fenorna :) Jag får nog skaffa ett akvarie till då :P

VästkustSnäcka
2/24/18, 3:16 PM
#18

#17 Aah. blir lätt så :P   Jag skulle egentligen ha en white dumbo halfmoon men sen råkade jag bli kär i Pluto och då fick det bli så! Vill ha fler kar än jag har plats för haha

Vågar jag testa crystal red räkor ihop med kampis eller blir dom mat direkt? Annars ammanoräkor

Draken
2/24/18, 3:32 PM
#19

amanoräkor blir för stora för akvariumet, visst var det 30 liter (där kampfisken går)?

Vissa kan fungera med räkor och andra fungerar inte alls. Det är individuellt från hane till hane :)

Jag hade ett tag 3 hanar (i olika akvarium självklart) 2 utav dem fungerade alldeles utmärkt med både räkor och posthornsnäckor, den tredje tog ihjäl allt som kom in i akvariumet. jag försökte med flera olika snäckor och räkor, men han plockade allt …förutom Neritinasnäckor, dem gick han bet på.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

VästkustSnäcka
2/24/18, 4:07 PM
#20

#19 Jo jag vet att dom är väldigt personliga :/  Hittils verkar Pluto ge fan i typ allt som rör sig (han attackerar te.x inte mitt finger) så det kanske är värt o testa? Vet du vad crystal red ligger i för prisklass?

Annons:
Lillyrod
2/24/18, 4:17 PM
#21

Det är lite skillnad på ett finger och något som går att äta 🙂Personligen så tycker jag det är elakt att utsätta räkorna för det experimentet. 

Crystal red vill ha max 25 grader varmt så de vill inte bo ihop med en kampis.

VästkustSnäcka
2/24/18, 6:35 PM
#22

#21 Jo det klart det är, vet dock inte hur annars jag ska ta reda på om han accepterar räkor eller inte🤫  Får kanske bli amano då, lite större och tuffare.

Lillyrod
2/24/18, 6:44 PM
#23

Amano vill fortfarande inte bo i 30 liter

VästkustSnäcka
2/24/18, 8:23 PM
#24

#23 Juste, tänker för snabbt och läser för slarvigt. Skyller på mensen. Inga räkor alls då.

Maleficum
2/24/18, 8:50 PM
#25

#11 Supersnygg verkligen! Crowntails är mina favoriter när det kommer till kampisar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VästkustSnäcka
3/3/18, 11:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

Igår blev det Broccoli! Fredagsgott :D 

Sen har även 2 nya bettor flyttat hem, en rosa/lila koi halfmoon och en blå halfmoon B) 

Tyvärr är min blåa halfmoon lite skygg av sig så hon fastnade inte på bild. 

Båda karen rullar på utan problem. En wizard white fick just som sagt flytta in hos Pluto (kampfisken) och några dagar senare hade jag 6 wizard white.  Hon var tydligen gravid.  Tur att fodret kom i tid. 

Mitt stora kar har verkligen gått bra. Har lagt i mer växter (och mer ska komma) så det känns mer i balans nu. Har inte förlorat någon fisk på länge nu, alla är aktiva och friska

Lillyrod
3/3/18, 12:07 PM
#27

Vad härligt det är när allt går bra. Samma hos mej just nu men det vågar man knappt inte säga 🤫

Annons:
Draken
3/4/18, 9:22 AM
#28

Skönt att karen ha kommit i balans :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

VästkustSnäcka
3/4/18, 9:36 AM
#29

#27  har säkert jinxat det nu. Massdöd incomming typ haha

VästkustSnäcka
3/17/18, 10:04 AM
#30

Idag är dagen D, mina danios ska ÄNTLIGEN flytta!!!! 

Kvar i karet blir herr & fru Dvärggurami, min ancsitrus, mina ottosar (som är typ det gulligaste jag sätt i mal-väg, vill ha fler haha!) , en handfull drottingar och mina fem kamphonor (varav en gillar o klappas lite hihi).  

Ska se om jag kan byta dom mot några drottingrasboror, växterna har växt jättesnyggt, men min valle ser ut o ha tappat lite färg ;_;  Ska jag trimma ner det färglösa i den? 

Upplever att karet verkligen är i balans. Värdena är perfekta, tempen stabil, både växter och fisk frodas i allt grönt

Upp till toppen
Annons: