Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1279 ggr
VästkustSnäcka
2018-02-15 16:21

Vad kan min fisk ha dött av?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Min 5e Danio Rerio som dött på tre månader. Hittande den liggande på botten. Plockade ur den o life goes on som vanligt i karet. 

3 första dog av okända anledning och 4e fastande bakom pumpen. 

Men ingen av dem har haft en sån här fläck. Är livrädd för att det ska vara nitritförgiftning 😭 Skulle ju precis sätta mig i bilen till Zoo affären och köpa medicin mot svamp (en rasbora som har det) 

Några teorier? tänkte byta 50% av vattnet innan jag medicinerar med. Är det en dum idé?

Annons:
VästkustSnäcka
2018-02-15 16:36
#1

Tillägg: Upptäckte att mitt filter vart helt igenkloggat av skit . AAAH . Vill bara skrika rakt ut av irritation. Det är rengjort och går för fullt nu ialla fall.

Draken
2018-02-15 17:51
#2

Fläcken på magen kan vara parasiter. Hur gamla är dina Danios ?

Har du kollat Nitritvärdet i karet (NO2) Det bästa är att kolla med dropptest isf, eller ta med vatten från karet till butiken, de kanske kan kolla åt dig ? Vet inte hur det är i din butik, men de flesta jag vet av tar inte betalt för att kolla vattenvärdena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

VästkustSnäcka
2018-02-15 18:34
#3

#2   Inte alls gamla. Köpte dem för kanske 3 månader sen :/    Har inget dopptest hemma o tänkte inte alls på att ta med till butik. 

Bytte en tredjedel av vattnet, kramade ur pump o la i medicin mot svamp (en rasbora som har det) o ska byta 50% om fem dagar igen.

Lillyrod
2018-02-15 19:55
#4

Det är en bra grundregel när något ser tokigt ut i karet att byta vatten. Gärna lite mer än vanligt. 

Jag är väldigt sparsam med medicinering om jag inte ser direkt att det är sjukdom på gång. Det kan göra mer skada än nytta om man har otur.

VästkustSnäcka
2018-02-15 20:31
#5

#4 En drottingrasbora som redan har konstaterad svamp :)   

Suck. Fan. Mina Danios dör av som flugor känns det som. Förlorat två på knappt två veckor. Byter ca 20% vatten en gång i veckan, matar varannan dag, försöker vara ganska sparsam också.

Lillyrod
2018-02-15 20:49
#6

Någon dekoration som avger "giftiga" ämnen? Något verkar ju galet så man får leta överallt efter orsaker.

Annons:
VästkustSnäcka
2018-02-15 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Nope :/ Bara natruliga grejer i karet. Utom doppvärmaren och pumpen då

usvead
2018-02-16 05:57
#8

Om jag får komma med ett råd - i all enkelhet.

I din andra tråd har du funderingar på att utöka antalet fiskar. Innan du gör det avvakta tills dess du ser att karet verkar stabilt och fiskarna inte bara dör av…

VästkustSnäcka
2018-02-16 08:52
#9

#8 Självklart blir det inga mer fiskar förrens allt funkar som det ska🙂 Det är enbart Daniosarna som dör av dock. Alla andra verkar helt opåverkade

Draken
2018-02-16 09:09
#10

Det kan vara att det är åldern, men även såret/rodnaden på den du visade har nog inverkan. Har du fler med samma sår ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

VästkustSnäcka
2018-02-16 20:51
#11

#10  Har en annan med sår, men dem är skador från slagsmål/nät och på läkning.  Ingen alls som har som den här hade. 

Allt var fine när dom fick mat på morgonen och sen var han död på eftermiddagen, bara låg där på botten :(

Cecilia.S
2018-02-17 09:48
#12

Hm, ett riktigt mysterium… Jag är också inne på lite samma spår som övriga, parasitangrepp kan orsaka liknande skador men då bör de även påverka andra fiskar i karet, inte enbart några få danios. Det är väl i så fall om de redan hade parasiter när du köpte dem, och att de då har fått utslag/rodnad/sår nu när det är längre gånget. Å andra sidan, så borde det inte ske över en dag ändå. 🤔

Kolla vattenvärdena med dropptest eller ta med till akvariebutik vore toppen. Personligen så rekommenderar jag dig att alltid ha dropptester hemma (ej stickor, dom är inte lika pålitliga). 

Är doppvärmaren varm? I så fall kan det kanske vara en brännskada?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

VästkustSnäcka
2018-02-17 15:19
#13

Jag e ganska säker på att doppvärmaren var av. Det känns jättemysko. Aldrig sett en fisk bli bränd av den innan o mina bettor brukar stå o chilla precis bredvis den ihop med min guramihona :/

Annons:
VästkustSnäcka
2018-02-17 15:21
#14

Ska kolla vattenvärden när jag kommer hem. Konstigt att bara daniosarna reagerar isåfall. Hade ett värmedropp under förra helgen när doppvärmaren tappade det. Triggade svamp hos en drottingrasbora. Medicinerar just nu o hoppas att det tar ev parasiter hos Daniorna. Om det nu var det

Upp till toppen
Annons: