Annons:
Etikettallmänt
Läst 2013 ggr
Rafflan
2018-02-15 00:29

Grumligt akvarium?

Skaffade nytt större kar igår, gjorde rent nya sanden, gjorde rent gamla sanden lite lätt och flyttade över all inredning + vattnet från gamla karet + hade i nytt vatten.

Idag (över 24 timmar) senare är vattnet fortfarande lite grumligt/dimmigt, ska jag prova göra ett vattenbyte för att få vattnet klart?

Annons:
timpan8908
2018-02-15 00:52
#1

Nytt filter? Tar ett tag innan de lägger sig i nya kar

Rafflan
2018-02-15 00:55
#2

#1 nytt filter men det satt i gamla karet i 2 dagar för att bli lite "inkört".
Vad kan ta ett tag? grumligheten eller filtret? xD

timpan8908
2018-02-15 01:37
#3

Grumligheten

Rafflan
2018-02-15 01:42
#4

#3 ok, då väntar jag lite till och ser om det lägger dig :) 

såg nu även att några av guppysarna höll på att kliade sig emot botten ett par ggr, kan inte se något på dem men efter att ha googlat låter det som någon form av parasit (gäl/hud) så går nu i tankarna om man ska behandla karet för ev parasiter :/

Draken
2018-02-15 09:43
#5

Grumligheten kommer lägga sig efter ett tag.

Att de kliar sig kan vara tecken på parasiter. Är det alla som kliar sig hela tiden eller är det bara nån enstaka ibland ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-02-15 19:42
#6

Jag upplever att Guppy "kliar" sig, alltså dunsar mot sand och inredning, mer än vad andra fiskar gör. Jag har sett det på de jag köpt nu och kom ihåg det sen förr. Det behöver inte vara något fel om de inte gör det hela tiden. 

Är det precis efter matning kan det bero på att de vill få igång magen också : )

Annons:
Rafflan
2018-02-15 23:00
#7

#5 det är 3 stycken Guppy som kliar sig emot sanden då och då, satt och kollade och då var det en som kliade sig 4 ggr på 1 timme, typ aldrig sett dem kliat sig innan därför jag reagerade på det, och dem ser liksom besvärade ut när dem kliar sig :/
Kan inte se något på dem, men just gälparasiter ska tydligen vara svårt att se på utsidan :/

#6 dem här dunsar inte, dem liksom simmar ner ovanför sanden och sen ser man hur dem förbereder sig och verkligen gnuggar sidan emot sanden och verkar besvärade, sedan är dem som normalt igen, såg samma Guppy klia sig 4 ggr på 1 timme vilket dem inte brukar :/

Draken
2018-02-16 08:20
#8

Kan ju vara någon parasit som irriterar. Gör ett mindre vattenbyte, trots nystartat akvarium. Och avvakta. 

Hur är det med Nitrit och Nitrat i vattnet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Rafflan
2018-02-16 08:35
#9

#8 alla värden bra, vatten byte borde väl inte bota om det är en parasit?

Draken
2018-02-16 08:44
#10

#9 Nej, det botar inte om det är en parasit, jag kanske var lite otydlig, ber om ursäkt för det, Men om det är något i vattnet som irriterar, något ämne som inte skall vara dår, kan det bli bättre med ett vattenbyte. Då ser du ju också om de fortsätter klia sig lika mycket, eller om de slutar med det.

Om de slutar klia sig, så tyder ju det på att det är något ämne i vattnet som de inte tycker om, och då kanske du får börja kolla annat än Nitrit och Nitrat :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Rafflan
2018-02-16 16:50
#11

#10 aha, då fattar jag, gjorde vattenbyte imorse efter du skrev då jag tänkte att det skadar ju aldrig, kan ju göra ett till vattenbyte imorgon och sen ha noga koll får vi se om dem slutar klia :)

Upp till toppen
Annons: