Annons:
Etikettmalar
Läst 934 ggr
VästkustSnäcka
2/14/18, 9:24 PM

c. Panda i 100l?

Hej! Har blivit Corydorasfrälst jag också (såklart haha) och råkat se att "min" akvariebutik har c. panda inne. Satan vad kär jag blev.  Så funderar… Vill ha ett grupp på kanske 6-8 stycken. (10-12 hade ju vart idealt) men min tank är på gräsen till full.. Ugh. 

I mitt 100l bor följande fiskar:

9 Drottingrasbora

9 Danio Rerio var. frankei  

3 betta splendens (honor, en trio som alltid gått ihop och trivs jättebra ihop) 

2 dvärgguramis (ett par) 

1 Ancisutrus ca 9cm

Skulle det bli allt för tajt med några c. panda? Gör vattenbyten varje helg o har ganska mycket växter(och mer ska det bli när studiebidraget rullat in) . Hade det funkat eller är det NO NO. Vill även ha typ 6-11 drottingrasboror till (håller på o avveckla daniosarna, tyvärr är 2 av dem skadade med sår som håller på o läka o kan inte omplacera dem i det skicket, alt avliva om det inte läker) OM det går, hur många c. panda kan jag ha? Ju fler dessto bättre är det ju om jag förstått det rätt. 

Akvariet har fin sandbotten, ganska mycket sten o rötter så gott om gömställen finns det

mvh slightly noobie :)

Annons:
Draken
2/14/18, 11:51 PM
#1

Ditt kar är ganska överbelastat som det är just nu. Så jag skulle inte rekomendera att du släpper i ännu mer fisk.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

VästkustSnäcka
2/15/18, 9:17 AM
#2

#1 Skulle det funka om jag omplacerade alla danios? (som planen är)

Draken
2/15/18, 10:09 AM
#3

Om du omplacerar alla danios först, så skulle det kunna funka. men isf 5-6 stycken. Jag tycker fortfarande att det är lite fullt, men det går. Vore ännu bättre om du kunde placera om Ancistrusen också, blir ganska fullt på botten med både pansarmalar och Ancistrus, Ancistrus skitar dessutom ner ganska mycket.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

VästkustSnäcka
2/15/18, 10:53 AM
#4

#3 Hade inte ens tänkt ha Ancistrus från början. Råkade få honom av en kompis som avvecklade sitt akvarium och sen blev han kvar.  

Försöker övertyga mina föräldrar om att dem "behöver" ett 54l i köket. Tänkte isåfall att gruamisarna kunde flytta dit. 

Tar pansarmalar alger?

Draken
2/15/18, 5:04 PM
#5

Pansarmalarna äter inte alger, de är carnivorer och behöver köttbaserat diet. Men nog knaprar de även på algtabletterna ibland, när jag släpper ner till snäckorna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

VästkustSnäcka
2/15/18, 6:42 PM
#6

Då är frågan vad man isåfall skaffarför o ha hand om alger. Jag är inget fan av snäckor. 

Otocinclus är jag lite småkär i. Men då hamnar vi tillbaka på problemet med spacet på bottenytan.  Botten är 75x40 cm (35cm högt kar) . Den här ekvationen är värre än hela nationella provet i 9an (x

Annons:
Lillyrod
2/15/18, 8:01 PM
#7

Otocinclus befinner sig i alla nivåer i karet. Hänger på rutorna, ligger och guppar på bladen osv. Mina är ganska sällan på botten. 

Däremot vill de ha strömt vatten. De måste stödfodras, de överlever inte på bara alger. Grönsaker och algtabletter behövs. Det kan vara svårt att få dem att börja äta sådant då de allra flesta är vildfångade. De är svåra att få till att föröka sig i fångenskap.

VästkustSnäcka
2/15/18, 8:28 PM
#8

#7  Jo har läst att dem kan vara lite knepiga :/   Vill inte Pandorna också ha ganska strömt vatten? Är hyfsat cirkulation i akvariet och kan lätt få till mer. Finns även en del gömställen och stilla ställen i form av stenar och rötter

Planen just nu ser ut som följande: 

- Göra sig av med Danio (8st) och ancistrusen. Ev dvärguramiparet. 

Då har jag 3 kamphonor och 9 drottingrasboror kvar. Tänkte öka på stimmet med drottingrasboror med kansk 6 så det blir 15st totalt. 4-5 dvärgotocinclus och 5-6 c.  panda. Hur låter det?

Lillyrod
2/15/18, 8:48 PM
#9

Ju fler ottosar du har desto mer ser du av dem. De blir tuffare i gäng 😉 Corysar är också roligare desto fler de är.

VästkustSnäcka
2/15/18, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jo, men har begränsad bottenyta (x   

I ett 100kar, bottenyta på 75x40 . Fin sand, en del sten o rötter, ska bli mer växter bak och till vänster. Tänker satsa på mindre jungel, kanske en till rot som typ sträcker sig ut lite i botten eller över den som är där nu. 

Vet ju även att drottingrasboror stimmar upp sig ju fler dem är, så vill ha lite mer sånt. 

Varför är det alltid stimfisk man gillar bäst?

Draken
2/16/18, 7:53 AM
#11

Karet ser jättefint ut. och med  mer växter, blir det verkligen bra för både ottosar och pandor skulle jag tro :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

VästkustSnäcka
2/16/18, 8:31 AM
#12

Tack :) Ja tanken är att det ska i ca 10 plantor till. Vill ha en mindre jungel + det e fruktansvärt fint. Bör jag flytta bak stenarna lite så det blir en mer fri yta eller gillar corydoras "labyrinten" ?

Draken
2/16/18, 8:36 AM
#13

#12 Min personliga åsikt …jag gillar när det ligger lite hipp som happ om man har stenar i akvariumet 😊 Tror inte det har någon betydelse för fiskarna, så länge de har fria ytor mellan stenarna att simma på och böka i sanden.

I större akvarium med större fiskar, brukar jag ha fria simytor framtill och tätplanterat och rötter baktill (jag har inga stenar i mina kar för tillfället, endast rötter och växter)

I sällskapskaret (240 L) har jag växter och rötter på kortsidorna och helt fria ytor i mitten. I det karet har jag albinopansarmalar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
VästkustSnäcka
2/16/18, 8:50 AM
#14

#13 Det e lite tanken. Växter baktill och extremt mycket på vänster kortsida. Sen blir det fri simyta mellan stenarna och framför roten. Borde bli bra😄

Draken
2/16/18, 9:08 AM
#15

Det tror jag kommer bli jättebra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: