Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1852 ggr
VästkustSnäcka
2018-02-14 19:09

30L kulfisk + dvärgotocinclus?

Har startat igång ett 30l nanokar och är intresserad av att hålla dvärgkulfisk (ett par eller en trio), carniotetraodon travancoricus, i det. Men vill ju ha något som käkar alger med. Snäckor och räkor blir ganska snabbt fiskmat till dvärgkulor så det är ju uteslutet. 

Skulle det funka att hålla 3-4 dvärgotocinclus (otocinclus macrospilus) ihop med 2-3 kulfiskar i ett 30l med mycket växter och rötter? Eller får jag helt kasta det o skaffa några chillirasboror och räkor?  

Fått tipset om en Ancistrus som kan växa ur karet o käka algerna där i. Tyvärr har jag redan en ancustrushane i mitt 100l och är inte direkt intresserad av ev yngel eller bråk. 

Newbie på nanokar så utbilda mig <3 Tack på förhand

Annons:
Lillyrod
2018-02-14 19:16
#1

Kulfiskar gör du bäst i att ha ensamma. Otocinclus vill ha större än 30 liter och kulfiskarna skulle säkert vara elaka mot dem. 

Vad jag hört är de notoriska fenbitare : )

VästkustSnäcka
2018-02-14 19:37
#2

#1  Hur löser man alger o sånt då?

Lillyrod
2018-02-14 19:45
#3

En liten mängd alger hör hemma i ett akvarium. Det finns inga algfria sjöar 😉

Sen får man se till att det är rätt balans så det inte blir för mycket. Det är inte så lätt som det låter men det går.

Maleficum
2018-02-14 19:56
#4

#2 För mig funka det att ha större (vuxna) räkor med mina kulor (med välplanterat och mycket gömslen åt dem), däremot så blev ofta de små räklingarna mat (men en del växte faktiskt upp). Sen märkte jag att de inte gärna gav sig på sandsnäckor (vet dock inte hur bra de är på att äta alger).

Hade även en hel del posthornssnäckor och det tog ett tag för dem att faktiskt äta upp alla snäckor (hade bara två kulor som mest).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VästkustSnäcka
2018-02-14 20:48
#5

#2 Låter ju lovande!  Verkar dock luta mer åt att det blir en kamphane ihop med några chillirasboror och ev några räkor som städare (ifall dem inte blir mat)

Upp till toppen
Annons: