Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1479 ggr
NennehM
2/11/18, 2:57 PM

HJÄLP! Svamp på min mal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag upptäckte nyss ett vitt lager på min mal (art minns jag inte men är den vanligaste i djuraffärer). Någon som vet vad det kan vara och vad jag ska göra för att ta bort det om det är skadligt. Jag kan inte se det på andra fiskar eller växter.

Ska försöka att bifoga en bild också

Annons:
Draken
2/12/18, 8:25 AM
#1

Svamp brukar kunna se ut som bomullstussar som sitter fast på fjällen. är du säker på att det är svamp, så han inte bara har skavt sig på inredningen ?

Avvakta några dagar, men håll koll på att det inte sprider sig eller att de andra blir drabbade.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

NennehM
2/12/18, 5:28 PM
#2

Det skulle vara logiskt med att han har skavt sig, han håller alltid till i den grotta som han knappt ryms i, kan mycket väl vara så att han skavt sig på öppningen.

Tror att jag kanske överreagerar lite då jag inte har haft svamp etc tidigare.🤔

Draken
2/13/18, 9:12 AM
#3

Överreagerar gör du inte. Det är inte så lätt att veta, jag tycker det är jättebra att du har såpass koll :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

NennehM
2/18/18, 7:57 PM
#4

Okej, vet inte vad det var då det inte växte eller smittade av sig på andra fiskar eller växter.

Men tyvärr så hittade jag honom död nyss. Det såg ut som att han kanske dog för några timmar sedan. 😢

Måste väl städa ur akvariumet imorgon då det luktade väldigt både i och utanför när jag plockade upp han. Vill vara på den säkra sidan då det kanske kan ha varit bakterier eller något pga den mycket starka lukten

Draken
2/19/18, 12:49 PM
#5

Beklagar.

Förmodligen har han fått såret, eller vad det nu var, när han fastnade. Han kan ha fastnat igen och drunknat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: