Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1122 ggr
ellenkantarell
2/9/18, 4:08 PM

Snurrig pansarmal

Denna pansarmal har periodvis alltid haft ett konstigt beteende. Oftast så snurrar den runt ngt varv eller så, för att sedan simma vanligt. Allt oftare har den fått sådana här ”anfall”, men eftersom den slutar efter ett tag så har jag inte kunnat med att ta bort den. Igår hade den det värsta anfallet, och det lyckades jag filma. Någon som vet vad det är med den?

Annons:
Lillyrod
2/9/18, 5:18 PM
#1

Den där mår inte bra. Corydoras är känsliga fiskar. De har inte fjäll som skyddar kroppen mot sjukdomar och annat som andra fiskar har utan ett pansar över ryggen som försvar mot andra fiskar. 

Är det grus du har i karet? Svart grus kan fälla ut gifter och då är corydoras de första som känner av det. De ska ha finkornig sand för att kunna leva som de är skapta för. 

Det kan givetvis vara något annat också men jag skulle gissa på gruset.

ellenkantarell
2/9/18, 5:34 PM
#2

Jag är medveten om att dem vill ha finkornig sand, men jag har inte möjlighet att byta ut substratet. Gruset är brunt. Hade jag märkt stora problem hade jag givetvis inte haft kvar dem i det akvariet med det gruset, men eftersom alla mår bra och inte har några problem med skäggtömmar o liknande så har dem fått vara kvar. Har finkornig sand i mitt 30-liters och jag tycker att det är bedrövligt. Svårskött, har sand precis överallt i lägenheten… (menar givetvis inte att det är en anledning att jag har corydoras med grus!) Kan tillägga att jag inte var tydlig nog, den här individen har varit så sen inköp. Övriga pansarmalar i stimmet mår bra och har inte visat tecken på några konstigheter.

Lillyrod
2/9/18, 6:02 PM
#3

Möjlighet har man alltid. Det är viljan det hänger på. Det behöver nödvändigtvis inte bli problem men har man sett en corydoras som gått på grus när den första gången får borra ner huvudet i sand så håller man den inte i grus. Det är underbart att se. De mår inte bra om de går på grus.

Förmodligen var det något tokigt med fisken när du köpte den om den varit så från början. 

Hur kan du ha sand överallt när du har det i ett akvarium? Jag har sand i 4 kar och inte har jag det nån annanstans då.

ellenkantarell
2/9/18, 6:12 PM
#4

Ibland har man inte möjlighet. Sanden följer med ut vid varje vb. Letar sig in i små springor, har hela duschen full vid varje städning. Hinkarna jag använder är alltid fulla i sand, som följer med ut när jag tömmer hinkarna i toaletten och hamnar sen överallt. Men antar väl att det är jag som gör något fel.

ellenkantarell
2/9/18, 6:23 PM
#5

Och jag vill förtydliga ytterligare en gång att åsikten om sanden endast beror på att jag tycker att den är mer svårskött. Givetvis ska man anpassa befolkningen i akvariet utefter vad man har för substrat etc. Och är det nu så att de lider såpass mycket av gruset så får jag försöka se till att ge bort dem till någon som har sand.

Lillyrod
2/9/18, 7:05 PM
#6

Jag vet ju inte hur du gör när du gör vattenbyten men jag har inte några problem med att sanden följer med mer än några få korn. Håller häverten lite över sanden men det är inte ofta jag behöver slamsuga heller. Corydoras brukar se till att sanden är ren. 

För det mesta använder jag häverten bara för att få upp vatten. Det behöver inte var du som gör fel. Ibland blir det knasigt ändå.

Annons:
Draken
2/10/18, 9:07 AM
#7

Fisken mår uppenbart inte bra. kan inte se några synliga skador på den, så tänkte simblåsan. Men å andra sidan (det är sagt tidigare, men jag säger det igen) Har man inte möjlighet att ha finkornig sand i akvariumet, då tycker inte jag att man har möjlighet att ha Corydoras heller.

Jag har sand i 6 akvarium, flera olika storlekar. Har stora malar i ett utav dem, och måste därigenom slamsuga vid varje vattenbyte. Har sand endast i akvariumet, möjligen nått korn i toaletten eller hinken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: