Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1469 ggr
Damisa
2/9/18, 2:39 PM

Vita prick???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det vita prick min fisk har??? Har behandlar med Faunamor precis som man ska utan resultat. Testar protozin som tydligen ska vara bra, är inne på 2:a dagen men ser ingen skillnad alls. Fisken mår bra och är pigg

Annons:
Saalucifer
2/9/18, 4:31 PM
#1

Ja det är absolut vita prick. 

De flesta mediciner mot vita prick är ganska effektiva… en av de lättare sjukdomarna att bota som tur är. 

Jag hade saltat akvariet med 1-2 dl salt per 100 liter vatten (spelar ingen roll vilket salt, vanligt bordsalt med eller utan jod fungerar helt perfekt. Lös upp det i vatten först innan du häller ner det i karet bara) för att hjälpa fisken att upprätthålla den "osmotiska balansen". Vilket innebär att fisken kan fokusera på att bli frisk istället för att behöva balansera vätskor inuti kroppen.  

Du borde kolla över dina vattenparametrar och se till så du har god vattenkvalitet och undersöka om det är något du fått med vid köp av fisk eller om det har triggats igång av stress. Undersök om det finns något i karet som inte är som det ska och stressar fiskarna. (kan vara dålig vattenkvalitet vilket det oftast är vid sjukdomsutbrott och andra problem)

Man kan även öka temperaturen någon grad för att skynda på parasitens levnadsförlopp och på så sätt effektivare få bort sjukdomen från hela akvariet.

Hoppas jag inte kludda till det för mycket! Lycka till!

Damisa
2/9/18, 4:50 PM
#2

Tack. Jag har testremsor men ska ner med vatten till djuraffären så får dom kolla värdarna. Kan man ha salt i karet när det finns Ancistrus? Dvärggurami pansarmalar å stora tetror?

Saalucifer
2/9/18, 4:54 PM
#3

Salt i en sådan liten mängd påverkar inte Ancistrus eller pansarmalar. Se bara till att du successivt får bort saltet med vattenbyten. Du får inte göra ett massivt vattenbyte och helt ändra från lite salt till ingenting, utan byt lite vatten varje dag för att minimera förändringen.

Sen rekommenderar jag dig att skaffa dropptester (de är betydligt mer precisa) istället för stickor då stickorna inte är särskilt bra, de fungerar som komplement, men inte som fulltest.

Damisa
2/9/18, 5:18 PM
#4

Okay tack

Lillyrod
2/9/18, 5:24 PM
#5

Har man medicin behöver man inte salta också. Salt är inte särskilt bra att ha i karet. Att öka temperaturen däremot är bra när det gäller vita prick.

Saalucifer
2/9/18, 5:34 PM
#6

Saltet är till för att underlätta för fisken genom att låta den spara på energin som annars krävs för att upprätthålla den osmotiska balansen. Det leder i sin tur till att fisken bättre kan bekämpa sjukdomen och efterföljande konsekvenser. 

Så jag håller inte med dig Lillyrod. Salt är ett superbra verktyg att använda sig utav, men enbart vid sjukdomar eller problem… Inte bara för att som vissa gör. Använda salt i samband med mediciner brukar göra medicinering effektivare.

Annons:
Lillyrod
2/9/18, 5:57 PM
#7

Inte alltid vid sjukdomar heller. Salt gör att fisken måste skapa ett slemlager över kroppen för att skydda sig mot saltet. Salt är alltså inte bra för fisken. Vid ett parasitangrepp kan det extratjocka slemlagret hjälpa men har man väl fått igång medicinering finns det ingen anledning.

Damisa
2/9/18, 8:27 PM
#8

Jag har höjt temperaturen. Jag har gjort allt som man ska. Ser ändå inga förbättringar.

Taggeman
2/9/18, 8:41 PM
#9

Det tar tid så avvakta nu.
Mer att läsa om vitaprick. https://www.ci-tropic.com/avdelningar/sjukdomar/vita-pricksjuka-29898236

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Saalucifer
2/9/18, 11:55 PM
#10
Draken
2/10/18, 8:56 AM
#11

#6 Saltet kan hjälpa till med läkning JA….men eftersom TS redan har påbörjat behandling, så är det onödigt att hälla massa salt i karet också. Dessutom så har jag aldrig hört att man skall använda salt i samband med medicinering, däremot så är salt bra att använda om det finns sår på fiskarna, det förebygger svampangrepp.

Jag använder endast salt om mina större ciklider har varit i luven på varandra och det har blivit synliga sår. Har aldrig använt ..och kommer aldrig använda…salt i samband med medicinering.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Saalucifer
2/10/18, 10:03 PM
#12

Eftersom ni på detta forum lever i en bubbla av antaganden på personliga erfarenheter i en liten skala och utan några som helst vetenskapliga grunder känns allt lite hopplöst. 

När ni börjar inse att Sverige är en droppe i havet av allt kunnande inom denna hobbyn, så kan ni börja utgå från internationellt erkända metoder och erfarenheter istället. Bara i USA exempelvis finns det mer akvarister än det finns människor i Sverige. Sen att amerikanarna har en usel smak i akvarieinredning osv är en annan femma. Sverige ligger väldigt långt bak i utvecklingen och tron på myter och "fake news" är sällan större än här… Dags att komma in i 2018! (Givetvis måste man följa jordbruksverkets regler och lagar)

Varje gång någon nybörjare kommer in så är ni enormt välkomnande och det gillar jag väldigt mycket, ni är alltid supertrevliga, men tyvärr väldigt inkörda i vad ni tycker och tänker. Finns mycket forskning och tester gjorda inom vår hobby, fast tyvärr på engelska och väldigt sällan når det små svenska forum utan håller sig på engelska forum och internationella forum.

På tal om salt är det välkänt att det triggar igång fiskens slemproduktion. Men tyvärr vet du inte hela biten utan bara en del och sen resten är antaganden Lillyrod. Fisken har redan ett slemlager, det skapas inte bara för man lägger i salt och sen blir det inte tjockare heller för den delen… För övrigt kan jag ju lägga in en liten faktabit om ni vill lära er något nytt. 

Salt är inte bara bestående av natrium, dvs bordsalt. magnesium är också det salt. Hårt vatten innehåller mer salt än mjukt vatten vilken innebär att om man då har hårt vatten har man konstant salt i vattnet.. dåligt för fisken menar ni? Inuti fiskens celler finns det salt, mellan 0,6 till 0,9 procent och man kan lätt öka salthalten i vattnet upp till 0,6 procent utan problem eller bieffekter. I dammar kan man förebygga sjukdomar med hjälp utav salt, men det är mer en temperaturfråga som avgör att exempelvis koifiskar har sämre immunsystem efter en lång vinter med lite näringsintag och låg metabolism samt en nersatt slemproduktion.

Sen som i andra inlägg diskuteras exempelvis var gränserna går och vem som sätter dem… Ja inte är det svennebananer som gör det kan jag lova då vi som sagt är en droppe i havet. Så länge man bibehåller en viss standard och ger fisken det den behöver är allt okej för mig, men om man ska dra en lite mer extrem gräns… varför ens ha fisken i ett akvarium? grus eller sand är väl relevant, men inte livsavgörande för corydoras såvida den inte är vass i kanterna. Vi äter djur, fisk, skaldjur m.m. nästan varje dag, men när det gäller att hålla en räka i ett akvarium som innehåller hela 30 liter (vilket är hyfsat stort för ett räkakvarium) så går ni i taket. Ingen som säger att man måste hålla en fullvuxen amanohona i ett 60 liter, man kan ha bara hannar om det känns bättre. Det är helt okej att använda räkor som levandeföda i andra sammanhang vilket gör hela resonemanget kring just räkor väldigt orelevant och enbart till ett personligt tyckande (ingen som blir klokare av vad ert personliga tycke är). Sen blir en hona väldigt sällan 8 cm utan snarare 5-6 cm. 

Lägger in ett forskningsbaserat resonemang kring just fisk och salt på engelska om ni orkar läsa.

" Salt also does one other thing, it stimulates the production of slime. Fish dont have much in the way of antibody, but they do have a secretory kind that is added to the slime coat where it reacts with parasites. But having a continuous production of slime, parasites have a harder time getting to the skin of the fish and shedding of the slime coat sheds many of the parasites as well. Normally, healthy fish are resistant to even pathogenic strains of bacteria. However, fish suffering mechanical damage from handling or spawning that removes the slime coat and/or opens a wound, those that have a primary infestation with a parasite that opens the slime coat and punctures the skin of the fish and when water quality/oxygen levels/temperature are so poor that the immune system of the fish is dysfunctional or there are infected fish shedding large numbers of bacteria in the pond can result in bacterial infection. "

Ha en fortsatt trevlig helg! :)

Saalucifer
2/10/18, 10:10 PM
#13

För övrigt Rovfisk så spelar det ingen roll om du aldrig har hört talas om det… Vad du har hört talas om eller inte är extremt orelevant i denna frågan. Många mediciner poängterar just att salt gör medicineringen mer effektiv, speciellt om det gäller yttre parasiter och bakterier då fiskens slemproduktion förbättras och gör det svårare för parasiter och bakterier att få fäste. Sen som påtalat tidigare får fisken mer energi över till att bekämpa angrepp då saltet underlättar den osmotiska balansen. Det viktiga är bara att man långsamt fasar ut saltet från akvariet efteråt så det inte blir en chock. Chocken från saltat till osaltat är större än tvärtom för fiskens celler. Sen att växter inte mår särskilt bra av salt i vattnet är något annat och om man har en tätt planterat akvarium kanske inte salt är den bästa lösningen såvida man då inte har salttåliga växter.

Jag har gärna långa diskussioner med er alla kring dessa frågor, jag har kanske inte alltid rätt, men jag vet iaf var min fakta kommer ifrån och vad den är baserad på.

Annons:
Draken
2/11/18, 10:19 AM
#14

Vilka mediciner står det att salt effektiviserar medicineringen ?

Nu har jag, tack och lov, sällan behövt medicinera mina kar, men de få gånger det har hänt så kan jag inte påstå att jag har sett någonstans i bipacksedeln att man skall använda salt för att medicinen skall bli mer effektiv ?

Jag är mycket väl medveten om att salt är bra för fiskens osmotiska balans ( om fiskarten klarar salt vill säga) , det har jag aldrig sagt emot. Vad jag säger emot är att så fort det handlar om sjukdom, så skriker folk salt. Många av våra fiskar klarar inte ens salt,( malar, vissa dvärgciklider, rasboror etc ). För att inte prata om vad växter, snäckor och räkor tycker om salt.

Salt har, tyvärr, blivit ett billigt sätt att medicinera sina akvarium, därför att vissa inom akvaristiken påstår att salt botar sjukdomar vilket det INTE gör. Det kan underlätta ja, men salt botar inga sjukdomar.

Jag tycker det är helt fel att rekomendera en behandlingsmetod mot sjukdomar, bara för att det är mycket billigare att köpa en burk salt på affären. Salt lindrar symptomen, och kan hjälpa till med immunförsvaret, men det botar ingenting.

Det enda salt som bevisligen kan bota vissa mindre infektioner (infekterade sårskador framförallt) är ektozonsaltet, men då böjar det handla om pengar, och då faller det bort.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2/11/18, 10:51 AM
#15

#12 "Eftersom ni på detta forum lever i en bubbla av antaganden på personliga erfarenheter i en liten skala och utan några som helst vetenskapliga grunder känns allt lite hopplöst. "

Om vi är så hopplösa och delar med oss av personliga erfarenheter, då kanske inte detta forum är något för dig ? Du kanske ska hänga på andra forum, där de inte är lika hopplösa ?

" Bara i USA exempelvis finns det mer akvarister än det finns människor i Sverige. Sen att amerikanarna har en usel smak i akvarieinredning osv är en annan femma. Sverige ligger väldigt långt bak i utvecklingen och tron på myter och "fake news" är sällan större än här"

Har du sett djurhållning i USA ? jag är med i flera amerikanska FB grupper och även ett eller 2 amerikanska forum. Tack gode gud att Sverige är "sorgligt eftersatt" jämfört med USA när det gäller djurhållning !!!

" Hårt vatten innehåller mer salt än mjukt vatten vilken innebär att om man då har hårt vatten har man konstant salt i vattnet.. dåligt för fisken menar ni?"

Kanske därför man inte kan ha för hårt vatten (över ph7) hos väldigt många fiskarter ? ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Damisa
2/11/18, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så här ser pricken ut idag! Har gått igenom min mobil och såg att pricken redan va sjuk den 21jan. Ingen annan fisk är sjuk.

Damisa
2/11/18, 3:39 PM
#17

Jo nu har nästa fått prickar!!! Hur kan det komma sig efter nästan 2 behandlingar?

Lillyrod
2/11/18, 3:49 PM
#18

Det är konstigt. Vita prick brukar vara lätt att behandla när man ser det i tid. det ser ju helt klart ut som vita prick så det måste det ju vara. 

Har du möjlighet att testa medicin av ett annat märke? Jag har inga fler förslag att ge tyvärr.

fiskälskarn00
2/11/18, 3:57 PM
#19

Jag använde en medicin som heter Medimor som hjälpte mig och allt var borta på en vecka :)

Gal1

Damisa
2/11/18, 4:04 PM
#20

Ja jag måste avsluta behandlingen först. Sen vänta 48tim innan man byter märke har jag läst. Blir frustrerad att det inte försvinner och att det smittar vidare. Därför jag la ut bilden om det verkligen är vita prick!

Annons:
Lillyrod
2/11/18, 4:23 PM
#21

Ser det ut som om man har strött salt på den?  Alltså som vita korn?

Damisa
2/11/18, 4:52 PM
#22

Både och. Vissa prickar är jätte små å täta

Lillyrod
2/11/18, 4:57 PM
#23

Jag vet inget annat än vita prick som ser ut på det viset. Det är nog bara att fortsätta behandlingen och hoppas på att det tar. Det är så länge sen jag hade sjukdomen i mina kar så jag har glömt hur lång tid det tog innan medicinen hjälpte.

Draken
2/12/18, 7:55 AM
#24

Vita prick var min första tanke också, men funderar på om du inte har fått sammetssjuka 🤔 Vissa "prickar" ser mer ut som vita fält, men samtidigt har en också som saltkorn lite här och var, som vid vita prick.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: