Annons:
Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 2339 ggr
Jag och mina djur : )
2018-02-08 21:32

Slöjstjärt mår inte bra?

Hej! Jag har ett akvarium med 3 guppies, två Svärdbärare, en mal och en Slöjstjärt. En Guppy och svärdbärarna köpte jag för någon dag sedan, och efter att de kom har min slöjstjärt inte mått bra. De låter inte den vara med och alla är kaxiga mot den (fast den är störst och bott hos mig längst). Hon gömmer sig bakom pumpen och innan idag såg det så dåligt ut så jag satt in henne i en yngelbur. Nu sitter hon där, fortfarande slö och hängig och äter inte. Hade innan 28 grader i akvariet, kan det vara temperaturen? Tacksam för svar! :)

Annons:
Saalucifer
2018-02-09 16:34
#1

Det är ingen bra fiskkombo. Slöjstjärten är en kallvattensfisk och trivs bäst i temperaturer under 22 grader.

Jag och mina djur : )
2018-02-09 17:09
#2

Den har tyvärr dött idag. Och av vad jag kan hitta så tror jag att det är bukvattensot, då tre fiskar nu dött på ungefär samma sätt😕

Hur får man bort bukvattensot innan de andra fiskarna blivit sjuka? 

###

Lillyrod
2018-02-09 17:13
#3

Om du är säker på att det är bukvattensot finns det medicin mot detta. Det är väldigt smittsamt så det är bra om du kan medicinera så fort som möjligt. 

Däremot är det inte bra att använda medicin om man inte är säker. Bilder på dina fiskar kan hjälpa till att förstå vad det är 🙂

Jag och mina djur : )
2018-02-09 17:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är en bild på slöjstjärten någon timme innan hon dog. Hon låg på sidan vid ytan och reagerade inte på någonting.

Jag och mina djur : )
2018-02-09 17:31
#5

Symtomen på alla har varit att de slutat äta, suttit för sig själva, inte reagerat på mig eller annat, jag tycker att de blivit smalare och glansigare och sen legat på sidan och dött.

Saalucifer
2018-02-09 17:39
#6

Gör vattenbyte i flera omgångar och köp inga nya fiskar, utan låt det vara som det är och sköt om det ordentligt. Bevaka de fiskar som finns kvar i någon vecka och blir det bättre så gå långsamt framåt. Bukvattensot behöver inte vara smittsamt om du har friska individer, sjukdomen är precis som pop-eye mer utav ett symptom på dålig vattenkvalitet eller dylikt och friska fiskar får nästan aldrig bukvattensot även om de delar akvarium med smittade fiskar.

skulle det vara så att kvarvarande fiskar också får bukvattensot så köp medicin och medicinera.

Annons:
Lillyrod
2018-02-09 18:08
#7

Slöjstjärten har inte bukvattensot så jag tycker inte du ska medicinera mot det.

Draken
2018-02-10 08:47
#8

Ser inte ut som bukvattensot. Men, som sagt tidigare, Slöjstjärt är en kallvattenfisk, och kräver ganska stort akvarium. Hur stor akvarium har du ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kallepudas
2018-02-10 09:49
#9

slöjstjärt är som andra redan påpekat en kallvattenfisk och man får ha i tanken att dessa ska egentligen bo i damm utomhus under större delen av året. Finns dom som har dessa i sina dammar ute året runt fast dom då vad jag förstått har någon sorts värmekälla i dammen.

Det där är alltså inte en fisk som egentligen inte är så bra att ha i akvarium men om man har det såå är det ingen värmare som gäller.

Guppy klarar lätt att gå ner i temperatur så har man den kombinationen så kör man utan doppvärmare och inte många normala hus/lägenheter som har lägre temp än 20-22 grader.

Upp till toppen
Annons: