Annons:
Etikettmalawi-tanganyikaciklider
Läst 2461 ggr
Rori
2/8/18, 8:40 PM

slöjstjärt och Afrikansk ciklid?

Hej experter! Jag ska snart få hem ett kar på 375L med aulonocara ob ciklider.. Det står att de är fredliga fiskar och jag är nyfiken hur de skulle gå ihop med Slöjstjärt. Cikliderna vill ha en temp mellan 23-27 gradernoch slöjstjärt mellan 18-25 grader. Hur går dessa ihop? Jag har även en massa tetror, funkar de också ihop med cikliderna? Har tidigare haft 2 electric blue ciklider tillsammans med slöjstjärt och tetror och de gick fint ihop men hur är det med denna form av chiklid?

Annons:
Lillyrod
2/8/18, 8:47 PM
#1

När det gäller både malawi och tanganyikaciklider så bör de hållas i artakvarium. 

När det gäller ciklider så är det ett väldigt stort begrepp. Det finns massor av olika så man kan inte säga något generellt om ciklider.

Cecilia.S
2/8/18, 8:52 PM
#2

Hej och välkommen hit! 🙂

Vilken härlig fiskart du har fått upp ögonen för, den har jag faktiskt aldrig sett eller hört talas om tidigare. Genom lite snabb sökning ser den ut att vara relativt lik Electric Blue Acara / Blåciklid i beteendet och även, till viss del, utseendet. 

Det jag blir osäker på med ditt tänkta sällskap till dessa är både temperaturen, fenorna och tetrorna. Temperaturen som Aulonocara OB vill ha är i snitt högre än vad slöjstjärt vill ha; den ena får på gränsen till för varmt och den andre på gränsen till för kallt om det ska fungera. Det är ingenting som jag själv hade satsat på. 

Samtidigt så har jag egna erfarenheter av att fiskar liknande denna art gärna ger sig på stora fenor (som slöjstjärtar har) och tetror, som du säger att du har i akvariet. Därför undrar jag vilken tetra-art du har? Om de är högryggade bör det fungera bra, men t.ex. Neontetra går vanligtvis  inte särskilt bra ihop med antingen stora ciklider eller slöjstjärtar då de kan slinka ner som mellanmål ibland 😛

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Rori
2/8/18, 9:35 PM
#3

Hej Cecilia, Jag har inte heller hört mycket om denna art förut men de följer med det karet jag får :) Jag var bara nyfiken om det skulle funka men det är som du säger, temperaturen är lite knapp. Jag har en mängd koppartetror och zebratetror tillsammans med 7 st slöjstjärtat inlett 400L akvarium nu och det kanske får vara så. Det kanske är säkrast att ha cikliderna för sig själva. Har du någon erfarenhet att sand i botten istället för grus? Jag testade det en gång men vattnet blev jätte grumligt och det la sig typ aldrig så jag bytte till grus igen. Har du någon idé hur man kan göra för att få vattnet klart?

Lillyrod
2/8/18, 9:55 PM
#4

Vad använde du för sand? T ex Biltemas eller Julas sand grumlar inte vattnet och behöver inte ens sköljas innan.

Jag gillar sand betydligt bättre och jag har fisk som också gör det : )

Rori
2/9/18, 2:39 PM
#5

Hej Lillyrod Det var Julas sand jag använde men det blev grumligt =/ Men jag har kollat upp idéer på nätet så ska testa några av de innan jag häller i karet :) Tack för svar!

Draken
2/10/18, 8:44 AM
#6

Välkommen hit :)

Electric blue cichlid ? Det fins flera olika ciklidsorter som kan få benämningen EB (Electric blue) "EB" Jack dempsey, "EB" acara, "EB" Fjärilsciklid etc.etc. Har du någon bild på dina EB :)

Malawi skall gå i artakvarium, Slöjstjärt. nja …det finns stimfiskar som faktiskt klarar lägre temperaturer, och det fungerar ju, om du då är medveten om att en och annan kan slinka ner i en hungrig slöjstjärtsmage ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Eliinn
11/17/18, 9:59 PM
#7

Gammal tråd ser jag men vill ändå dela med mig utav slöjstjärt och malawi i samma akvarium.  Det är INTE och rekommendera…
Köpte ett större akvarium till mina malawis, i detta akvarium ingick två slöjstjärtar. Jag tänkte inte behålla dessa utan tanken var att hitta annat hem åt dessa. Jag visste väl att det inte var lämpligt att hålla dessa arter ihop men tänkte att det får funka tillfälligt. Tönkte inte att det skulle sluta så illa.
Jag hade rätt fredliga arter av malawi i det akvariet just då men så fort dem fick syn på slöjstjärtarnas fina långa fenor så var det som ett stim av pirayor. Det hela gick så fort och den ena slöjstjärten vart så pass dålig tyvärr att jag fick ta bort den.  Den andra fick bo i en hink med pump i tills jag nästa dag fick någon som kunde hämta den stackarn.

Aulunocara är en relativt fredlig art men hanarna kan bli rätt tuffa vid lek ändå och har man för få honor så finns det risk att hanen uppvaktar för intensivt och stressar honan. Det är därför lämpligt att iallafall ha minst 3 honor så att uppvaktandet sprider ut sig mer. 
Aulunocara kan funka med en del tuffare sällskapsfiskar men skulle inte rekommendera dem med slöjsjärtar eller tetror.

Har själv ett gäng electric blue acara (avelsform av blå ciklid) och dessa skulle jag påstå är mer lämpliga att ha med sällskapsfisk än malawi även om jag inte skulle blanda dem själv.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: