Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1575 ggr
Hageraset
2018-02-08 20:02

T8 ljusramp?

Jag har planer på att skaffa denna ljusramp. https://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/t-8-standard-akvariebelysning/aqua-nova-ljusramp-t8-2x40w-150-cm.html Är det någon som vet om den är bra? Elr bör jag spara till en fx6 ytterfilter?

Annons:
Lillyrod
2018-02-08 20:16
#1

Oj! Jag visste inte att det fanns T8 ramper att köpa nu ens. Tom T5 börjar ju sina. Jag har ju T8 till 3 av mina 4 kar och jag gillar dem. Man får byta rör en gång om året och det kostar ju lite men jag är ändå nöjd.

Rampen i länken kan jag inte uttala mej om. Det ser ut som om rören ligger direkt över karet? Med mer info om dem är nog jag också intresserad 😃

Cecilia.S
2018-02-08 20:38
#2

Spännande 🙂 Rent generellt är jag inte särskilt säker på just T8-ramper, så där kan jag tyvärr inte uttala mig, men jag funderar lite över den du har länkat till. Jag får en känsla av att mycket ljus från lysrören i en sådan ramp kommer att "gå till spillo" då konstruktionen ser ut som den gör. Många ramper har nämligen skydd eller inbyggda reflektorer som speglar allt ljus ned i karet. Det gör både så att man kan utnyttja lysrören till 100% eller mer, samt att det inte lyser upp över och runt om hela karet på utsidan (om du inte har något annat lock ovan). Det går att montera dit egna reflektorer, men det var en lite spännande konstruktion bara. …eller missvisande bild på websidan😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2018-02-10 08:37
#3

Visste inte heller att et fortfarande fanns T8 att få tag på 😮 jag har T8 i endast 2 av mina kar, det ena karet är 25 år gammalt och det andra är "bara" 15 år gammalt ;)

Fördelen med T8 ramperna är att det blir inte samma värmeutveckling som det blir av T5 ramperna, men å andra sidan så blir det ingen värmeutveckling alls om man har LED ;) Det är svårt. jag är nöjd med både belysning och värmeutvecklingen i de 2 kar jag har T8 ramper i, men det kan vara svårt att få tag på lysrör i de lokala butikerna (åtminstone här uppe).

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: