Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1298 ggr
Citrus&Lemon
2/8/18, 7:41 PM

Sjuka platy yngel

För ett tag sedan strulade doppvärmaren i mitt 125 liters kar, och det här påverkade några fiskar negativt (ihopdragna fenor). Så jag behandlade med SERA Costapur, vilket fungerade fint för de vuxna fiskarna. De små Platy ynglen däremot som befinner sig i en "yngelbox" verkar inte alls tillfriskna. Jag vet inte om det är vitaprick, då ynglen är såpass små så det är svårt att se. Men deras fjäll ser skrovligt ut, och ihopdragna fenor. Är det kanske torpedosjukan jag handskas med? Hur skall jag behandla dessa småttingar? Är det saltbad som gäller, och isf hur?

Annons:
Lillyrod
2/8/18, 7:46 PM
#1

Släpp ut dem. Det blir väldigt fort dålig vattenkvalité i sådana små plastboxar och ynglen dör. De har mycket större chans att överleva i karet med mycket växter och gömställen. 

Ihopdragna fenor kan bero på mycket. Platy och även Guppy är väldigt hårt avlade och den generationen man köper i butik brukar inte leva länge. Fenor längs kroppen kan också bero på att deras tid snart är slut. Att medicinera utan att vara säker på vad man medicinerar mot kan vara värre än att låta bli.

Vad hände med din doppvärmare eftersom vissa fiskar reagerade?

Citrus&Lemon
2/9/18, 10:37 AM
#2

Min doppvärmare värmde inte karet, så temperaturen åkte upp och ner. Jag har ett 15 liters kar dit ynglen ska få flytta till, men just nu går en gravid Platy hona där. Kanske bör jag istället flytta tillbaka henne till det stora, så ynglen kan flytta till det lilla karet? Ni tror inte att stressen över att flytta kommer göra dem sämre?

Lillyrod
2/9/18, 5:04 PM
#3

Nej jag tror inte de mår dåligt av den flytten. En yngelbox är nog sämsta stället att ha dem på. De klarar sig bra ute i karet. 

15 liter är inte heller särskilt mycket och att ha en vuxen Platy där i är absolut inte att rekommendera. Låt honorna yngla i karet och om du vill fiska upp några yngel och sätt i annat kar. 

Jag gissar att du ganska snart kommer att säga: Neeej inte fler yngel nu 😉

Draken
2/10/18, 8:29 AM
#4

Håller med ovanstående. Bättre att låta honorna föda i karet …tro mig, du behöver inte vara orolig att du inte får behålla några yngel 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: