Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 3063 ggr
Loppelus
2018-02-06 20:48

På bästa sätt

Hur inreder man bäst för amano räkor?

Djurälskare

Annons:
Draken
2018-02-07 11:45
#1

Hur stort akvarium skall de vara i ? Amano är en ganska stor räka, och jag skulle vilja säga minst 60 liter för dem, kanske tom större.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Loppelus
2018-02-07 15:48
#2

Jag är väl medveten om det. Men det är inte det min fråga gäller.

Djurälskare

Draken
2018-02-08 09:29
#3

Mossa och mycket växter vill de ha.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Loppelus
2018-02-08 13:35
#4

Tack

Djurälskare

Lojs
2018-02-08 16:22
#5

Jag skulle säga förutom Rovfisks tips, främst mycket gömställen, så de har någonstans att gömma sig när de snott de andra invånarnas mat. ;)
Inte så mycket inredning, men de gillar att gå och plocka på torkade löv, jag har köpt såna här http://www.shrimps.se/sv/naturprodukter/43-catappa-lov-011444511003.html man ska även kunna ge torkade eklöv, det ska inte vara färska gröna löv, utan de som blivit bruna under hösten. 
Jag gillar verkligen mina amanos, jättebra rengörare, tåliga och lever länge. De är dessutom roliga personligheter och som sagt, tjuvar. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Loppelus
2018-02-08 18:12
#6

Jätte tack

Djurälskare

Annons:
[Seaside 2.0]
2018-02-09 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#1 Läser man på Kjell Fohrmans Zoopet så fungerar även 30L bra till Amanoräkor.

Till TS: När jag hade Amanos (är tokcharmiga för övrigt) så använde jag javamossa, torkade eklöv samt köpte en mycket uppskattad "sten grotta" i polyresin, där de huserade den tid de inte ägnade sig åt städning och övriga göromål 🙂

Lillyrod
2018-02-09 10:36
#8

Det är inte snällt mot amano att hålla dem i 30 liter. Mina stora honor skulle bara kunna öva vändningar i ett sånt litet kar.

[Seaside 2.0]
2018-02-09 10:42
#9

#8 Kjell Fohrman är en erkänd och erfaren akvarist som alltid utgår från djurens bästa. Han är ett tillförlitligt rättesnöre för många.

Men självklart är stor levnadsyta inget negativt - för något djurslag - men som jag skrev är faktiskt 30L ok också… 🙂

Lillyrod
2018-02-09 17:07
#10

Kjell Fohrman är duktig ja men han är inte allvetande. När det gäller storlekar på kar är han minimistisk. Så litet som möjligt. Zoopet.com är känt för sina alldeles för små rekommendationer.

Jag vidhåller att det är olämpligt att ha Amanoräkor i 30 liter. Jag kan ha dig i en garderob. Du kommer att överleva men hur kul är det? Vi ska vara så snälla vi kan mot djuren tycker jag.

Saalucifer
2018-02-09 17:59
#11

Människa i en garderob gentemot en amano i ett 30 liter…. Skulle snarare säga en amano i ett 30 liter är som en människa i ett stort sovrum.

30 liter är minimum för amanoräkor och det handlar inte alltid om vattenvolym när man snackar om räkor utan det är bottenytan. bottenytan blir större med stenar rötter och växter som de kan klättra på och under. 

Jag litar 100x mer på en erkänd akvarist som Kjell Fohrman som vetenskapligt drar slutsatser och gör det på riktigt och inte på egna slutsatser och tyckande som inte grundar sig i någon som helst fakta.

Draken
2018-02-10 08:11
#12

Jag måste säga att jag håller med #10 här. Amanoräkorna blir uppemot 6-8 cm på en stor hona, och ska man då gå efter de mått som användes på 50-80 talet, så skall en stor hona ha minst 60 liter (1 fisk pr.10 liter vatten) Så även enligt det gamla räknesättet så är 30 liter alldeles för litet för Amano.

Kjell Fohrman är en av våra bästa inom akvaristiken, men han är som sagt inte allvetande. och Zoopet är känd för att de tar till för litet vad gäller volym på karet.

Skulle du villa sätta Slöjstjärtar i 110 liter, bara som ett exempel ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Seaside 2.0]
2018-02-10 10:26
#13

#11 Håller helt med!

#10 & #12 Slog mig plötsligt vad som var en av anledningarna till att jag fick ur AFIF. Den  här onödigt stöddiga tonen. Ett forum ska väl ringa in flera ståndpunkter - inte bara vissa eller?

Annons:
Lillyrod
2018-02-10 10:37
#14

Det är ingen som är stöddig. Men det är tråkigt när folk envisas med att säga saker som inte stämmer med verkligheten. Alla vill vi det bästa för våra djur och att hålla dem på gränsen är så onödigt.

[Seaside 2.0]
2018-02-10 10:39
#15

Vad är det som inte stämmer med verkligheten? Hur vet du vad som stämmer? Vem avgör vad som är på gränsen?

Lillyrod
2018-02-10 10:51
#16

Ja vem avgör? Det är en intressant fråga. Det någon skriver på nätet? Egna erfarenheter? Jag vet inte. Jag kan inte säga vem som har 100% rätt.

Saalucifer
2018-02-10 22:20
#17

Seaside 2.0… Jag håller fullkomligt med dig, finns en anledning till varför jag gick ur förut innan också. Supertrevliga människor, men gör man inte på deras sätt så blir det väldigt stöddigt. Tyvärr lever vissa i okunskap och nöjer sig med det man fick lära sig för längesedan istället för att försöka utveckla sin kompetens och sitt kunnande. 

Jag kommer göra som förut… Sluta lägga mig i era åsikter och hålla mig i bakgrunden och kolla in av intresse för nya medlemmar lite då och då. Med andra ord sluta vara aktiv i detta forum. Håller mig hellre till internationella forum där kompetensen överlag är högre och man lever inte i den typiskt svenska lilla bubblan.

Draken
2018-02-11 11:02
#18

#13 och #17 Det är ingen som tvingar er att stanna kvar. Det är helt frivilligt att lämna siten !!

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Seaside 2.0]
2018-02-11 16:43
#19

#18 Wow, Rovfisk - du är sajtvärd och reagerar så här gentemot personer som har annan källa i fråga om storlek på ett akvarium??!

Jag står för att jag upplever att det är en stöddig och exkluderande stämning här inne. Och din senaste kommentar bara befäste min åsikt. Det är tråkigt att detta forum enbart blivit en ´klubb för inbördes beundran´ och att inte allas tankar och åsikter tas emot på ett juste sätt. Du behöver inte oroa dig - jag vill inte vara en del av detta. Finns trevligare forum som har en mer vuxen inställning än den som råder här!

Upp till toppen
Annons: