Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1195 ggr
elviralindman
2/6/18, 4:26 PM

Behöver inspiration!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Jag är relativt ny inom akvaristikens värld och detta är mitt första inlägg :) Jag behöver hjälp med inredning till mitt akvarium (100 liter), det var tänkt att vara ett sydamerikanskt biotopakvarium från början, men hittade inte direkt några passande sydamerikanska växter så nu har jag lite av varje och nu passar det med nästan vilka växter som helst som är relativt enkla och helst bruna eller röda i färgen. Behöver hjälp med hur jag ska placera nya växter också, har inte så stor koll på för, mellan och bakgrundsväxter. I akvariet bor nu Molly, fjärilsciklider, corydoras, otocinclus och svarta neontetror. Vill gärna få det lite mer ombonat eftersom cikliderna börjar bete sig aggressivt mot de andra invånarna så fort de närmar sig deras lilla revir. 

Tack på förhand! ^^

Annons:
Lillyrod
2/6/18, 6:49 PM
#1

Välkommen hit! Du har helt rätt i att du behöver mer växter för att alla fiskar ska kunna få lite lugn och ro ifall de behöver det. Man måste kunna komma undan en stund om man vill. 

Ta gärna en titt i vårt Växtlexikon. Där står lite enkelt om växten och det finns bild så kanske du hittar något du gillar. 

Man brukar sätta längre växter längs bakre rutan och sidorutorna och lite lägre framtill. Hur man gör är upp till en själv. Det finns lika många sätt som akvarister tror jag 😃

Staempel
2/7/18, 6:43 AM
#2

Jag har fått lite inspiration från Youtube, specifikt Juwels videos. Men det finns såklart många andra :) Sök på typ Aquascaping så dyker det säkert upp nåt passande.

Draken
2/7/18, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Länk till vårat växtlexikon:

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon

Välkommen hit :)

Mycket växter brukar ge ett mer levande akvarium. D ser snyggt ut och fiskarna mår bättre.

Bifogar en bild på ett av mina växtakvarium. Så du kanske får lite mer inspiration också :)

Lycka till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

elviralindman
2/9/18, 6:57 PM
#4

Tack så jättemycket för svaren! Ska genast kika in växtlexikonet och YouTube! :D Riktigt fint akvarium Rovfisk! :)

Peymr16
4/21/18, 5:07 PM
#5

Hur går det med akvarium?

Upp till toppen
Annons: