Annons:
Etikettväxter
Läst 1612 ggr
mats08
2/5/18, 5:51 PM

Gälört

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser mina gälört (Limnophila sessiliflora) ut. Vacker, lättskött… Ord som Zoopet beskriver den som. Njaaa, det vete fan.

Alla vattenvärden är bra men ändå ser de ut såhär. Bruna och tråkiga, växer i princip inget alls. Har fler växter som också är såhär fula och inte växer något. Mina vallisneria däremot, de växer så det knakar! 

Vågar någon sig på en gissning om varför det blir såhär?

Annons:
Lillyrod
2/5/18, 5:53 PM
#1

Den behöver näring. Eventuellt bättre ljus också men jag gissar näring i första hand.

mats08
2/5/18, 6:00 PM
#2

Fast… Det verkar inte vara växterna i sig som blir bruna, utan att det blir som bruna beläggningar på dem. Sitter inte hårt heller utan kan lätt ta bort med fingrarna.

Lillyrod
2/5/18, 6:13 PM
#3

Då har du kiselalger på dem också. Helt normalt i nystartade kar. Det brukar komma efter ca 6 veckor och sen håller det i sig ett tag.

Säger ändå att växterna behöver näring 😃

mats08
2/5/18, 6:43 PM
#4

De får Tropica Plant Growth Green enligt anvisningar, och ett par JBL kugeln finns också vid några stora plantor, men behövs det mer ändå? Vill ju inte få för mycket så att övriga alger får för mycket fotfäste.

Lillyrod
2/5/18, 6:49 PM
#5

Nej det borde ju räcka tycker man. De ser så ledsna ut så jag tror inte bara det är algerna men det kan kanske vara så ändå. 

Snäckor och otocinclus är fantastiska när det gäller kiselalger. De är inte fina algerna men de brukar försvinna av sig själva efter ett tag så står man ut är det bara att låta det vara.

mats08
2/5/18, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ok, då får det tuffa på som det är. Gör för övrigt ca 40 % vattenbyte varje vecka. Snart kommer 20 st neongröna rasboror in också. Hela tanken ser ut såhär, är det snålt på växter tycker ni?

Annons:
Lillyrod
2/5/18, 7:51 PM
#7

Jag tycker det är väldigt snyggt! Hur länge har det varit igång nu?

mats08
2/5/18, 8:10 PM
#8

Tack! :-) Det har gått i ca 2 månader, varav 5-6 veckor med amanoräkor, en Ancistrus och några neritina.

Lillyrod
2/5/18, 8:14 PM
#9

Ja då har du ju ammunition mot algerna ska du se. Jag tror det kommer att lösa sig med dina växter också : )

Draken
2/6/18, 9:25 AM
#10

Akvariumet ser jättefint ut.  Håller med Lillyrod i övriga frågor med algerna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mats08
2/6/18, 11:48 AM
#11

Vill ju skaffa mycket mer växter, men jag kanske bör vänta med det? På gång i övrigt är Endlers guppy och rasbora kubotai.

Draken
2/6/18, 1:51 PM
#12

Växter hjälper ju till att hämma algväxten, men å andra sidan är det ju inget roligt om även de nya växterna blir full i alger av någon anledning.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: