Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1616 ggr
Guppyn1
2018-02-04 17:55

Guppy/Endler hybrider

Funderade lite på hybrider mellan guppys och endlers. Är det någon här inne som har billd eller erfarenheter kring detta? Eller någon som vill säga sina åsikter kring detta? Tänkte själv försöka få lite bebisar☺

Annons:
Lillyrod
2018-02-04 18:10
#1

Det brukar bli jättefina fiskar utav hybrider. Det viktigaste är väl om man säljer att man talar om att det är just hybrider annars spelar det ingen roll.

Guppyn1
2018-02-04 18:24
#2

Jag märkte direkt vilken STOR skillnad det är på "vanlig" Guppy och endler..Endlers ör ju pyttesmå. Är det Endler hannarna som kan få bebisar med Guppy honan?

Lillyrod
2018-02-04 19:05
#3

Ja eller tvärtom. Det är ju liksom ingen skillnad.

Guppyn1
2018-02-04 20:54
#4

Vad händer om en vanlig hanne får små med en endler hona?

PeG
2018-02-04 21:02
#5

Samma som om en endler hanne får yngel med en Guppy hona. Du får hybrider som är 50% Guppy och 50% endler. Sannolikt går det att få lite fler yngel från en Guppy hona eftersom de är lite större. Vill du ha en beteckning på dem så kallas första generationens hybrider för F1. Om du ger bort dem eller säljer så var noga med att berätta att det är hybrider så att ingen av misstag blandar in dem i en ren populations guppys eller endlers. Om ett par generationer till är det inte alltid helt enkelt att se på dem vad du har eftersom det då tex kan vara nästan 90% av den ena arten beroende på hur du låter dem korsa sig.

PeG
2018-02-04 21:02
#6

Samma som om en endler hanne får yngel med en Guppy hona. Du får hybrider som är 50% Guppy och 50% endler. Sannolikt går det att få lite fler yngel från en Guppy hona eftersom de är lite större. Vill du ha en beteckning på dem så kallas första generationens hybrider för F1. Om du ger bort dem eller säljer så var noga med att berätta att det är hybrider så att ingen av misstag blandar in dem i en ren populations guppys eller endlers. Om ett par generationer till är det inte alltid helt enkelt att se på dem vad du har eftersom det då tex kan vara nästan 90% av den ena arten beroende på hur du låter dem korsa sig.

Annons:
Desilita
2018-02-04 21:07
#7

Har ett nystartat akvarium(1.5v) med två Guppy honor och en endler hona och hane. Det är väldigt intressant för hanen jagar endast endler honan och en av guppyhonorna som är ljuslila(rätt lik endler honan) men håller sig borta från min lite större gupphona med röd svans. Vet faktiskt inte varför?
Den större guppyhonan kan ibland vara aggressiv mot honorna, men hanen verkar hon avguda. Riktigt stannar upp och verkar jättetagen av honom. Ska bli intressant och se om där kommer bli några hybrider. 

Vet någon av er hur det funkar. Om en guppyhona(eller vice versa) varit med en guppyhane tidigare, men hamnat i ett kar med endlerhane nu. Kommer honan då välja att sperman som hon sparat sedan tidigare eller kommer hon låta den andra fisken befrukta henne?

Lillyrod
2018-02-04 21:17
#8

När det gäller Guppy handlar det nog inte så mycket om att låta det ske. Det kommer att ske 😉Det lär bli en salig blandning gissar jag.

PeG
2018-02-05 07:22
#9

Med att låta något ske menade jag att ha dem i samma akvarium. Om man vill ha tex F1 hannar så kan de separeras först som yngel och sedan från hon ynglen så snart de går att könsbestämma

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2018-02-05 08:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Avkommorna i mitt kar är endast Guppy/endlerhybrider . Några av föräldradjuren lever fortfarande (både endler och Guppy) men de kommer förmodligen dö ut ganska snart (har haft dem i 4-5 månader). Det blir jättefina avkommor av dem :)

En av pojkarna som är född här :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2018-02-05 08:46
#12

#11 Wow, vad snygg! Har inte lyckats få fram med lång stjärtfena och endlerteckning, fräckt!

Jag gillar personligen hybriderna och har Guppy och endler ihop, men inga bilder tyvärr. Jag "odlar" dock bara för egen del.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2018-02-05 14:10
#13

#12 Tack :) Jag har ett par stycken med just den stora stjärtfenan och endlerteckningen. jag odlar också egentligen bara för egen del, men funderar på att plocka ut de hanar som ser ut som denna och hitta några honor som också är hybrider, kanske jag får fram något roligt.

Jag säljer även en del, men jag annonserar inte, och de säljs självklart som hybrider :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Guppyn1
2018-02-05 17:38
#14

Ser så kul ut när en pytteliten hanne jagar en stor gravid hona och vill para sig😂 Men jag hoppas på att jag får hybrider mellan japanese blue och dom gråa honorna eller Red och gråa honor

Lillyrod
2018-02-05 17:49
#15

#9 Min kommentar #8 var inte menad till dig.

PeG
2018-02-05 20:03
#16

Inga problem. Jag gillar också utseendet på hybriderna men ser en risk om det blandas vilt och Atta blommorna efter några generationer sedan kommer in i vad som tros vara rena populationer

Guppyn1
2018-02-05 20:55
#17

Färgerna på dom kommer bli underbara😍 Frågan är bara hur man skapar det bästa skyddet för dom… Åker ynglerna till ytan direkt när dom föds eller till botten? Flytväxter bäst?

Draken
2018-02-06 09:34
#18

#17 Om du har mycket växter, så söker ynglen upp skydd så snart de släpps. Visst kan nån eftersläntrare ryka, men de flesta kommer att ta skydd :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Rafflan
2018-02-06 18:06
#19

Jag älskar hybrider. 
Guppy har en tendens att vara sönderavlade så dem inte lever så länge, blir lätt sjuka, får krökt rygg pga dåliga avel, mm.
Endler och hybrider verkar leva längre och vara tåligare.
Endler är dock ganska små, så därför jag föredrar hybriderna då dem är större och finns i massor med varianter då dem kan ser ut lite hur som helst :)

Guppyn1
2018-02-06 19:40
#20

Håller med om att dom ser vackarare ut och dom lever väl och blir starkare p.g.a Endlers starka gener? Men vart söker sig ynglen naturligt? Ytan,botten eller sidan?

Annons:
Desilita
2018-02-06 19:43
#21

Jag har hört att Guppy yngel föredrar ytan och exempelvis Platy yngel bottnen. Men, tror inlägg #20 stämmer rätt bra egentligen.

Lillyrod
2018-02-06 19:46
#22

När det gäller Guppy vilka jag sett födas många gånger brukar de slänga sig ner på botten först. Där ligger de och trycker mellan gruskornen eller jämte en sten eller dylikt.

När de börjar få kläm på det här med att simma brukar de söka sig uppåt och det är därför det är bra med flytväxter.

Om det är någon skillnad på de olika levandefödarna vet jag inte.

Guppyn1
2018-02-07 20:46
#23

Personligen så har jag märkt att Platy yngel söker sig mot botten vid födsel och är mycket mer inaktiva än Guppy yngel. Guppysarna är 99% av gångerna

Upp till toppen
Annons: