Annons:
Etikettalger
Läst 1160 ggr
Dessiibell
2018-02-04 11:34

Smutsig sand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Varför blir sanden så här? Vad är de bästa att göra åt det? Eller är de bara vattenbyten som gäller?

Annons:
Lillyrod
2018-02-04 11:41
#1

Är karet nystartat så säger jag kiselalger. Det kommer att sätta sig på allt men försvinner när balansen börjar bli bra i karet. Det ser lite tråkigt ut men är inget farligt utan fullständigt normalt.

Mycket växter hjälper till att minska algernas framfart i nystartade kar. Ja äldre också för den delen : )

Lojs
2018-02-04 11:42
#2

Hmm, inget jag känner igen, men rent spontant skulle jag sätta i sandsnäckor, det luckrar upp och vänder ner smutsen i sanden.
När jag gör rent har jag fäst en halv petflaska på en slang, den kan man gräva upp en hel del skit med utan att få med sig sanden.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Dessiibell
2018-02-04 11:55
#3

Det här varit igång sen i höstas någon gång. Förökar sig sandsnäckor mycket?

Lillyrod
2018-02-04 11:56
#4

Ja det gör de. Ju mer mat som är tillgänglig desto fler snäckor. 

Om du fyller på ordentligt med växter tror jag det löser sig av sig självt.

Dessiibell
2018-02-04 12:05
#5

Har en del växter som växer långsamt och ska plantera en annan sort idag som växer lite snabbare iallafall i mitt andra kar men kanske får hitta flera då

Draken
2018-02-04 16:16
#6

Ser ut som kiselalger.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lojs
2018-02-04 17:46
#7

Angående sandsnäckor så tycker jag inte deras förökning varit något problem i mina kar. Dels håller de sig nergrävda för det mesta, så de syns sällan. Dels så blir de inte så himla många om man inte verkligen övermatar. Jag har även posthornssnäckor och de verkligen exploderar i antal om det blir mycket mat, sandsnäckorna märker jag inte ens skillnad på (mest antagligen för att de håller sig nergrävda. =) 
Oavsett alger eller ej så är sandsnäckor bra att ha när man har sandbotten. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2018-02-05 08:28
#8

Sandsnäckor är väl nästan ett måste, om man skall ha sand i akvariumet ;) Nej, kanske inte ett måste, men det rekommenderas. Dels håller de rent i sanden och "vänder" den. De luckrar upp den så den inte blir för tät och gasbildning uppkommer.

Jag har sandsnäckor i alla mina kar, inklusive rovkaret.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: