Annons:
Etikettalger
Läst 1733 ggr
Amandal123
2/4/18, 8:59 AM

cyano bakterier

mitt akvarium drabbades av cyano och jag har använt medel blue exit för att ta bort det men funderar på att starta om akvariet helt för jag vill använda sand istället för sten så jag kan köpa corydoras. min fråga är om jag måste kasta alla växterna för att försäkra mig om att inte få med cyano när jag startar om akvariet eller har medlet verkligen tagit bort all cyano i akvariet?

Annons:
Lillyrod
2/4/18, 9:29 AM
#1

Medlet brukar inte ta bort alla bakterier. En omstart kan vara bra om du ändå tänkt göra en. Kasta de växter som är hårt angripna och gör ren de andra bara.

Cyano trivs i stillastående vatten där det finns rikligt med näring. För mycket gödning och/eller övermatning stimulerar och t ex flytväxter i ett hörn där vattnet inte rör sig så mycket är perfekt för cyano. Det är sådant du måste tänka på i första hand. Finns inget bra ställe för cyanon att växa så kommer den inte tillbaka. Jag har själv haft problem med det men det löste sig så jag önskar dig Lycka till!

Corydoras är underbara 😉

Amandal123
2/4/18, 9:44 AM
#2

oj vilket snabbt svar. skrev ett inlägg på ett annat forum och har inte fått ett svar på 2 veckor 🙂 tack Lillyrod.

då ska jag köpa in sand. vilken ska jag köpa för jag har hört att jula sand är bättre än biltema. är det så?

Amandal123
2/4/18, 9:49 AM
#3

du skrev om stillastående vatten. det har inte jag för det är fart i akvariet men kanske jag matar för mycket. ska snåla på det men hur vet man hur mycket mat man ska ge fiskarna?

Lillyrod
2/4/18, 9:51 AM
#4

Nja jag tycker tvärtom när det gäller sanden. De är likvärdiga utseendemässigt och kornen är lika stora. Biltemas står det tydligt på att den är avsedd för bl a akvarium det är inte Julas. 

Biltemas finns i två storlekar men båda är fina och passar corydoras. Jag har den de kallar grov.

Julas sand är blästersand och det kan finnas metaller i den. Jag hade jätteproblem med mitt stora kar när jag hade Julas sand. Bytte till Biltemas och problemen försvann. Det blev sår på mina corydoras.

Däremot har jag fortfarande Julas i mitt 54-liters utan problem. Det pratas om på nätet att man kan få en "dålig påse" av Julas. Alltså en med metaller i.

Om du tittar i min tråd så ser du att det inte är någon skillnad på utseendet.

Lillyrod
2/4/18, 9:55 AM
#5

#3 Hur mycket du ska mata beror på vilka och hur många fiskar du har. En bra tumregel är att fiskarna ska ha ätit upp maten inom en minut.  Observera att corysar inte äter så fort. Man kan ge lite åt gången och när man ser att det börjar falla ner till botten och ingen bryr sig riktigt så är det dags att sluta. 

Helst ska man sluta lite innan det men det är inte så lätt 😃 Corydoras och eller snäckor som äter på botten är perfekt för att det inte ska bli mat liggande.

Amandal123
2/4/18, 10:00 AM
#6

ok. då ska jag köpa biltemas. är det här rätt sand med artikelnr 175425?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Ovrigt/Sand-2000021665/

Annons:
Lillyrod
2/4/18, 10:01 AM
#7

Det är rätt sand.

Amandal123
2/4/18, 10:05 AM
#8

tack. ska se om jag hinner köpa sand i veckan.

Draken
2/4/18, 10:19 AM
#9

Har cyano i ett av mina kar (visserligen väldigt lite, men dock cyano) , och jag har försökt få till det enligt alla konstens regler, men nu kommer jag göra som du. jag kommer att starta om akvariumet helt.

Du har fått bra svar av Lillyrod hur du skall gå tillväga vid en omstart, men jag vill också rekomendera att du skrubbar/kokar eventuella rötter och stenar under rinnande vatten, så du är säker på att det inte sitter kvar nån elak spor och startar om hela processen igen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/4/18, 10:29 AM
#10

Ska man vara helt säker så får man slänga rubbet. Givetvis ska man tvätta allting noga och skölja växterna ordentligt. Cyano gillar inte förändringar så jag håller tummarna för att det räcker med en omstart och lite mindre mat/gödning : )

Amandal123
2/4/18, 10:38 AM
#11

tack rovfisk för svar. det blir att skrubba rötter. 🙂 funderar dock på när jag har kraft nog att ta tag i det men nu har jag ett mål i alla fall vilket jag inte hade för en vecka sedan.

Draken
2/4/18, 10:46 AM
#12

Vi får se vem som hinner först 😉

Nej, skämt åsido. Hoppas du får bukt med cyanon och att den inte kommer tillbaka igen. Passa på när du endå har slängt ut all sand att skrubba även silikonlisterna med en vit kökssvamp, så du får bort eventuella sporer därifrån också :)

Håll oss gärna informerade om hur det går :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Amandal123
2/4/18, 10:50 AM
#13

skrubba silikon. vilken tur att du sa det för det hade jag ingen tanke på utan endast rutorna.

Annons:
[Seaside 2.0]
2/4/18, 11:21 AM
#14

Usch cyano - det är skit det!!!! Fick det i ett cylinderformat akvarium med bristfällig belysning + cirkulation och det var ett gissel att tampas med.

Du har fått bra råd så jag önskar bara lycka till ❤️

hejkomochhjälpmig
2/4/18, 1:17 PM
#15

Hittade den här artikeln. :) Och även denna.

Jag hade inte gått så hårt åt på akvariumet, gör en omstart om du verkligen vill och ta definitivt bort all cyano du kan - men var så snäll och försiktig du kan mot alla de goda bakterierna vid omstarten så att du får behålla så många av dem det bara går. 

Sporer från alla möjliga alger och även cyano kommer alltid finnas, man kan aldrig  få bort alla eller förhindra att nya dyker upp, man kommer helt enkelt aldrig undan dem helt utan det man gör är ju att se till att förutsättningarna i ens akvarium inte gynnar de oönskade algerna, annars riskerar man att de växer de explotionsartat och blir ett problem.

Någonting i ditt akvarium gör att cyanon trivs, vad du behöver komma på är vad det beror på egentligen och åtgärda problemet - annars är risken stor att kommer den få övertaget igen ändå.

Amandal123
2/16/18, 2:48 PM
#16

Tack. Jag har inte köpt sand ännu men ska göra det. Jag tror orsaken är för mycket mat. Har beställt Ancistrus super rot idag och hoppas på att de kan göra ett gott jobb i akvariet.

Draken
2/17/18, 11:25 AM
#17

Hur ser det ut med cyanon nu då ? Har du fått bort det ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2/17/18, 4:37 PM
#18

Tror inte ancistrusen gör så stor skillnad på cyanon tyvärr, de är inte jättebra som algätare, och jag är osäker på om de äter cyano. Men vackra är de!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
2/17/18, 4:47 PM
#19

Cyano är ju en bakterie och inte en alg så nej det är få om ingen fisk eller snäcka som äter cyano tyvärr.

Cecilia.S
2/17/18, 7:40 PM
#20

Precis som tidigare nämnt äter inte någon av akvariets invånare upp cyanon, eftersom att det är bakterier och inte en alg. När jag fick en påbörjan till cyano i mitt 240 liters kar (det var nystartat då), så såg jag till att röra runt ordentligt i sanden varje dag. Vi skaffade sandsnäckor och riktade utblåset på pumpen ner mot botten, så att det skulle bli mer rörelse vid bottensubstratet. På så sätt blir det svårare för cyanon att fästa i någonting och växa. Det funkade för mig, men jag vet inte hur "långt gånget" det är hos dig? 🙂

Precis som du säger i #16 kan anledningen säkerligen vara för mycket mat. Vid övermatning samlar sig matrester på botten och även mycket avföring, som innehåller mycket näring om fiskarna blir övergödda (de kan inte ta upp all näring som de äter upp, då går det bara genom tarmarna och hamnar på botten istället). Det fungerar då som mat för cyanobakterierna och ökar även risken för annan algtillväxt, samt för nitrit och nitrat som är farligt att ha i vattnet. Så var försiktig med det 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Amandal123
2/18/18, 8:34 PM
#21

Cyano är borta som jag kan se och tack Cecilia för svaret. Ska använda slamsugare oftare. Tack

Upp till toppen
Annons: