Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1169 ggr
Basilusk
2/3/18, 6:59 PM

Vårt akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hej! Vi har ett 180l möbelakvarium. Här bor just nu tre Bandguramis, tre Dvärgguramis, två malar två snäckor och en Gabonräka.

Annons:
Basilusk
2/3/18, 7:02 PM
#1

Vi strävar efter att plantera växterna tätt precis som guramis gillar😀. Även grottor gillar dom ju.

Draken
2/4/18, 10:08 AM
#2

Ser jättebra ut. Glöm bara inte bort att plantera växten som står i krukan ;)

Måste bara fråga, vad är det för mal ni har ? Många malar blir alldeles för stora för 180 liter :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2/4/18, 11:19 AM
#3

Jättefint kar! Roligt att se!

En sak att tänka på bara, enligt reglerna (http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html) så ska akvarium egentligen ha en sida som är insynsskyddad, så att fiskarna känner att de kan komma undan ordentligt. Det jag nog hade gjort i ditt kar är att få in lite mer täta växter så att det finns områden utan insyn. Nu ser det ut som att det finns små gömmen lite här och var, jag tänker så det är lite större plats att gömma sig. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Basilusk
2/4/18, 2:10 PM
#4

Jag fick Inte med mig namnet på malarna från affären. Men precis som du påpekar så bad jag specifikt om en sort som inte blir så stor. Varför jag har två är för att jag inte fick köpa bara en🙂. Ska försöka ta en bild på dom när jag får tillfälle.

Draken
2/4/18, 4:44 PM
#5

Är rädd att du kanske har fått pleco eller Gibbis, därför jag undrar ;) Förhoppningsvis har du fått Ancistrus, men gärna en bild :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Basilusk
2/4/18, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#6

Jag har haft den stora varianten innan. Den hör har samma teckning men fenorna på den är mera som slöjor.

Annons:
Basilusk
2/4/18, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Förresten! Är det någon som vet vad detta är för snigel?

hejkomochhjälpmig
2/4/18, 7:53 PM
#8

#6 Det är så kallade slöjancistrus (en odlingvariant på den vanliga skäggmunsmalen) så de passar bra i ditt akvarium, som förövrigt är väldigt fint. :)

Basilusk
2/4/18, 9:06 PM
#9

Tack! Det har varit igång ca en månad nu😊

Draken
2/5/18, 8:56 AM
#10

Jodå, det är en Ancistrus du har :)

Snäckan ser ut att vara en "Miltary helmet" Den är jättebra på att ta alger och förökar sig inte i sötvatten.
Skulle den hamna på rygg, så måste du vända på den, den kan inte vända sig själv, och den dör om den blir liggandes på rygg.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Basilusk
2/5/18, 12:14 PM
#11

Ok det hände min tredje snäcka. Sorgligt! Att jag inte visste det innan

Draken
2/5/18, 5:21 PM
#12

Inte så lätt att veta om man inte har haft dessa snäckor innan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: