Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1212 ggr
Doodlemom
2018-02-03 18:10

Tarmflagellater?

En av mina platys har vit avföring och onormal uppsvullnad (inga fjäll som sticker ut), slö och matvägrar. Enligt denna sida: http://www.guppys.se/sjukdomar.html så stämmer tarmflagellater in på symptom. Ska jag anta att det är det eller har någon tips på vad det annars kan vara? Vattnet är felfritt så jag antar att stressen av att byta akvarium gjort att immunförsvaret är nedsatt. 

Är det värt att försöka medicinera eller ska jag vänta ut och hoppas på hon blir frisk?  Är det smittsamt? Hittar inget om det. 

Skulle vara så tacksam om någon vill hjälpa mig, är tråkigt att ha en lidande fisk och vara orolig av att andra fiskar ska bli sjuka. 😕

Annons:
Lillyrod
2018-02-03 18:28
#1

Det var inte mycket info man hittade om det.  Det är väldigt svårt att säga med säkerhet vad fiskarna drabbas av för sjukdomar. Det finns knappt ingen forskning om sjukdomar hos akvariefiskar och egentligen ingen riktig medicin. Själv har jag aldrig råkat ut för något sådant tack och lov.

Misstänker du sjukdom och har medicin mot den så skulle jag försöka medicinera.

Doodlemom
2018-02-03 18:42
#2

Jo det är väldigt synd. Vore bra om någon som försökt medicinera vill dela med sig om det gav effekt. Tidigare erfarenhet med medicinering har varit utan tillfriskning så jag är osäker på hur jag ska göra. Vill inte medicinera alla fiskar så i sådana fall får jag ta upp ett gammalt akvarium och starta upp det vilket känns som mycket jobb för en äldre redan mycket sjuk platy…

Lillyrod
2018-02-03 18:49
#3

Om bara en Platy visar symptom kanske det är bättre att avliva. Om det smittar eller inte hittade jag heller ingen riktig info om.

Doodlemom
2018-02-03 18:52
#4

Om ingen kommer med erfarenhet av medicinering och hon inte blir bättre inom närmsta dygnet blir det nog utvägen…

Draken
2018-02-04 10:06
#5

Är det bara den som är drabbad och hon redan är lite äldre, då är förmodligen det bästa att avliva. Det skulle jag ha gjort.

Håll koll på de andra bara, så inte symptomen visar sig hos flera.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Doodlemom
2018-02-12 17:20
#6

Ifall någon skulle vara i samma sitts som mig i framtiden tycker jag att det kan vara schyssst att meddela hur det gick. Platyn blev bara sämre så avlivade den. Igår märkte jag att en till fått liknande symptom så avlivade den. Så ja, tarmflagellater smittar :/

Annons:
Lillyrod
2018-02-12 18:49
#7

Vad tråkigt.  Det är alltid ett elände att få sjukdom i karet och när men sen inte riktigt vet vad man har att göra med blir det värre.

Håller tummarna för att resten klarar sig.

Cecilia.S
2018-02-12 21:11
#8

Så snällt att du vill dela med dig och informera andra som kanske sitter i samma sits i framtiden. Kram till dig, det är aldrig kul att behöva avliva en fisk. Men du gjorde rätt i att inte låda dom lida 🤗 Hoppas att det ger med sig nu och att ingen annan invånare blir smittad.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2018-02-13 09:22
#9

Tråkigt att det blev så. Hoppas resten av dina fiskar klarar sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: