Annons:
Etikettcentralamerikanska-ciklider
Läst 1899 ggr
gickan87
2018-01-31 17:17

Få scalare att växa

Har köpt ett litet gäng scalarer på 3-4cm. Hur gör jag nu för att på bästa sätt få dem att utvecklas och bli stora fina fiskar? Ger olika frysfoder 2-4 ggr/dag beroende på hur jag jobbar. Vilken temperatur bör jag hålla dem i? Hur ofta och hur stora vattenburen bör jag göra?

MVH Erika :)

Annons:
Taggeman
2018-01-31 17:27
#1

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Draken
2018-02-01 10:02
#2

Ca 26 grader har jag mina i. De verkar trivas med det och de växer bra :) Väldigt viktigt med scalarer (som också står i texterna) är att akvariumet är tillräckligt högt.  Akvariumet skall vara minst 50 cm, gärna högre.

Varierad kost är också en viktig faktor. Både fryst, tort och gärna levande någon gång ibland. Om du ger frysta mygglarver, försök undvik röda mygg. Många sclarer klara det fodret bra, men det finns vissa som inte alls klarar det. Vet inte riktigt varför, men vissa av de jag har haft genom åren har reagerat på just röda mygglarver (uppsvälld buk/förstoppning , inälvsparasiter och allmän avtackling). Vita och svarta går alldeles utmärkt. Cyklops,artemia,daphnia etc.etc är inga problem (inte vad jag har märkt iaf.) Just nu får mina Dr.bassler, fryst krill och krillgranulat. Det går ner med god aptit.

När de är såpass små som dina, så skulle jag mata 2-3 ggr om dagen, fast väldigt liten mängd. Bara såpass att det äts upp innan det hamnar på botten :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: