Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2676 ggr
Mysisa
2018-01-30 13:59

Diskus akvarium

Ska hämta ett 385 liters akvarium ikväll där det i framtiden ska bo diskusar.
Tanken är att inreda med svart sand, massa olika rötter och stenar och flytväxter,
Andra invånare som eventuellt får flytta in är sandsnäckor, posthorn (posthornen är inget jag planerar att medvetet få in men jag kommer att ta musselblommor och lite annan inredning från mina nvarande akvarium så jag tror inte jag slipper dom) och eventuellt någon Ancistrus mal, beror på hur mycket alger det blir.
Vart hittar man svart sand billigt?
Vilken belysning vill diskusarna ha?
Räcker rötter osv för att skapa tillräckligt surt vatten för att diskusarna ska trivas eller måste man ha en osmos för att få rätt värden?
Sandsnäckor vill jag ha då jag vill ha sandbotten, men iom att diskusar vill ha surt vatten så kanske inte snäckorna trivs. Fungerar khuliål ihop med diskusar.
Dom verkar vilja ha någorlunda liknande miljö som diskusarna.
Behövs det föresten invånare i sanden när man inte har några växter som växer där?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Cecilia.S
2018-01-30 20:51
#1

Vad härligt med en tanke på ett diskus-akvarium 🙂 Jag är inte så kunnig på just Diskus, men hoppas att någon med egna erfarenheter hittar hit till din tråd. Däremot är jag rädd att kuhliålar kommer tycka att vattnet är alldeles för varmt om det ska vara i smak för diskus-gänget.

Jag håller även med dig om att svart sand kan vara väldigt snyggt. Det är någonting som jag själv var intresserad på att köpa hem till mitt första kar, men jag blev faktiskt avskräckt från att köpa det. Många akvarister har nämligen erfarenheter av att svart sand ofta släpper gifter i vattnet med tiden, vilket gör att en t.ex. helt ofärgad sand är mycket säkrare 👍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2018-01-31 09:10
#2

Rekomenderar inte svart sand. jag hade det i ett av mina kar. Det gick jättebra första månaderna, men sen började fiskar och växter dö undan för undan. Inga problem med vattenvärdena, inga sjukdomar …de bara dog. Sanden släppte ämnen som inte alls var nyttigt för akvariemiljön, och inte gick det att mäta med vattentetser heller :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2018-01-31 09:16
#3

Om du kan tänka dig att hoppa över sanden så kan du ju ha (ej aktiv) soil i karet. Ofarligt och i princip svart. Det har dock en annan nackdel, det dammar som bara den när man planterar växter och fixar i karet, men växterna gillar det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Taggeman
2018-01-31 11:07
#4

Är det Svenskodlade diskusar så har dom acklimatiserat sig till högre pH max 7 så surt vatten är inte nödvändigt.
Men dom fodrar hög temp. i akvariet 26-29 grader.
Det svåra är matningen dom kan va väldigt kräsna.
Här en bra sida att läsa om dom. https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=27

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Mysisa
2018-02-01 08:20
#5

Det blir ingen svart sand. Många avråder och det verkar krångligt att få tag på till ett billigt pris. Det blir eventuellt inte ett rent Diskus kar som tanken var från början. Sambon vill gärna fylla upp med något mer. Jag tänker någon större tetra och kanske fjärilsciklider? Han har snöat in sig på röd Ancistrus så der blir ett gäng såna som städare. Skippar nog ålarna vid närmare eftertanke och stoppar bara ner sandsnäckor som får hålla sanden i bra kvalite för de eventuella växterna. Förutom pistia funderar jag på valisneria om vi nu ska ha andra fiskar än Diskus.

minavitas.wix.com/kennel

färgfest
2018-02-01 15:31
#6

Det är bra att lägga till tetror eller någon annan stim fisk då Diskus brukar vara blyga och det hjälper dem bli mer bekväma och är därför mer aktiva pga detta.

Annons:
Mysisa
2018-02-02 04:58
#7

Ja jag har förstått det svårt att hitta snygga tetror bara

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
2018-02-02 04:59
#8
Cecilia.S
2018-02-02 07:18
#9

Tetror finns det massvis av, så det blir nog inget större problem. Har du tänkt på någon speciell art?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Mysisa
2018-02-02 07:58
#10

Jag vet att det finns massor av tetror men enligt mig finns det bara fula tetror.
Sambon verkar gilla olika typer av hyphessobrycon.
Jag har hjärnsläpp och kommer inte på några andra stimfiskar från sydamerika och jag vill gärna ha ett sydamerika kar nu.

minavitas.wix.com/kennel

Draken
2018-02-03 10:08
#11

De vanligaste sydamerikanska stimfiskarna är just tetran. Vet inte hur det är med just Diskus, men jag vet att scalarer bör man inte ha med långsmala tetror, utan det bästa är att man har tetror som är lite mer högryggade, då en långsmal tetra lätt slinker in i munnen på scalaren ….Misstänker att det även kan vara så med Diskus ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

färgfest
2018-02-03 12:18
#12

Kolla här! Han kan en hel del om Diskus! :)

https://www.youtube.com/watch?v=VXe3VKh7qF8

Upp till toppen
Annons: