Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1161 ggr
Susedalens
1/29/18, 7:14 PM

Slamsugare till smutsen på botten

Jag skulle vilja ha en kraftigare slamsugare för rengöringen av botten , tycker det är dåligt sug i den jag har, en vanlig Marina slamsugare. Har sett en Eheim som är batteridriven, problemet är att den bara tar akvarium med upp till 55 cm höjd. jag har Juwels akvarium, ett Lido 200 l, och ett Vision 260 l, och de ligger ju på gränsen precis. Någon som har erfarenhet av denna slamsugare ?www.cyberzoo.se/akvaristik/tillbehor/renhallning/bottensug-slammhavert/eheim-slamsugare-batteridriven.html

Annons:
Lojs
1/29/18, 7:54 PM
#1

Jag har tyvärr ingen erfarenhet. För egen del kör jag en vanlig slang där jag fäst en halv petflaska, funkar väldigt bra, men säkert inte lika effektivt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cecilia.S
1/29/18, 9:06 PM
#2

Jag har inte heller några egna erfarenheter av den slamsugare som du länkat till. Däremot har jag upplevt det bli starkare sugkraft i en smal slang, jämfört med en tjock :) Men då går det givetvis inte lika fort.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/29/18, 9:16 PM
#3

Ju högre fall det är från karet till hinken desto bättre "sug" blir det med. Jag har en vanlig ganska smal slamsug och sen en mycket större som jag tömmer ett kar med på ingen tid alls. Där får fiskarna passa sig 😃

usvead
1/30/18, 6:48 AM
#4

Jag har den och är nöjd även fast jag har sand.Man märker när den börjar tackla av då är det dags att byta batterier.

Susedalens
1/30/18, 3:53 PM
#5

Jag har sand i det ena och blandat med grus/ sand i det andra. Det är egentligen mest i det stora som det inte funkar så bra, det samlas mer smuts i det fast belastningen är mindre där. En del ancistrusar är säkert en bidragande orsak men de är ju så charmiga tycker jag. Jag funderar på att köpa den, ska bara hitta det bästa priset först, det skiljer ju en del mellan de olika säljsidorna.

Draken
1/31/18, 9:06 AM
#6

Jag använder trädgårdsslang och en kapad petflaska när jag gör vattenbyten ;) men jag har hört att Eheims skall vara bra, mina kar är för höga, så jag kan inte använda den med någon ordning därför har jag inte heller provat ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Taggeman
1/31/18, 12:45 PM
#7

Håller med Rovfisk.
När jag hade skit i akvariet så var det vattenslang o mindre petflaska, det fungera jätte bra att få bort smutsen o sanden blev kvar i akvariet.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: