Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 1585 ggr
EmblaZ
2018-01-23 15:15

Ett par Guramis i 55L

Kan jag ha ett par dvärgguramis i ett 55L akvarium? Läste nu att dem vill ha minst 110L, men många har dem i 54L akvarium. Finns det annars någon annan lite större fisk jag kan ha ?

Annons:
Lojs
2018-01-23 15:29
#1

Vet inte om det räknas som större fisk, men en kampfiskhane kanske? De är ju sjukt snygga!

Jag har inte haft Dvärggurami personligen, men vad jag läst av andra här på forumet så har de väldigt lätt för att bli sjuka och lever sällan länge (andra får rätta mig om jag har fel). Om de då är väldigt känsliga så låter det rimligt att ha dem i lite större kar som är lättare att ha balans i om inte annat.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

EmblaZ
2018-01-23 17:43
#2

Okej, kan jag ha 2-3 kampfiskhonor eller en hane?

Lillyrod
2018-01-23 18:46
#3

Vart har kampfisken du hade tagit vägen?

Lojs
2018-01-23 18:53
#4

#2 Jag skulle nog tycka det är lite för litet för några honor, men jag har aldrig haft honor, bara hanar så jag vet tyvärr inte. Perfekt storlek för en hane dock tycker jag, mycket växter, lugnt vatten och en riktigt snygg kamphane är ju superläckert!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

EmblaZ
2018-01-23 20:15
#5

Hanen är i ett mindre akvarium :D

Cecilia.S
2018-01-24 09:29
#6

Precis som vi har skrivit till dig massor av gånger ska man INTE hålla en kampfiskhane ihop med kampfiskhonor. Du får välja själv om du då vill ha en ensam kampfiskhane i karet eller 2-3 honor. Oavsett val vill jag avråda dig från att ha Kampfisk ihop med andra fiskar, även om det gäller kampfiskhonor 🙂 Om du håller karet tätt planterat bör du kunna hålla 2-3 honor ihop utan några större problem. Var bara försiktig med att inte få tag i en kortfenad hane, de kan vara ganska lika honorna.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
CorneliaAndersson
2018-01-25 20:25
#7

#6 TS skrev  ju ''……2-3 kampfiskhonor eller en hane?'' ;)

Personligen så tycker, precis som du säger en kampfiskhane, eller möjligtvis några honor. Enligt min egna erfarenhet av att hålla honor ihop så har det gått sådär. Hade ett gäng på 3 i ett 180L kar och de bråkade, trots mycket gömställen. Nu är det 2 som bor ihop och ibland blir de lite irriterande på varandra. Så det är ju det du får hålla koll på liksom :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

färgfest
2018-01-26 14:43
#8

--

färgfest
2018-01-26 14:50
#9

Guramis ska ha minst 75liter, så jag rekommenderar ej dessa. 

Om du skaffar honor, så behöver du minst 5-6 stycken för att aggression inte blir ett problem. 6st går okej i en 55l. De kommer bråka i början för att bestämma vem är chefen så att säga och sen kommer det lugna ner sig. Det finns otroligt många som håller honor tillsammans. Men som sagt, minst 5-6 stycken.

Det finns risk att en eller två blir problem och då måste du ha en plan om hur du ska göra.

EmblaZ
2018-01-26 17:33
#10

Okej, det blir nog bara en hane :D

Upp till toppen
Annons: