Annons:
Etikettallmänt
Läst 1639 ggr
EmblaZ
1/22/18, 8:00 PM

Fiskar i en pool

Hejsan Jag undrar ifall man kan ha ål, Axolotl, malar eller liknande i en pool inomhus. Kommer poolen att gå sönder eller är det en dålig idé ? Jag vill ha en stor mal, Axolotl eller liknade, men jag kan inte köpa ett stort akvarium då det är väldigt dyrt med 500 L och uppåt.

Annons:
Lillyrod
1/22/18, 8:10 PM
#1

Nej det är nog ingen bra idé. Det är bra mycket lättare att spräcka en pool än ett akvarium och det är väldigt mycket vatten om det hamnar på golvet. Tänk på alla vassa saker i inredningen och det blir lite svårt att få dit pump och annat.

EmblaZ
1/22/18, 8:18 PM
#2

Jag tänkte på på hård plast.

EmblaZ
1/22/18, 8:20 PM
#3

Som en trädgårdsdamm fast det är en pool

hejkomochhjälpmig
1/22/18, 8:31 PM
#4

Ålar och ålliknade fiskar tar sig ur en pool, de måste ha tätslutande överdel till de det bor i annars rymmer de. 

Om du tänker på typ en uppblåsbar pool (?) så är det riskabelt att ha till exempel plecomalar i sådana då de är utrustade med med vassa taggar överallt på hela kroppen och de kan även gnaga på plasten så att den går sönder! 😮 

Sen kan man även stöta på en massa andra problem. Doppvärmare smälter t.ex  plasten så det är ett problem som måste lösas på ett säkert sätt i så fall, tillräcklig och bra filtrering kan också vara ett problem att koppla till poolen. osv…

Axolotl kan jag inte utala mig om. 

Mitt tips är att titta efter begagnade större kar om priset avskräcker dig, då får du oftast mycket mer för pengarna och du kan få en hel del utrustning med dig på köpet om du har tur. Ibland kan man komma undan väldigt billigt på det viset!

hejkomochhjälpmig
1/22/18, 8:42 PM
#5

#3 Tänker du på något sånt här alltså? En tillräckligt stor sådan blir nog svårt att ha inomhus? De spricker om man inte har ett underlag som stöttar dem ordentligt (så som jord gör). Tror det blir dyrare och svårare för dig än vad det är värt. Sen får du ju ändå köpa filtrering och utrustning dimensionerad för den vattenmassan och då blir det ju dyrt ändå.

kallepudas
1/23/18, 7:35 AM
#6

Det dyker ju upp stora akvarium titt som tätt på blocket 500L+ för inte så mycket pengar. Ett helt nytt 540L kostar cirka 3000kr och ett 720L cirka 4700:-

Så på begagnatmarknaden går det ju få dessa akvarium billigare än så bara man väntar in rätt läge.

Sikta du in dig på ett riktigt akvarium istället och du kommer även kunna se dina fiskar mycket bättre. En damm eller pool av något slag då kommer du se fiskarnas rygg vilket inte kommer ge dig någon som helst glädje av det hela.

Lycka till & hoppas du tar sikte på ett akvarium istället.

Annons:
EmblaZ
1/23/18, 7:44 AM
#7

3000kr är skit dyrt tycker mina föräldrar, max 1000kr säger dem, knappt 500kr. Vi har väldigt mycket pengar, men mina föräldrar är sjukt snåla när det gäller dyra saker. Vi hittade ett 180L akvarium för 1200kr, men dem sänkte det till 800kr och tycke det var dyrt ändå. Ett akvarium för över 1000kr kan jag glömma, isåfall måste jag betala det själv och då måste jag spara ett tag eftersom jag måste ha pengar själv också.

EmblaZ
1/23/18, 7:55 AM
#8

Menar att jag måste ha pengar till annat också.

EmblaZ
1/23/18, 7:55 AM
#9

Menar att jag måste ha pengar till annat också.

färgfest
1/23/18, 9:19 AM
#10

Det du kan göra är att helt enkelt bestämma på andra fiskar just nu och köpa en mindre akvarium. Det finns massa fina fiskar att välja mellan. Annars blir det att spara upp över en längre tid. :)

Lojs
1/23/18, 9:44 AM
#11

Tyvärr blir det nog att du får spara ihop pengar för ett liknande projekt, det är väldigt svårt att hitta saker till att ha fiskar i till rimligt pris. Jag vet själv för jag hade som projekt i somras att ha ett gäng guppys utomhus på uppväxt, min billigaste variant som jag vet är fisksäker är en regnvattentunna och även det är inte helt billigt. Det blev att jag hade fiskarna i en plastback, med risken att den skulle kunna spricka i botten (vi stöttade upp den med frigolit så det klarade sig), men i år är tanken att köpa en regnvattentunna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
1/23/18, 9:52 AM
#12

Då är det bara att spara så du kan köpa dig ett större akvarium. ha fiskar i en pool skulle jag definitivt inte rekomendera.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EmblaZ
1/23/18, 11:18 AM
#13

#11 så du ska ha guppys utomhus i en regnvattentunna om jag förstått rätt?

Annons:
Lojs
1/23/18, 1:43 PM
#14

#13 Ja, det är tanken, eller något liknande, planen är att hitta en som är godkänd för dricksvatten så att inte plasten ska avge något giftigt. I och med att det är gjort för vatten så ska det ju hålla bra utan problem.
Jag hade som sagt ett gäng ute i somras och de växte väldigt bra och är nu vuxna, det blir mest troligt deras avkommor som får flytta ut till våren.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

färgfest
1/23/18, 2:30 PM
#15

Lojs, du måste göra en tråd så vi kan få se deras utveckling och hur det ser ut! :D

EmblaZ
1/23/18, 3:08 PM
#16

Ja, du borde göra uppdateringar i sommar om hur det går och ser ut :D

Lojs
1/23/18, 3:20 PM
#17

Det kommer absolut bli en projekttråd framåt våren. :) När det börjar bli stabilt 7-8 grader ute är det dags att sätta ut tunnan, sedan ska den få stå ute med vatten och växter i några veckor tills det är minst 10 grader stabilt i luften. Att vattnet ska få stå ute i några veckor först är för att det ska flytta in lite mikroorganismer osv så att fiskarna har fri tillgång till mat direkt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: