Annons:
Etikettfoder
Läst 3012 ggr
RoxannaS
2018-01-21 09:34

Pilnäbbs ål - foder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte en sån liten krabat igår och glömde helt bort fråga vad för foder man ger till dem? Sökte lite på Google och fick fram typ nå larver å sånt. Någon som har lite koll?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Lillyrod
2018-01-21 09:49
#1

Hittar ingen fisk med det namnet. Vet du vad den heter på latin?

EmblaZ
2018-01-21 10:49
#2

Jag läste att frysta mygglarver funkar bra och mask från trädgården.

EmblaZ
2018-01-21 10:52
#3

mastacembelus zebrinus

Lillyrod
2018-01-21 11:16
#4

Det är en nattaktiv fisk tydligen. Den äter även mindre fiskar i karet. Den äter det mesta men föredrar larver, maskar och småfisk…. Den ska hållas ensam i sin art för den är mycket revirhävdande mot artfränder. Den gräver ner sig i sanden på dagarna och man får inte ha djupare sand än ca 3 cm för då kan de ha svårt att hitta upp igen. På zoopet säger de rejält stora rumskompisar.

Karet bör vara täckt annars rymmer den under natten 😮

Det var vad jag hittade om den 🙂

Draken
2018-01-21 11:45
#5

Pilnäbbar är lömska. Dina tetror kommer inte överleva länge om de får gå kvar i samma akvarium.

Fryst och levande rekomenderas till dessa krabater, men de kan vara mycket kinkiga att få igång med maten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

RoxannaS
2018-01-21 12:07
#6

Enligt dem på akvarielagret så är detta en mindre modell. Och de skulle inte vara några problem med de fiskar vi hade. Vi berättade för tjejen som hjälpte oss vad vi hade för något nu. Köpte även några nya. Varav några var någon variant tetror. Den här lilla ålen är betydligt mindre än vad alla andra fiskar är nu. Skulle aldrig köpt den om de hade avrått oss från den. Men hon sa att de är yngel som dem kommer äta men några yngel har vi inte. Får pysa iväg till djuraffären och kolla om dem har något i matväg åt den. Känns lite dumt att man inte frågade direkt när vi ändå var där liksom. På den affären skulle dem vara utbildade inom just fiskar då dem även har elektriska ålar och sådant. Samt väldigt stora fiskar. Så kan ju tycka att dem borde veta. Fanns en modell större av ålen också. Men den vi köpte var inte alls lika stor som de andra ålarna. Ni får gärna rätta mig om jag har fel. Har inte så mycket kunskap inom fiskar. Därför jag ber er om hjälp. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
RoxannaS
2018-01-21 12:13
#7

Den här skulle bli 8-12 cm enligt deras hemsida


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2018-01-21 12:17
#8

Skulle även kunna vara denna Mastacembelus Pancalus


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Lillyrod
2018-01-21 12:27
#9

Utseendemässigt stämmer den inte med någon av de ålarna tycker jag. Mönstret är inte detsamma. Det kan ju i och för sig ändra sig om detta är ett ungt exemplar.

Alla anställda i djuraffärer får gå utbildning. Hur mycket de lär sig beror nog lite på intresset. En del kan och en del kan absolut ingenting. Man kan aldrig lita till hundra procent på vad en säljare säger tyvärr.

RoxannaS
2018-01-21 13:22
#10

#9 Jag tycker den är rätt lik. Verkar finnas lite olika inom varje ”art” också. Kollade via butiken vi köpte. Dem har ett ”fisksök” där. Som jag sökte i. Nej jag vet att man inte alltid kan lita på de säljare säger. Därför jag skrev att ni får rätta mig om jag har fel. Under den sistnämnda jag skrev så fanns de väldigt lika. Står inte på kvittot heller vilken de är. Står bara ”fisk”. Står inte ens vad tetrorna heter heller utan bara ”tetra”.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2018-01-21 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här ser man mönstret lite bättre


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Lillyrod
2018-01-21 13:40
#12

Ja där är den mer lik. Den såg mer svartvit ut på första fotot. Hoppas det går bra med den och att den inte är alltför elak. 

Det är kul med lite mer ovanliga fiskar i trådarna här. Du får hålla oss uppdaterade 🙂

RoxannaS
2018-01-21 15:02
#13

Ja de är lite svårt att fota och få rättvist ljus på dem. Så mörkt i lägenheten. :) Ja vi får hålla koll. Ser vi att den börjar ge sig på någon så plockar vi bort den. Men då vet vi vad vi ska vara beredda på i alla fall utifall att i alla fall. Hehe absolut. :) Vi är lika besatta både jag och sambon å stirra på fiskarna. Vi hade lite problem med en Gurami som var lite revirhävdande så vi försöker få mer buskage i akvariet. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Draken
2018-01-21 23:19
#14

Är faktiskt osäker på storlleken på den (alltså vuxen storlek) men Pilnäbbar är rovfiskar. Men ni får hålla koll helt enkelt, det kan gå bra också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2018-01-22 00:02
#15

Det där är en klockren "Half-banded spiny eel" Mastacembelus circumcinctus. Jag har varit intresserad av just den arten själv, den är så himla vacker tycker jag, så det är superkul att få se den här på iFokus! Den blir bara 20 cm så det är en liten pilnäbb.  

Det är jätterörigt bland många av artena inom detta släktet av någon anledning. Om man försöker googla efter en specifik art blir man lätt förvirrad då man får upp flera olika arter i samma sökning… Bilder som föreställer en art  beskrivs som en helt annan art så det blir fel hela tiden, även i många artbeskrivningar blandar de hejvilt bilder på olika pilnäbbar…

Mastacembelus zebrinus som du nämde ser helt annorlunda ut och blir dubbelt så lång som den pilnäbben du faktskt har. Arten Mastacembelus Pancalus är visserligen också liten men ser inte alls ut som den du har heller.

Utöver de tips du redan fått i matväg så kan du prova med att köpa vanliga frysta skalade räkor, tina upp dem i mycket vatten så att salthalten blir mindre, sen tar du och klipper, delar eller mixar räkan i passande storlek och slänger ner några bitar till din söta pilnäbb. :)

RoxannaS
2018-01-22 10:47
#16

#15 Åh men titta! :D tur jag skrev å fråga här. Nu äntligen har de ju blivit rätt. :D Ja de var helt sjukt svårt att komma på vilken de var. Hehe. Tur vi har såna bra sidor här med kunniga personer som kan hjälp till. :D Då har vi lite att gå på så får vi se vad den lilla ålen föredrar att äta. :). Släpper man bara ner de i akvariet eller ska man typ hålla fram de med en stor pincett eller något? :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
hejkomochhjälpmig
2018-01-22 20:17
#17

Du kan bara släppa ner maten framför den. Men det kan vara lättare att få ner maten på rätt ställe med en lång pincett, om du har det. Många pilnäbbar går att få handtama så tillslut kanske du kan mata den direkt ur handen om du vill det! 

Det är bra om pilnäbbens mat hamnar så nära den som möjligt så att de andra fiskarna du har inte äter upp allt innan pilnäbben får något. De kan som sagt vara svåra att få i mat i början så du kanske får prova flera olika foder och tekniker för att få den att äta.

RoxannaS
2018-01-22 20:55
#18

Okej :) tack snälla för råden. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2018-01-25 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Köpte såna där röda frysta larver. Aptit hade den iaf :D


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2018-01-25 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Tyvärr så tyckte ju alla fiskar om det. Så var kanske bättre att mata honom utanför akvariet i fortsättningen. Hur ofta matar man dem? :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Draken
2018-01-26 08:47
#21

Prova att lägga ner maten precis framför den, när den är "vaken". Så får jag glöra i mitt stora med Channor och Fengäddor. Annars tar Oscarn all mat, storkäftarna får in 5-6 carnivorepellets i munnen samtidigt 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

RoxannaS
2018-01-26 08:52
#22

Jag höll faktiskt i den först och räckte fram den. Han/hon tog lite ur den då men sen kom guramin å nafsa på mig så jag höll på å dö haha så då tappade jag den. Om inte annat så var ålen där maten låg. Men den simmade runt i hela akvariet så då passade ju de andra på att mumsa


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Draken
2018-01-26 09:16
#23

Mata i andra hörnet innan du stoppar ner näven med mat till Pilnäbben ;)

Annars så tror jag, är den aktiv och faktiskt rör sig runt, så får den kanske i sig maten iaf, åtminstone lite åt gången ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

RoxannaS
2018-01-26 10:12
#24

Hmm bra plan! Tänkte inte ens på det. Får göra det i fortsättningen. :) tack för alla bra tips! Ja den är väldigt aktiv. Man ser den framme varje dag. Fast de är mitt på dagen. :D väldigt rolig att titta på. :D


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Draken
2018-01-26 12:17
#25

#24 Så får ju jag göra med mina glupska ciklider. Jag släpper ner mat och ser var Channan eller Fengäddorna är just då. är de i andra änden, så stoppar jag ner näven med mat i det hörnet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

RoxannaS
2018-01-26 16:04
#26

Okej :) kanon bra tips! :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
hejkomochhjälpmig
2018-01-26 17:28
#27

#19 Det där ser ju jättebra ut! Och den är ju så söt… 😍

Vad härligt att den har aptit och äter! Kul att du kunde mata den för hand redan,  det kanske blir en sån här kelgris av den tillslut? (Det är samma art som din till och med, men beskriven med fel namn i videon föstås, som vanligt! Haha.) 

Röda mygglarver är supersmaskigt enligt de flesta fiskar, så det är inte konstigt att du blev "attackerad" ❤️.  Det är mycket effektivt som startfoder för att få kräsna eller matvägrande fiskar att börja äta. Att det sjunker är också en fördel när man ska mata fiskar vid botten. 

En sak måste jag dock varna för: röda mygglarver är högallergena (för människor) så var försiktig och hantera dem så lite som möjligt i direkt kontakt med händerna. Jag slarvar själv med detta men visar det sig att man är känslig mot det så kan bli följderna bli ganska allvarliga, så det bör åtminstone nämnas så att du är medveten om det. 

Man kan låta andra sorters foder (annat frysfoder, räkbitar, pellets, flingor etc..) ligga och gotta till sig tillsammans med röda mygglarver en liten stund innan man matar fiskarna så att det andra fodret (som kanske är nyttigare men inte lika gott) drar åt sig de röda mygglarvernas smak för att lura fiskarna att börja äta annat tillslut (som inte är så allergiframkallande). 

Ta inte ut pilnäbben ur karet  vid matning (om det var det du menade med utanför akvariet?) men gör gärna som Rovfisk säger, distrahera de andra fiskarna med mat på annat håll.

I och med att den är en liten bebis än sålänge så kan du med fördel mata den lite varje gång men flera gånger om dagen, MEN om övriga fiskar måste matas samtidigt för att den ska få i sig något så hade jag matat normalt (inte mer än två gånger om dagen). Var som alltid försiktig så att du inte övermatar och får dåliga vattenvärden. Vattenkvalitén är viktigast. :D

Annons:
RoxannaS
2018-01-26 19:59
#28

Åh gud vad läckert! Åh. Så mysigt. Hihi Okej tack snälla för alla tips. :).


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2018-02-02 15:55
#29

Ledsen idag. :( Skulle mata ålis. Å så hitta jag inte på den. Till slut efter jag har vänt upp å ner på allt i akvariet så hittade jag stackaren fastklämd med huvudet bakom vattenpumpen. :’( Har inte haft en tanke på att den ens kommer in bakom den. Känner mig så dålig. :’(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
hejkomochhjälpmig
2018-02-02 16:38
#30

Åh nej, vad tråkigt. Lilla ålis. 😭 Beklagar verkligen. Det är inte alltid så lätt att förutse alla potentiella faror. Tröstkramar till dig! ❤️

Lillyrod
2018-02-02 17:23
#31

Åh vad tråkigt. Ibland blir det inte alls som man har tänkt. Inte alls ditt fel. Man kan inte förutse alla faror varken för sin familj eller sina husdjur.

RoxannaS
2018-02-02 18:11
#32

Ja blev jätte ledsen. :( min lilla kompis ju. :( måste göra något åt den där pumpen. Vet att de var någon annan som var bakom den en gång som vi fick hjälpa ut. :( dumma pump.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Draken
2018-02-03 10:39
#33

Beklagar :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

RoxannaS
2018-02-03 11:28
#34

Tack :’( stackars liten. Är fortfarande jätte ledsen :( Får se om vi skaffar en ny när vi löst problemet med den dumma pumpen. :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Lojs
2018-02-03 11:33
#35

Beklagar! Alltid lika ledsamt när en favoritfisk går bort!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

RoxannaS
2018-02-03 17:43
#36

Ja :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: